Anonym (Main Greta) skrev 2019-07-20 10:01:34 följande:
Att följa ett 16 årigt autistisk barn säger mycket om människor och samhället idag. Fördummat och hjärntvättat, finns knappt en människa kvar i det här landet som kan dra egna analyser om sin omvärld och på ett intellektuellt plan föra fram det pragmatiskt. Istället ser jag vuxna människor, tomma i blicken följa slasktidningar och politiker som bara vill dom illa som de fårskallar ni faktiskt är.
Jag tycker på riktigt att folk idag är läskiga. Ni år så enormt korkade att det är obehagligt.
Ok, du får tycka precis vad du vill. Men din åsikt är väldigt ointressant om du inte kan argumentera för den.
1. På vilket sätt menar du att personer med högfungerande autism har problem med intellektuell kapacitet inom ett område de är intresserade av och har talang för? Tvärtom är ofta de med den diagnosen exceptionellt skickliga inom sitt område. Det finns t.ex. företag som enbart anställer folk med högfungerande autism för att de vet att de gör ett bättre jobb än andra. T.ex. företag som sysslar med programmering, etc. I Gretas fall tror jag att hennes funktionshinder får henne att se miljöproblemet tydligare och hennes funktionshinder blir snarare en fördel än ett handikapp i hennes position.
2. Vad är det i Gretas budskap som du intellektuellt vänder dig mot? Du som efterlyser intellektuella resonemang borde ha lätt att ta in forskningsresultat. Forskningen är samstämmig numer ang. att miljöhoten är reella. Det som det råder mer oenighet om är hur lång tid mänskligheten har på sig att vända skutan. Det finns många oroväckande tecken på att effekterna av utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser har större verkan än vad man trott tidigare, och att tiden är knapp. Anser inte du, som anser dig ha intellektuell kapacitet, att själva risken att de forskarna som tror att vi har kort tid på oss innan effekterna är irreversibla är så skrämmande att det motiverar omedelbara åtgärder. Precis vad Greta efterfrågar.
3. Visste du att Bobby FIscher vann det amerikanska schackmästerskapet när han endast var 14 år gammal? Vissa barn har egenskaper som överträffar det normala. Det är förhastat att dra slutsatsen att ett barn inte har något viktigt att säga vuxenvärlden, enbart p.g.a. dess ålder.