-
-
Svar på tråden Våldtäkter - en halv procent av alla brott
-
Vad har det med våldtäkter att göra?Suddigumman skrev 2019-05-29 20:20:04 följande:Fortfarande är det mer sannolikt att en man blir misshandlad av en annan man och i vissa fall dödad.
Så om ett grovt brott begås ska man strunta i andra grova brott?
Ska man strunta i stölder och inbrott för att rån begås?
Ett brott gör väl inte ett annat mindre värt.
Så en kvinna som har blivit våldtagen ska bara säga, äsch det var inget, en man har ju blivit misshandlad?
konstigt jämförande. -
Arlene skrev 2019-05-29 20:31:30 följande:Vad har det med våldtäkter att göra?
Så om ett grovt brott begås ska man strunta i andra grova brott?
Ska man strunta i stölder och inbrott för att rån begås?
Ett brott gör väl inte ett annat mindre värt.
Så en kvinna som har blivit våldtagen ska bara säga, äsch det var inget, en man har ju blivit misshandlad?
konstigt jämförande.Det är väl inga kvinnor förutom mamman som bryr sig om att oskyldiga män blir misshandlade eller ihjälslagna?
När kvinnor blir våldtagna är det däremot viktigt!!!
-
Som dom sa endast 5 % av våldtäkterna går till fällande dom och det är 5 % av dom anmälda våldtäkterna, mörkertalet är stort, de flesta anmäler inte då det är personer i deras närmiljö dvs vänner, släkt, arbetskompisar osv.Suddigumman skrev 2019-05-29 20:20:04 följande:Fortfarande är det mer sannolikt att en man blir misshandlad av en annan man och i vissa fall dödad.
Jag ar både en dotter och en son, jag hoppas att ingen av dom råkar ut för något hemskt.
Men inte skulle jag säga till min dotter om hon blev våldtagen, fast din bror kunde ha blivit misshandlad.
Jag tycker att det är lika hemskt om min son skulle råka ut för en grov misshandel som om min dotter blev utsatt för en grov misshandel även om risken är större för min son.
Jag skulle tycka att det var lika hemskt om min dotter blev våldtagen som om min son blev våldtagen även om risken är större för min dotter.
Den utsätts för ett grovt brott är ju lika mycket offer och lika mycket utsatt även om andra brott skulle vara vanligare.
Det är ju som med sjukdomar, en dödlig sjukdom är väl lika illa för den som får den som en annan dödlig sjukdom som någon annan får oavsett hur vanlig sjukdomen är.
Man kan ju inte jämföra på det viset. -
Jorå, det kan man visst.Arlene skrev 2019-05-29 20:41:33 följande:Som dom sa endast 5 % av våldtäkterna går till fällande dom och det är 5 % av dom anmälda våldtäkterna, mörkertalet är stort, de flesta anmäler inte då det är personer i deras närmiljö dvs vänner, släkt, arbetskompisar osv.
Jag ar både en dotter och en son, jag hoppas att ingen av dom råkar ut för något hemskt.
Men inte skulle jag säga till min dotter om hon blev våldtagen, fast din bror kunde ha blivit misshandlad.
Jag tycker att det är lika hemskt om min son skulle råka ut för en grov misshandel som om min dotter blev utsatt för en grov misshandel även om risken är större för min son.
Jag skulle tycka att det var lika hemskt om min dotter blev våldtagen som om min son blev våldtagen även om risken är större för min dotter.
Den utsätts för ett grovt brott är ju lika mycket offer och lika mycket utsatt även om andra brott skulle vara vanligare.
Det är ju som med sjukdomar, en dödlig sjukdom är väl lika illa för den som får den som en annan dödlig sjukdom som någon annan får oavsett hur vanlig sjukdomen är.
Man kan ju inte jämföra på det viset. -
Jag skiljer inte på våld mot män, kvinnor, barn eller gamla osv.Suddigumman skrev 2019-05-29 20:45:05 följande:Jorå, det kan man visst.
Våld mot alla personer är lika illa.
Tycker du inte att allt våld är hemskt?
