• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-01-08 12:52:53 följande:

Kommunisterna i Göteborg skrev ett hotelsebrev till GU...

Det vet vi inte än, du vet vad misstänkt betyder va???
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2025-01-08 12:52:53 följande:

Kommunisterna i Göteborg skrev ett hotelsebrev till GU...

Jag hoppas ju att hotbrevet ger en relegering som svar.
    Am Israel Chai
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-12 18:57:08 följande:
    Jag hoppas ju att hotbrevet ger en relegering som svar.
    Du hoppas att du står över lagen, komiskt att du inte låter lagen sköta om något fel skett.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2025-01-13 11:52:43 följande:
    Du hoppas att du står över lagen, komiskt att du inte låter lagen sköta om något fel skett.

Ja en sista varning låter ju harmlöst, eller hur? Sista varning innan vad? Hur kan en student tycka sig vara i en position att skicka varningar till universitetet? 

Oroa dig inte, misstänker att detta hanteras enligt Sveriges lagar och inte enligt vad folk skriver på FL. Att hoppas på avstängning av studenten kan jag och andra ju göra utan att vänta på att det juridiska resultatet. 

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-13 13:05:40 följande:

Ja en sista varning låter ju harmlöst, eller hur? Sista varning innan vad? Hur kan en student tycka sig vara i en position att skicka varningar till universitetet? 

Oroa dig inte, misstänker att detta hanteras enligt Sveriges lagar och inte enligt vad folk skriver på FL. Att hoppas på avstängning av studenten kan jag och andra ju göra utan att vänta på att det juridiska resultatet. 

Ska du förekomma förundersökningen menar du?

Ja, uppsåtet är viktigt, sista varningen innan det demonstreras, säger upp sig eller döda?
    Du tror inte det är något som behövs tas i beaktning först?

• Tow2Mater

Så tragiskt.

Omkring hälften av alla vuxna i världen har antisemitiska åsikter och förnekar historiska fakta om Förintelsen, enligt den senaste upplagan av den största globala studien av antijudiska attityder som gjorts av Anti-Defamation League, en New York-baserad intressegrupp.
    En femtedel av de tillfrågade har inte hört talas om Förintelsen, då sex miljoner judar dödades, medan 21 % anser att den antingen har överdrivits av historiker eller att den aldrig har ägt rum.

www.wsj.com/world/nearly-half-of-adults-worldwide-hold-antisemitic-views-survey-finds-574a1766
    www.wsj.com/world/nearly-half-of-adults-worldwide-hold-antisemitic-views-survey-finds-574a1766
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-01-14 18:12:36 följande:

Så tragiskt.

Omkring hälften av alla vuxna i världen har antisemitiska åsikter och förnekar historiska fakta om Förintelsen, enligt den senaste upplagan av den största globala studien av antijudiska attityder som gjorts av Anti-Defamation League, en New York-baserad intressegrupp.
    En femtedel av de tillfrågade har inte hört talas om Förintelsen, då sex miljoner judar dödades, medan 21 % anser att den antingen har överdrivits av historiker eller att den aldrig har ägt rum.

Jag skulle vara skeptisk mot allt som kommer från ADL. Anti-Defamation League (ADL) har under senare år blivit alltmer kontroversiell och kritiserad för sina ställningstaganden och metoder.

ADL-s VD Jonathan Greenblatt har likställt anti-sionism med antisemitism och beskrivit grupper som Students for Justice in Palestine och Jewish Voice for Peace som "extremister" och "terrorister".

ADL har anklagats för att överdriva antisemitiska incidenter och felaktigt inkludera demonstrationer för fred i Gaza i sin statistik över antisemitism.

Wikipedia har nyligen klassificerat ADL som en generellt opålitlig källa på grund av "betydande bevis för att ADL agerar som en proisraelisk lobbygrupp".

ADL har kritiserats för att stödja högerextrema figurer som Elon Musk, trots anklagelser om antisemitism mot honom.

Organisationen har också anklagats för att använda högerretorik i sin policyförespråkan och för att egentligen motarbeta antirasistiska läroplaner i skolor och förespråka propaganda mot muslimer.

ADL har en historia av kontroverser, inklusive en spionskandal 1993 där de anklagades för att ha spionerat på tusentals vänsterorienterade, anti-apartheid och arabiska organisationer.
  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2025-01-13 13:47:22 följande:

Ja, uppsåtet är viktigt, sista varningen innan det demonstreras, säger upp sig eller döda?
    Du tror inte det är något som behövs tas i beaktning först?

Jag förekommer ingenting, vad menar du?
    Det viktigaste vid hot är hur det uppfattas. Det demonstreras redan och vem skulle säga upp sig från vilket jobb menar du? 
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-15 15:57:59 följande:
    Jag förekommer ingenting, vad menar du?
    Det viktigaste vid hot är hur det uppfattas. Det demonstreras redan och vem skulle säga upp sig från vilket jobb menar du? 

