• Sugarpopper

Våldtäkter - en halv procent av alla brott

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.
  • Svar på tråden Våldtäkter - en halv procent av alla brott
  • PellePännan
    FruW85 skrev 2019-05-29 13:49:00 följande:
    Det jag menade var att på honom så lät det som att "kvinnor väljer sådana män. punkt." Vilket ju inte stämmer. Ja, min omgivning säger så klart inget om hur "alla" kvinnor väljer, men det säger ju också att han har fel i det han skrev.

Sedan kan man ju välja vad man tar med sig från ett inlägg. Jag skrev också:
    "De flesta männen får någon gång en partner, både de som är bra på att visa och diskutera känslor och de som inte är det."

Men igen - vad har det här med det han skrev om att "kvinnor påstår att dom blivit våldtagna" att göra?
    Men skit samma. Är inte intresserad av en diskussion som inte rör ämnet.
    Det är ju bara ett påstående tills det blivit bevisat.
  • PellePännan
    Bjoer skrev 2019-05-29 14:07:28 följande:
    Precis som antalet inlägg om våldtäkt på forumet är ointressant.
    Jaså, jag tycker det är av intresse att forumet är överrepresenterat då det styrker min uppfattning att forumet inte är representativt för riket i stort.
  • CarinaL26
    Rapparen skrev 2019-05-29 09:19:04 följande:

Det finns gott om inlägg och trådar där kvinnor påstår att de blivit våldtagna.

Och varför skulle det vara ekvivalent med att våldtäkt är ett av de vanligaste brotten?
  • Mimosa86

[quote=79653879][quote-nick]Sugarpopper skrev 2019-05-28 21:00:32 följande:[/quote-nick][/quote]

Fast den här statistiken visar ju på POLISANMÄLDA våldtäkter. Våldtäckt är ju ett av de brott få anmäler.

Gå in och läs BRÅ och Folkhälsomyndigheten som i dagarna släppte en omfattande och helt fruktansvärd undersökning från 2017 som visar att varannan kvinna utsatts för sexuella trackaserier och sexuellt våld. Brott som är straffbara men som sällan utreds, sällan prioriteras och därav sällan anmäls. Kvinnor lever rättslöst när det gäller sexuella övergrepp. Att den här undersökningen inte utlöst akut krismöte i riksdag visar bara på hur normaliserat övergrepp är mot kvinnor. En nationell katastrof!

• annabellelee

Men den här statistiken säger ju bara något om andelen våldtäkter av alla brott. En tolkning är ju att det finns sjukt många ekonomiska brott, vilket är sorgligt i sig, men inte gör det mindre angeläget att prata om våldtäkter.

• LenaL79

Om den totala brottsligheten ökar väldigt mycket så blir ju andelen våldtäkter mindre, trots att de till antalet har ökat.
    Särskilt om man tar hänsyn till mörkertalen.

Undrar hur stora mörkertal det finns när det gäller brott mot kvinnor i våra 61 utanförskapsområden och särskilt utsatta områden?
    Hur stor sannolikhet är det för att mörkertalen är stora inom vissa geografiska områden och inom vissa grupperingar i vårt nya samhälle?

Finns det någon här som vågar garantera att trådstarten, och den utvalda statistik som visas i exemplet, visar fakta om hur det förhåller sig i verkligheten?

• PellePännan
    CarinaL26 skrev 2019-05-29 14:45:55 följande:
    Och varför skulle det vara ekvivalent med att våldtäkt är ett av de vanligaste brotten?
    Jag säger tvärtom att när man läser på forumet har varannan kvinna blivit våldtagen men det avspeglar sig knappast i statistiken.
  • FruW85
    PellePännan skrev 2019-05-29 15:00:49 följande:
    Jag säger tvärtom att när man läser på forumet har varannan kvinna blivit våldtagen men det avspeglar sig knappast i statistiken.
    Du sitter på ett kvinnodominerat forum med fokus på relationer och liknande. Du pratar dessutom om ett brott där den utsatte oftast har mer behov av att prata av sig än när det gäller många andra brott- även flera år efter det hänt. (och att det känns som att många är utsatta - ska de som inte blivit våldtagna starta trådar i stil med "jag har inte blivit våldtagen"? för att det på något sätt ska "avspeglas korrekt"?)

Förra året anmäldes det 22500 sexualbrott i sverige, varav 7960 som rubricerades som våldtäkt. Det är nästan 22 om dagen. Det är alltså statistik från brå och bör stämma in på den där tabellen där uppe. Tycker du ändå att mängden "våldtäktsprat" här inne är mer än statistiken säger?
  • Bjoer
    PellePännan skrev 2019-05-29 14:11:39 följande:
    Jaså, jag tycker det är av intresse att forumet är överrepresenterat då det styrker min uppfattning att forumet inte är representativt för riket i stort.
    Är det? Kan man få se sammanställningen över forumets användare och jämförelsen med våldtäkter (faktiska, inte bara anmälda) i riket i stort?
  • PellePännan
    Bjoer skrev 2019-05-29 15:39:39 följande:
    Är det? Kan man få se sammanställningen över forumets användare och jämförelsen med våldtäkter (faktiska, inte bara anmälda) i riket i stort?
    Det vore intressant.
Svar på tråden Våldtäkter - en halv procent av alla brott