Varför skulle jag tycka olika om det var min man, min dotter, min son, min bror, min syster, min mamma eller min pappa osv som råkade ut för ett grovt våldsbrott?
Men du att jag skulle förminska om det var någon kvinna i min släkt som blev utsatt mot om det var någon manlig?
Du vet om att vid våldtäkter blir man ofta misshandlad samtidigt.
Våldtäkt kan givetvis vara olika grova precis som misshandel fall.
Jag lägger ingen värdering av våld mot kön. Jag tycker att det lika illa mot vem det än är.
Tycker du att våld mot kvinnor inte är lika illa som våld mot män?
Då menar jag förstås om man blir utsatt för lika grovt våld. -
Arlene skrev 2019-05-29 20:57:21 följande:Jag skiljer inte på våld mot män, kvinnor, barn eller gamla osv.
Våld mot alla personer är lika illa.
Tycker du inte att allt våld är hemskt?
Varför skulle jag tycka olika om det var min man, min dotter, min son, min bror, min syster, min mamma eller min pappa osv som råkade ut för ett grovt våldsbrott?
Men du att jag skulle förminska om det var någon kvinna i min släkt som blev utsatt mot om det var någon manlig?
Du vet om att vid våldtäkter blir man ofta misshandlad samtidigt.
Våldtäkt kan givetvis vara olika grova precis som misshandel fall.
Jag lägger ingen värdering av våld mot kön. Jag tycker att det lika illa mot vem det än är.
Tycker du att våld mot kvinnor inte är lika illa som våld mot män?
Då menar jag förstås om man blir utsatt för lika grovt våld.Jag är emot allt våld.
Jag blev stannad av två unga kvinnor på stan som villa att jag skulle skriva på en protestlista mot mäns våld mot kvinnor. Jag vägrade. Jag sa att jag vill skriva på en lista mot ALLT våld.
Varför skall kvinnor särbehandlas?
-
Men det är självklart att allt våld är lika illa, men du skriver ju att våldtäkter mot kvinnor inte är att jämställa med misshandel mot män.Suddigumman skrev 2019-05-29 21:05:55 följande:
Jag är emot allt våld.
Jag blev stannad av två unga kvinnor på stan som villa att jag skulle skriva på en protestlista mot mäns våld mot kvinnor. Jag vägrade. Jag sa att jag vill skriva på en lista mot ALLT våld.
Varför skall kvinnor särbehandlas?
Ofta vid en våldtäkt blir man misshandlad också, vid grov våldtäkt med tillhyggen kan ju man ju trasa sönder någon för livet, det är grov misshandel.
En våldtäkt, bara namnet säger ju att man brukar våld ju medför också en förnedring av sexuell makt, det gäller ju för våldtäkt på både kvinnor och män.
Självklart är en grov misshandel värre än en ringa misshandel men den är jobbig för den som utsätts vilken grad det än är.
En grov gruppvåldtäkt är värre än en sexuella trakasserier men är ändå jobbiga för den som utsätts.
Den som blir våldtagen eller misshandlad en gång och mår dåligt av det mår ju inte sämre av det för att någon annan blivit misshandlad eller våldtagen 2 gånger.
En ringa misshandel är inte ok för att en grövre är värre.
Sen är det ju så att män ( del flesta 18-35 år) råkar mycket oftare ut för överfalls misshandel utomhus av okända än vad kvinnor gör medans våld i hemmet drabbar kvinnor i större utsträckning.
De flesta som våldtas är kvinnor men även män våldtas ju, då kan man ju inte säga till dom männen att det är ju vanligare att kvinnor våldtas på samma sätt som det inte hjälper att säga till kvinnor som blir överfallna att det är vanligare att män blir det.
En kvinna som blir våldtagen, misshandlad och förnedrad är väl lika illa som en man som blir misshandlad?
Har svårt att se att någon som är förälder och har en dotter skulle säga att om hon blev våldtagen inte skulle vara lika illa som om sonen blev misshandlad.
Nu är mina barn fortfarande skolbarn men jag kommer att oroa mig lika mycket för bägge när dom blir äldre och är ute på kvällarna.
