• Ölandstoka

IVF maj 2019

Söderlund skrev 2019-06-04 12:29:40 följande:

Vill bara säga att du är inte ensam. Vi satte in ett 8-celligt tredagarsembryo i toppskick igår för första gången. Jag brukar känna allt, tänka allt. Och jag trodde verkligen att jag skulle bli, exalterad (?) såhär efter återföringen, att jag skulle vara glad och förväntansfull och nervös som jag brukar vara. Men sen vi åkte hem igår och nu även idag - jag känner ingenting. Jag känner mig helt tom. Snarare matt. Och som att jag för en gångs skull inte orkar tänka på det. Det finns ingenting vi kan göra för att påverka det. Och ska jag vara ärlig så tror jag inte att det kommer fungera. Kanske är därför...

Vi är några som verkar dra åt det pessimistiska hållet :S Visst önskar jag att jag kunde få känna tilltro, fantisera om hur det kommer att bli att plussa och vara gravid.. Bara få tro att det kommer att gå någon gång över huvud taget skulle vara fantastiskt. Men det går inte. För min del handlar det nog om att jag undviker att göra mig sårbar, jag vågar inte hoppas eftersom fallet blir så smärtsamt då. Men jag tror inte att det har något med verkligheten eller biologi att göra. Det jag menar är att även om vi känner oss nere så tror jag inte att det har något att göra med hur det faktiskt står till inne i magen.
  • Ölandstoka
    Söderlund skrev 2019-06-04 16:11:18 följande:

Håller verkligen med dig. Det är klart att jag medveten om att mina tankar som är fyllda av oro eller att man tänker att det inte kommer att gå inte är positiva. Men herregud så många som skulle varit gravida vid det här laget om man bara tänkte positivt! Nej, jag tänker precis som dig. Det är klart att det är bättre för oss psykiskt om man kan tänka positivt, men att man inte gör det har ingenting att göra med utfallet. Det här precis som du är inne på att göra med sårbarhet och hur man hanterar svåra saker.

Jag blev ju gravid i januari, vårt 20:e försök (fick missfall sen i vecka 8). Efter 4 ägglossningsstimuleringar utan resultat blev det beslutat att vi skulle gå vidare till IVF. Så den cykeln var helt naturlig utan stimulering. Klart jag fick höra att det var för att vi slappnade av inför IVF:en... Bullshit! Då hade vi blivit gravida de första 8 månaderna när allt bara var kul än så länge.

Nej, pratade med läkaren på ivf-kliniken igår, han sa att det är ganska vanligt att man ser en fördröjning på behandlingen av ägglossning stimuleringen, så det berodde nog på den ändå.

Men suck, det sämsta du kan säga till någon som har svårt att få barn! Blir så trött på all okunskap. Hemskt med missfall också, hoppas du aldrig behöver gå igenom det igen!
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-05 06:42:06 följande:

Vi är ju några st som återförde 2 dagars i frdäedags 31/5. Jsg vsknade upp med massa vätskiga flytningar i morse. Har som håll från och till (aldrig haft) men kan bero på att jag drack massa i går pga värmen eller tarmarna (kan ju vara möngder av saker). Det har ju bara gått 5 dagar så flytningarna bör vara effekt av Lutinus! Hur mår ni andra?

Nu ligger jag en dag efter er men ändå :) Mår som jag gjort sedan plocket ungefär. Känner mig svullen och öm, rör mig helst långsamt. Lite illamående men det beror nog på att jag är hård i magen. Har inte alls mycket flytningar, ska man ha det? Känner mig snarare ovanligt torr av alla lutinusrester..
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-05 09:33:52 följande:

Jag var helt torr fram till lunch igår! Flyrningarna kom 4 dagar efter insättningen för mig

Det kanske kommer.

En annan grej som alla hormoner har fört med sig är att jag är väldigt blödig nu för tiden. När vi fick embryot insatt fick vi se det på en skärm och min man tog en bild på det. Satt och tänkte nu att vad som än händer så har vi iaf fått se den där lilla cellklumpen som bestod av sju celler som var hälften jag och hälften min man. Och så blir jag alldeles tårögd. Suck haha. Men jag tycker verkligen att det är helt fantastiskt Allt har gått så fort och varit så surrealistiskt, vet inte om det slår mig först nu att vi faktiskt gav upphov till tre embryon.
  • Ölandstoka
    cutepoison skrev 2019-06-06 14:58:42 följande:

Hur mår ni alla? Tycker det är så seg väntan. Mår lite illa men jag inbillar mig säkert.

