Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

    Antisemitismen inom vänstern, varför?

    Digestive skrev 2024-03-31 07:24:54 följande:
    Föreslår att du söker upp Malcom Kyeyunes egna ord för att bilda dig en uppfattning om honom.

    I övrigt så var radikalkonservatismen en tysk tidsepok som inte innehöll någon specifik ideologi eller filosofi även om Heidegger samt Nietzsche - snarare än Kant - kan nämnas och nazisterna var progressiva om än 'barn av sin tid'.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Radikalkonservatism

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Progressivism
    *Hegel
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Mentat skrev 2024-03-31 08:55:21 följande:
    SÅ intresserad är jag inte. Jag hade aldrig hört talas om honom så när KillBill förfasade sig över att "högern" höll tyst om honom försökte jag kolla vem det var. Dels fick jag som sagt främst träffar på Flamman och dels wikipediaartikeln där han påstås ha identifierat sig själv som marxist.
    Så visst, hans namn verkar ju höra hemma i den här tråden om än inte riktigt så som KB tänkte sig men jag är inte intresserad av hårklyverier kring filosofiska inriktningar - det känns synnerligen off topic.
    Ok, förstår. Vederbörande hamnar ofta i 'Ingen riktig skotte'-argument. Tankegodset är dock, Alexander Bards, marxistiskt.

    Bådadera är mer filosofiskt lagda än politiska och de verkar bry sig mer om att deras idéer får spridning än vart idéerna sprids och syns. För bådas del är jag inte säker men Alexander Bard anser att det behövs större samhällsförändringar innan vägen mot ett slags kommunistiskt samhälle kan stakas ut men även Malcom Kyeyune kan vara lagd åt det hållet. Den tidigare vill exempelvis se ett skatteuppror - så att politiken börjar hantera skattemedlen bättre/varsammare - innan målstolparna flyttas längre mot kommunism.

    Bådadera verkar vilja förändra över tid och är mer fokuserade på hur strömningar riktas inför framtiden än sakpolitiken här och nu. Ingendera verkar inbilla sig att de själva kommer att leva i sina visioner utan ser sig snarare som milstolpar på vägen dit.

    Aja, det var ett tag sedan jag lyssnade på dem men visst är de marxister och politiskt till vänster.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-31 10:57:19 följande:
    Är Bard med i MED för att han är vänster? 

    Är det så att du blandar ihop liberal med 'vänsterliberala kulturmarxister' igen?  

    Åter igen sprids alterntivhögerns, etnonationalisternas och SD narrativ och kulturkrig...
    Nja, snarare gör MED nytta på vägen för vederbörande - riva och bygga upp, så att säga, varav MED vore medhjälp i det första.
    KillBill skrev 2024-03-31 12:01:32 följande:

    Malcolm Kyeyune har de senaste åren arbetat som konservativ debattör, krönikör och skribent i bland annat Göteborgs-Posten, Fokus och Kvartal. 


    Malcolm beskriver sig som socialkonservativ (dvs. höger) marxist. Det är inte vanligt men han är inte ensam om att vara konservativ marxist.


    Det faller på sin egen orimlighet att Sverigedemokraternas konservativa tankesmedja Oikos skulle ha kontrakterat en socialist. Det är känt att Sverigedemokraterna och Oikos ledare Mattias Karlsson hatar socialister och detsamma gäller Oikos övriga deltagare exempelvis Arvid Hallén (f.d. Heimdal)


    Vårt mest utmärkande tankegods ur den svenska socialkonservatismen var 'Folkhemmet' under socialdemokraten Per Albin Hanssons regi - idéer och visioner som sprang ur socialkonservativa tankesmedjor.

    Varför det inte riktigt är häpnadsväckande att en tankesmedja som Oikos har sådana inslag.

    Och under Per Albin Hanssons var Socialdemokraterna mer åt vänster än vad de är idag.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-31 10:03:40 följande:
    Lite om arvet efter Hegel

    en.m.wikipedia.org/wiki/Right_Hegelians
    I sammanhanget 'tysk radikalkonservatism' så är inte Hegel mer relevant än att exempelvis Heidegger var influerad av hans tankegods.

    Tidsepoker präglas av folket som lever i dem där och då.

