Inlägg från: Missermajser |Visa alla inlägg
  • Missermajser

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2019-06-17 11:08:58 följande:
    Det är inte bara info du har, det är ett faktum att PA betalar lön till terrorister som sitter i fängelse.

https://www.jns.org/pa-spent-at-least-502-million-shekels-in-payments-to-terrorist-prisoners-in-2018/

"According to its own budgetary update, in 2018 the Palestinian Authority spent no less than 502 million shekels (about $135 million) on salaries and other payments to terrorist prisoners and released terrorist prisoners."

En shekel är ungefär 2,5 krona så lite drygt en miljard kronor lade man på den typen av utbetalningar förra året. 

Sverige skänker via SIDA varje år hundratals miljoner (500 enligt denna) til palestinierna.
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/bistandet-till-palestinska-myndigheten_H510421

Dina skattepengar i arbete.
    Du kanske skulle läsa hela debatten iställer för att bara fokusera på (SD)Julia Kronlids  inlägg!? Det framgår kanske fler saker under debattens gång att ta ställning till!?
  • Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-06-20 07:18:37 följande:

På tal om "berättigad Israelkritik"...

I min födelsestad Malmö talade för några år sedan den högt uppsatte socialdemokraten Luciano Astudillo, bredvid honom stod en person med en bild av terrorledaren Hassan nazirallah (hezbollah) på sitt bröst, tre stora hezbollahfanor vajar under mötet.

Mona Sahlin och Jan Eliasson deltog i en demonstartion där hamasflaggor och hezbollahflaggor vajade för vinden, även hakkorsflaggor syntes, Israels flagga brändes under demonstrationen.

I Norrköping deltog Lars Stjernkvist vid en demonstration, också där vajade hezbollaflaggan (hakkors lär också ha synts) "Det var inget konstigt med det" svarade Stjernkvist.

Deltar man i sådanan sammankomster legitimerar man samtidigt denna öppna antisemitism.

Vet ingent om ovanstådene demonstrationer men jag köper att deras deltagande kan legetimera antisemitistiska motiv. Om ts vore formulerad i stil med "Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på Palestinas sida?".
  • Missermajser
    Flash Gordon skrev 2019-06-20 08:24:22 följande:
    Gör det säkert men det här handlade om att svenska skattepengar tas emot med ena handen av samma organistaion som betalar ut terrorist-löner med den andra.

Om det sedan är 500 miljoner per år eller 800 miljoner per år (en annan siffra som nämnts) är ointressant för principen.
    Ja då vill jag veta vad motiveringen är. Det framkom att denna och tidigare regeringar och nuvarande gett biståndet med andra överväganden en just det som betalas ut till fångar. Sen kan man ju undra hur mycket av biståndet som verkligen går till fängslade barn eller utsatta skolor, etc.
  • Missermajser
    Flash Gordon skrev 2019-06-22 13:39:43 följande:
    Det är vi många som vill veta.

Men det är inte första gången Sverige betalar ut bistånd till korrupta regimer.

Ja, där av så var det relevant att läsa hela debatten och även se det i relation till annat bistånd till andra länder. 

Gällande korruption är ju dessvärre inte någon av sidorna undantagena.

• Missermajser
    Flash Gordon skrev 2019-06-24 07:53:36 följande:
    Nä, det är inte relevant med hur det motiveras och absolut inte hur det ser ut i relation til andra biståndsutbetalningar. Egentligen. 

Om (S)verige tidigare givit bistånd till diktatorer och antidemokrater så ursäktar inte det att pengar går till PA idag.

Det är jhelt enkelt bara fel på alla sätt och vis att skänka pengar som sedan slussas direkt vidare till terrorister.

Din fantasi om antidemokatiskt stöd via (S)veriges bistånd sträcker sig även över alifjansen och andra små partier som har skrikit till sig en riksdagsplats. 

Israel sympatiserar ju själva med diktaturer likt alla andra västländer. Att använda orden diktatorer, antidemokrater som du fick ur dig passar bra när det råkar luktar minsta lilla vänster.

Nu luktar förstås S mest liberalpiss i min näsa förstås men på din måttstock så passar det väl bra att kalla dem vänster även om de spelar på höger planhalva sedan länge.

• Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-08-07 12:47:15 följande:
    Jag skrev inte att Bjereld varit medlem i JPIF utan i KPML(r), nuvarande kommunistiska partiet.