Har fortfarande tunga och ömma bröst. Även om jag vet att det ömma jag hade i magen snarare beror på plocket så känns det lite jobbigt att det är borta. Känner ingenting i magen alls idag.
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-08 06:46:14 följande:

Hej alla,

Jag känner starkt att det inte tagit sig denna gång. Har det varit ngt har det nog avstannat. Kände massa i ons (7 dagar efter befruktning) i magen på sidorna uppemot höfterna. Sedan dess dvs under 3 dgr har det känts helt dött. Hade väldigt ömma bröst sista dagarna av menopuren och fram tills förra helgen men nu är det också borta. Det enda är vattniga flytningar men det känns mer som regel än undantag med lutinusen. Hoppas ni andra känner er mer hoppfulla!

Inte så hoppfull här heller. Känns som efter vilken ägglossning som helst, ömma bröst och lite känningar i magen till och från. Är det verkligen så vanligt att känna en graviditet så tidigt? Jag tänker att allt jag känner kan vara lutinus, graviditet eller pms, det går inte att veta vilket förrän jag testar. Men du har ju varit gravid så du vet lite mer än mig där :)

Hoppfulla eller ej, hoppas att det är fler som kan njuta av sommaren trots ruvning :)
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-09 11:26:23 följande:

Kliniken sa att det kan vara 2 alt. Antingen kommer mensen eller inte... bara att vänta. Går och kollar hela tiden för det kommer ju en del klara flytningar. Måste kämpa på med tankarna!

Jag tror tyvärr att det det enda man kan göra. Har dock fått för mig att utomkvedes börjar göra ont först to vecka sex? Vet du när du tänker testa?

Jag har mensvärk idag. Brukar inte få det förrän jag har haft spottings minst ett par dagar. Har inga spottings alls men det kan ju lika gärna vara lutinus, orkar inte bli hoppfull iaf. I en vanlig cykel får jag spottings ca dag 10-14 vilket motsvarar idag till torsdag, kommer att bli en kissnödig vecka :P
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-09 14:20:15 följande:

Har du mensvärk mensvärk el mildare? Ihållande elfrån och till?

Du har rätt, utomkveds märks inte nu så det kan räknas bort.

Spelar ingen roll hur mkt man analyserar. Går inte att dra ngn slutsats på symptom. Det jag kännee är inte växtvärk enligt min eefarenhet. Varför man känner mensvärk utan blödning pga att lutinus håller den tillbaka har jag ingen aning om. Har mer ömma bröst och kissar mer sedan i morse samt tryck över bröst som ger känslan av andnöd. Samtliga dessa hade jag när jag var gravid i mars/april. Detta ska tydligen vara olidligt, måste försöka sitta ner i båten och vänta tiden an. Har testdag om 1 vecka. Blev glad när värken kom i går kväll och fick hopp men nu när den varit sä ihållande såsom mensvärk dök hoppet igen. Blev mer neg efter samtalet med kliniken.

Jag har sällan mycket mensvärk så jag skulle nog säga att det är lite som vanligt. Det kommer och går. För mig så fungerar min kropp så olika cykel till cykel, är alltid något nytt känns det som så jag kan inte ens tolka inte in något. Speciellt nu när jag är fullproppad med hormoner, jag skyller allt på lutinus.

Vad jobbigt att det känns negativt! Hoppas värken försvinner eller ändrar karaktär. Och att du blir på bättre humör. Men vi är nog många som kommer att vara nervösa och hoppiga nästa vecka, är nog väldigt svårt att komma ifrån.
  • Ölandstoka
    Barnlängtan31år skrev 2019-06-10 07:18:40 följande:

Hej på er!

Hur går det för er?

Jag har testat positivt :) Är gravid för första gången i hela mitt liv jag! Känns så stort. Vet att det är väldigt tidigt, men så här långt har vi aldrig kommit. Nu börjar såklart en annan oro. Men ska försöka njuta idag av detta :)

Plussade redan igår RD 6, men väääääldigt svagt. Syns väldigt dåligt på bild.

Tog digitalt inatt vid kl 02 :)

Håller tummarna för er också!!

Grattis!!!! Vad härligt! :) Hoppas att det blir en toppengraviditet och att det blir många som gör dig sällskap på plussidan snart.
  • Ölandstoka
    Söderlund skrev 2019-06-10 16:45:57 följande:

Idag kom brevet! Vi hade 4 fina tredagarsembryon varav ett sattes in, ALLA 3 övriga klarade sig vidare och kunde frysas in dag 6! Helt otroligt!! Jag fattar att allt kan vända men är så otroligt glad över att vi kommit såhär långt i första omgången!!

Jättebra resultat! Stort grattis :)

Jag trodde att vi skulle ha fått det brevet idag också men icke. Är lika bra, behöver göra en massa saker ikväll och ett negativt besked hade nog fått mig ur balans.
Svar på tråden IVF maj 2019