    Det kanske behövs tilläggas att den radikalkonservativa strömningen upplöstes i och med Tredje Riket - med våld och utplåning samt kapitulation och absorbering.
    Padirac skrev 2024-03-31 10:10:02 följande:
    Lite mer om Hegel och Nazityskland

    medium.com/@nathanfifield/how-hitler-happened-d49867adae20
    Nazityskland och Adolf Hitler var betydligt mer inspirerat och influerat av andra filosofer än Hegel - framförallt av samtida filosofer som Nietzsche (om än vantolkad) dock allra främst utav Rosenberg. 

    Dessa filosofer hade dock influenser av Hegel på sina håll - vilket inte är så konstigt då Hegel kan jämföras med Einstein på sitt område, som påverkar tänkare både till höger och vänster än idag.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-31 14:10:35 följande:

    Jag noterar att du inte drar dig för att smeta ner dig med  lögnaktiga påståenden från SD, ett parti som inte drar sig för att sprida desinformation och lögnaktig politisk propaganda. Det SD påstår har alltså inget med sanningen att göra 

    Om du vill lära dig något  om hur SD förvanskar historien kan jag tipsa om dessa två artiklar: 

    www.gp.se/ledare/sluta-forvanska-historien-sd.33bf0aff-cb85-45e6-9d4e-49d2d102ce76
    www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/forskare-sverigedemokraternas-valfilm-forvanskar-historien/


    Knappast. Det så kallade 'Folkhemmet' var framförallt sprunget ur Holmbergs och Kjelléns idéer och visioner - bådadera var socialkonservativa tänkare. Den senare myntade till och med begreppet som Per Albin Hansson populariserade.

    Varken brunsmetning eller tidningsartiklar har minsta lilla betydelse - jag är hyggligt bevandrad i både vår egen och den kontinentala idéhistorien.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-31 14:20:46 följande:
    Och här sjungs som vanligt lovsång och halleluja till SDs narrativ med deras bruna film som förlaga..

    Oikos är SDs radikalkonservativa nationalistiska tankesmedja.
    Det är ni två som inte har en susning om hur vår egen liksom den kontinentala idéhistorien har sett ut.

    Oikos är SDs radikalkonservativa nationalistiska tankesmedja.

    Och därför kan inte tankesmedjan ha socialkonservativa inslag?

    Det är vida känt att SD trånar efter ett 'Folkhem' i någon slags ny tappning.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-31 15:28:41 följande:

    Om du kallar Per Albin Hansson för socialkonservativ så är du ute och cyklar.  Att Per Albin skulle ha varit socialkonservativ är ett Sverigedemokratiskt narrativ som saknar bäring i verkligheten. 

    Så här säger statsvetaren  Anders Sannerstedt:

    expo.se/nyhet/sds-ideologiska-namnbyte-andrar-inte-politiken/


    Då ska vi se vad jag har skrivit:

    Vårt mest utmärkande tankegods ur den svenska socialkonservatismen var 'Folkhemmet' under socialdemokraten Per Albin Hanssons regi - idéer och visioner som sprang ur socialkonservativa tankesmedjor.

    Det så kallade 'Folkhemmet' var framförallt sprunget ur Holmbergs och Kjelléns idéer och visioner - bådadera var socialkonservativa tänkare.

    Nej, det har jag inte kallat vederbörande för vilket inte bara är tydligt utan väldigt tydligt. Hur som haver så är inte socialkonservatismen per automatik till höger - vilket just det här välkända exemplet intygar.

    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-31 12:01:32 följande:

    [...]


    Malcolm beskriver sig som socialkonservativ (dvs. höger) marxist.


    [...]
    Det här verkar hur som helst inte stämma:

    Jag kallar mig fortfarande både marxist och kommunist, och jag har ingen större lust att sluta med endera.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Malcom_Kyeyune#cite_note-15

    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-31 17:59:07 följande:
    Det där kan debatteras, på fler olika plan.

    PAH tog begreppet folkhemmet och gav det ett nytt innehåll som inte var socialkonservativ till de konservativas förtret.

    Samma grepp tog tex Reinfeldt när han lanserade moderaterna som det nya arbetarpartiet. 