Jag ställde dig en enkel fråga om vad hoten kunde vara, uppsåt och exempel på vad det kanske kunde vara.
    SÅ hur ska jag där veta vem som ska säga upp sig?
    Är det hotet menar du?

Sen också så försöker du säga att om inget brott skett, vad är då felen?

Det verkar som du inte riktigt tänkt igenom detta i ivern att använde detta som ett slagträ.
    Själv är jag osäker på mycket här, dock kommer jag inte förekomma och använda det som ett slagträ.

Bry du dig ens om det är ett brott eller inte?
    Och varför inte invänta om det är brott som skett och vad det faktiska uppsåtet är med brevet.(Undrar för du ser tämligen ointresserad ut av dessa viktiga detaljer.)

• FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2025-01-15 16:46:15 följande:

Jag ställde dig en enkel fråga om vad hoten kunde vara, uppsåt och exempel på vad det kanske kunde vara.
    SÅ hur ska jag där veta vem som ska säga upp sig?
    Är det hotet menar du?

Sen också så försöker du säga att om inget brott skett, vad är då felen?

Det verkar som du inte riktigt tänkt igenom detta i ivern att använde detta som ett slagträ.
    Själv är jag osäker på mycket här, dock kommer jag inte förekomma och använda det som ett slagträ.

Bry du dig ens om det är ett brott eller inte?
    Och varför inte invänta om det är brott som skett och vad det faktiska uppsåtet är med brevet.(Undrar för du ser tämligen ointresserad ut av dessa viktiga detaljer.)

God dag yxskaft som vanligt.
    Jag vet inte vad hotet innebar och det är irrelevant vad jag tror. Du skrev något om någon som sa upp sig och jag undrade vad du menar. Jag försöker inte säga något jag inte säger. Vet inte vad du menar med slagträ. 
    Nej jag inväntar inte juridiska utredningen, jag önskar redan nu att han blir avstängd. 
  • Anonym (Kafka)
    klyban skrev 2025-01-13 13:47:22 följande:

Avstängning i vänta på en intern utredning. Standardåtgärd vid misstankar om hot eller sexuella trakasserier. Senare kan det även bli frågan om en polisanmälan.
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-15 22:55:53 följande:
    God dag yxskaft som vanligt.
    Jag vet inte vad hotet innebar och det är irrelevant vad jag tror. Du skrev något om någon som sa upp sig och jag undrade vad du menar. Jag försöker inte säga något jag inte säger. Vet inte vad du menar med slagträ. 
    Nej jag inväntar inte juridiska utredningen, jag önskar redan nu att han blir avstängd. 

DU, du, du , du och åter DU, och inget om uppsåt eller hot.
    Förstår det är jobbigt för dig att sakligt beskriva detta och vad de faktiska felen är.

För nu verkar som du har inget intresse alls och visar ett stort ointresse.

Anonym (Kafka) skrev 2025-01-15 23:31:31 följande:
    Avstängning i vänta på en intern utredning. Standardåtgärd vid misstankar om hot eller sexuella trakasserier. Senare kan det även bli frågan om en polisanmälan.

Ja, och vi får invänta denna utredning för bena ut vad det är och om det förtjänar en polisanmälan eller inte.

För vi ska inte förekomma detta väl?

Är ganska trött på denna fråga där vi har de som är Palestinakramare och menar på att de aldrig kan göra fel och sen dito Israelkramare och sen försöker säga de aldrig kan göra fel.
    Och när sanningen är att bägge är terrorister och  bägge ska ha svår kritik till deras beteenden.

Och hota är fel, men när det förekoms den normala gången och försöka mena Palestinier är alltid hemska och de som står bakom dom, så blir det fel har jag lärt mig.

Rätt intressant och när man frågar efter vad hotet är och vad uppsåtet är, så vill de inte svara ens.
    Det verkar som det inte spelar roll alls för vissa, och det är då man inser något inte riktigt stämmer med dom.

Och sen steg två, bryr mig inte ett skit om de får fängelse och om hoten är av den typen, utan då förtjänar dom detta.
    Men inte ens bry sig om något annat än ett enda ord, det är då man vet något gått allvarligt snett.

Jag säger tiden får utvisa, så går vi på det istället.(Men vissa kommer vägra oavsett vilket det blir.)

• RebeckaZ70
    Anonym (Kafka) skrev 2025-01-15 23:31:31 följande:
    Hade det hänt på Chalmers när jag gick där i början på 90 talet hade en sån person åkt ut direkt.

men det är andra tider i Sverige nu.
    Am Israel Chai
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-16 08:40:50 följande:
    Hade det hänt på Chalmers när jag gick där i början på 90 talet hade en sån person åkt ut direkt.

men det är andra tider i Sverige nu.
    Bara tomma påståenden som saknar saklig grund.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?