Måste jag som judinna tycka att en förening är bra/trovärdig bara för att det är en judisk förening?
    Vi är ingen homogen massa, som du tycks tro.

Där av så borde väl inte vänsterns kritik mot staten Isreael heller betraktas som antisemitism.
    Den riktar ju inte sig på judar som homogen grupp. Postar du en bild på en vänsterinriktad militärstyrka som gör honörshälsning så är den inget som helst belägg för antisemitism.  

Inte heller borde du se vänstern som en homogen grupp. Sedan tycker du ju inte att Israels korta tid som stat har betydelse. Det låter som vi förväntas stå på Isreales sida för att för att Palestina har ett sämre styre och är muslimer etc. 

• Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-26 18:45:01 följande:
    Nu är hon sparkad ut ur partiet. Tänk om socialdemokraterna visat samma beslutsamhet när det gällde det judehatande SS-U i Skåne...
    Dan Bengtsson, SD-politiker med flera uppdrag inom kommunpolitiken i Oskarshamn, ska ha spridit antisemitiska konspirationsteorier om Greta Thunberg.
    http://www.ostrasmaland.se/oskarshamn/sd-politiker-spred-konspirationsteori-om-greta-thunberg/

https://aktuelltfokus.se/sd-riksdagsman-tar-inte-avstand-fran-antisemitism/'
  • Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-27 07:25:45 följande:
    Att sverigedemokrater sprider diverse dynga är inget nytt, jag förväntar mig inget annat från det hållet. Jag staller högre krav på de partier som brukar anses som rumsrena, men de gör mig lika ofta besviken, t.ex:

https://aktuelltfokus.se/vansterpolitiker-spred-antisemitiska-konspirationsteorier/

https://www.expressen.se/kvallsposten/ssu-profil-spred-antisemitism-kampanjar-med-eu-kandidat/

https://skma.se/blogg/2017/06/c-politiker-avgick-efter-antisemitiska-uttalanden/
    Fast är det inte vänstern i sig som är problemet? Jag ser ju att du inte är ensam om letandet efter vänsterpersoner som är antisionistiska. Du har snart din drömvärld med auktoritära extremhögerkonsevativa i hela Europa. Jag tror inte dom kommer att vara lika snälla som vänstern varit mot varken judar eller muslimer när det kommer till kritan men man vet ju inte. Du vet säkert bäst.
  • Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-27 07:54:23 följande:
    Jaha? Hur kommer du till slutsatsen att min drömvärld är auktoritära extremhögerkonservativa? Skärpning nu, jag hade högre tankar om dig än så.

Jag drar den slutsatsen eftersom du fokuserar på kritik av sionism och sådan som spiller över i antisemitism inom vänstern. 
    Nazisternas konspiratoriska världsbild finns på alla möjliga håll. De har väl varit ganska aktiva med att sprida den medan de fortfarande gömde sig i skuggorna efter andra världskriget fram tills nu. 
    Samtidigt så växer massor av partier här och i hela europa i rasande fart som har djupa rötter i både nazismen och fascismen.
    Vänstern växer ju inget vidare om man säger så.
    Jag ser inte att detta oroar sionister lika mycket som de stör sig på vänstern. 
    Att det kommit mycket muslimer med antisemitiska åsikter till Sverige kan man ju faktisk inte enbart skylla på S eftersom alliansen fortfarande satt vid makten under den stora flyktingkrisen. 
    Jag kanske har fel men det är så jag upplever det. 

• Missermajser
    RebeckaZ70 skrev 2019-09-27 08:43:08 följande:
    Jag fokuserar främst på anti-Semitism som ofta spiller over I antisionism.

Nä, vänstern växer inte direkt, men det gör inte antisemitismen från det hållet mindre äcklig. Att antisemitismen inom extremhögern alltid har funnits är ingen hemlighet precis, och att den bubblar under ytan hos SD är allmänt känt. Hos lightnazisterna i AfS är den mer öppen. Det finns ett otal trådar om detta i diverse forum. 
    Vänstern har mer eller mindre haft frikort från kritik när det gäller antisemitism, Därför har jag fokuserat på dem i denna tråd.
    Det är lite intressant att vänstern, islamister och nazister har så lätt att förenas när det gäller att tävla om vem som hatar Israel mest.
    Tävlar dom säger du? Syrier och palestinier mm har väl sina perspektiv på saken medan nazismens antisemitism växte fram innan staten Israels uppkomst.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?