    Javisst, precis som reformism respektive revolutionism - också en punkt där urkund och PAH skildes åt i olika grader åt varsitt håll.

    Men även gemensamheter som att både urkund och PAH såg på samhället som en 'organism' samt tog även avstånd från kapitalism, bolsjevism och fascism.

    PAH var inte heller någon främling eller regelrätt motståndare till konservatismen i Sverige vilket går att se i ett citat som de här:

    I svår sjö är det dubbelt viktigt att föra rodret med fast hand och följa känd led, hellre ta risken av försening än söka vågsamma genvägar till lä och hamn.


    Jag utesluter inte ett visst samarbete mellan en i anda och sanning samhällsvårdande konservatism och en socialdemokratisk iver att bereda trygghet och välstånd åt alla.

    https://socialkonservativatankar.wordpress.com/2012/02/16/per-albin-hansson/


    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-31 18:06:52 följande:
    För vad det nu kan var värt . Någonting att diskutera runt i fråga om Holmbergs och kjellens folkhem och det socialdemokratiska folkhemmet .

    Det verkar vara en grund bevandring i idehistorien som du presenterar.

    miun.diva-portal.org/smash/record.jsf%3A1134080&dswid=9900

    2017 (Swedish)
    Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
    Student thesis
    Abstract [sv]
    Denna uppsats tar utgångspunkt i Sverigedemokraternas erövring av det historiska folkhemsbegrepp som brukar associeras till det socialdemokratiska samhällsbygget. Uppsatsen analyserar Sverigedemokraternas folkhemsvision utifrån två idealtyper av det historiska folkhemsbegreppet, en socialkonservativ idealtyp och en socialdemokratisk idealtyp av folkhemmet. Den teoretiska utgångspunkten i uppsatsen är de historiska idéerna om folkhemmet som sammanställs i dessa idealtyper. Den socialkonservativa idealtypen bygger på de folkhemsidéer som företräddes av Rudolf Kjellén, ledande konservativ nationalist, och Manfred Björkquist, ledande kristen nationalist, i det tidiga 1900-talet. Den socialdemokratiska idealtypen bygger på de folkhemsidéer som företräddes av Per Albin Hansson och hans socialdemokratiska parti omkring 1920- och 1930-talet. Sverigedemokraternas folkhemsidé operationaliseras genom att studera hur SD använder folkhemsbegreppet i partiprogram och tal och vilka principer partiet knyter till sin folkhemsvision.Slutsatserna av idealtypsanalysen är att SD:s koncept på ett övergripande plan liknar båda de traditionella folkhemsbegreppen i sin kombination av höger- och vänsterelement. Konkret delar de tre folkhemskoncepten principer om folklig intressegemenskap, social solidaritet, värnande om den svenska nationen och aversion mot revolutionära metoder. SD:s folkhemsidé liknar mer den socialkonservativa idealtypen i fråga om nationalismen, traditionalismen, det kristna arvet och den reaktionära inställningen till samtiden. SD liknar mer det socialdemokratiska folkhemmet i fråga om ekonomin, välfärden och demokratin. I förhållande till den socialkonservativa idealtypen saknar SD ett antimaterialistiskt perspektiv, ett monarkiskt styre istället för demokrati och ett militant element i nationalismen. I förhållande till den socialdemokratiska idealtypen saknar SD en större framstegsinriktning, social ingenjörskonst, starkare samarbets- och samförståndsanda och starkare jämlikhetstanke. I förhållande till båda idealtyperna saknar SD en starkare korporativ hållning och betoning av allmänintresset. De principer i SD:s folkhemsvision som saknas i båda idealtyperna handlar om lag och ordning, familjen, jämställdheten och miljön. Den generella slutsatsen är att SD:s folkhemsvision till ungefär lika delar både liknar och skiljer sig från båda idealtyperna - till ungefär lika delar vardera.
    Har inte påstått att PAH och SD skulle ha mycket eller ens någonting gemensamt så det saknar relevans.

    Frågan har aldrig berört SD utan hur Malcom Kyeyune står på en höger- och vänsterskala. Han verkar dock inte vara socialkonservativ även om det säkert kan finnas beröringspunkter i allmänhet.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?