Jag har 5 st syskonbarn, 3 killar och 2 tjejer, dom är äldre och dom är snart vuxna och det är skönt att ingen av dom har råkat ut för något.
Ingen av mina syskon har lagt någon värdering om vem som det skulle vara värst om ifall någon råkade ut för något.
Min man och jag värderar inte våra barn olika och mina föräldrar gjorde ingen skillnad på oss syskon.
Vet inte om jag missuppfattade dig men du tycker inte att kvinnor ska särbehandlas, nej det tycker inte jag heller men jag uppfattar att du istället tycker att våldtäkt mot en kvinna inte är något att klaga på för att män oftare blir misshandlade av okända.
Är inte en våldtäkt att likställa med misshandel? Det känns som om du vill förringa våld mot kvinnor och att dom klagar i onödan, är det så eller har jag missuppfattat dig? -
Varför skulle de som skriver i forum vara representativa för den bredare befolkningen? Varför skulle de representera ett slumpmässigt urval? Kan du förklara?PellePännan skrev 2019-05-29 15:00:49 följande:
Jag säger tvärtom att när man läser på forumet har varannan kvinna blivit våldtagen men det avspeglar sig knappast i statistiken.
Man har mycket att lära om man tror att det är representativt. På samma sätt som att alla som skriver på FB att majoriteten av invandrare är kriminella är inte representativa för vad svenskar i allmänhet anser. -
Suddigumman skrev 2019-05-29 20:18:28 följande:DuJag undrar bara varför kvinnor träffas på forumet om de nu är så bra på att nätverka i sitt närområde som det påstås? Det ingår ju i kvinnorollen att älta relationer och känslor. Inga höjda ögonbryn där.FruW85 skrev 2019-05-29 20:12:00 följande:Jag förstår inte alls vad du menar. Citerade du rätt inlägg?
Att män som är usla på att nätverka och prata känslor och som dessutom inte FÅR prata känslor enligt gällande könsnormer föredrar att diskutera anonymt på ett internetforum och detta för att inte riskera att bli uthängda som blödig fjolla har jag bättre förståelse för.Känner inte en hälsosam eller mogen man som låter sig styras av detta. Ingen kvinna heller för den delen. Könsroller har ju traditionellt varit ett sätt att beskriva hur saker är, inte som idag, där själva begreppet blivit någon standard man ska/eller inte ska jämföra sig med.
Att älta saker är ju inte bra vare sig man är man eller kvinna. Det leder ingen vart. Man borde väl snarare fråga sig varför det är mer vanligt bland kvinnor än män.
-
Statistiken speglar absolut inte mörkertalet, det går ju emot själva innebörden av ordet. Och nej, vi kan aldrig veta det exakta mörkertalet men det finns forskare som har lagt en massa tid och energi på att komma fram till sannolika mörkertal. Vissa brott har av väldigt lättförståeliga skäl större mörkertal än andra. Om din bil blir stulen anmäler du det för försäkringens skull = lågt mörkertal. Om du blir våldtagen finns skammen och risken att bli misstrodd = högt mörkertal. Ganska simpelt om man tänker efter.eraldahl skrev 2019-05-29 15:52:29 följande:
Men lägg av! Mörkertal är något som finns men du kan omöjligt veta om det är stort. Sluta använda det som fakta. Vi kan bara hantera sakerr vi vet och statistiken speglar med all sannolikhet även mörkertalet. I procent vill säga.
Kvinnor som misshandlar män är i stort sett ickeexisterande och ett av de allra minsta samhällsproblem som finns.
Kommentarer som dina är så verklighetsfrånvända och bidrar till ett disorienterat samhälle. Fokus borde ligga på verkliga problem.
Kvinnor som misshandlar män förekommer även det och är vanligare (inom familjer) än vad många tror. Dock använde jag det i detta fall som ytterligare ett exempel på brott där mörkertalet är stort pga skam och samhällets reaktioner.
Hur pass verkligt ett problem är beror knappast på om brottet blir anmält eller ej. En våldtäkt är fortfarande en våldtäkt även om den inte blir anmäld.
Du är självfallet fri att tycka precis som du vill men jag rekommenderar att du kollar runt på brå och liknande innan du uttrycker dig.