• Ölandstoka

IVF maj 2019

zey skrev 2019-05-24 19:43:58 följande:

JaG är GRAVID! Efter så många negativa tester genom året trodde jag inte helt på de ljusa plus jag fått. Jag känner mig så otrolig tacksam och livrädd! På måndag ska jag ringa kliniken och meddela resultatet, och sedan blir det nog ett tidigt ultraljud!

BF är den 27 januari 2020 om allt går bra :)

Kämpa ni som håller på där ute, jag tänker på er alla!

Grattis!!! :D
  • Ölandstoka
    LLW skrev 2019-05-27 16:21:20 följande:

Har plock på onsdag! Är nervös och stressad.. egentligen hade plocket passat bäst på torsdag om man ska se till mina tidigare behandlingar, men då har dom ju stängt. Och på fredag kunde jag inte sövas (vill alltid göra plocket sövd då jag får så ont av ultraljud, spolning etc) så det fick bli på onsdag. Egentligen lite tidigt. Känns inget bra..

Dessutom kom jag nyss på att vi inte fick med oss något provrör för mannen! Inte heller nån info om när han ska ha utlösning sista gången innan plocket.. fan. Och nu går det inte ringa till dem såklart.

Vad har dom sagt till er ang när sista utlösningen ska vara? Minns inte hur vi gjort sist.. :/

Till oss sa de utlösning 2-7 dagar innan, sen kanske det är andra direktiv om spermier inte mår tipp topp. Jobbigt att känna att man har en massa frågor kvar, går det att ringa imorgon?
  • Ölandstoka
    Söderlund skrev 2019-05-27 17:26:01 följande:

Vad är ett bra resultat egentligen? Hur många? Hur stora?

På mitt första Ultraljud i torsdags hade jag typ 10 blåsor på gång, 4 på höger sida. Men idag var det bara 2 på höger sida, de andra hade tillbakabildats, men hade typ 7 på vänster istället. Lite varierande storlek, men från 12 till 17 mm. Ska stimulera 2 dagar till, och planerat äggplock fredag. Är så vansinnigt nervös för resultatet...

Hon sa men jag minns knappt hälften :P Hon sa att det såg bra ut och det är det jag väljer att ta med mig. Något i stil med ca två som var redo, tre som var väldigt nära och sju till som kan hinna växa ikapp. Så tolv men jag räknar inte med att det blir så många. Har inte så mycket fokus på antal ägg ut, hoppas bara att få några befruktade. Det är verkligen nervknäckande detta!
  • Ölandstoka
    LLW skrev 2019-05-28 22:10:27 följande:

Äggplock imorgon klockan 8. Tredje gången gillt nu, snälla.. Sist fick vi ut 9 totalt, som blev 3 till frysen efter en färskåterföring. Håller tummarna för ett liknande resultat sett i mängd men såklart att något av dem leder till ett plus efter all denna tid.

Hoppas att det går bra för dig! :)
  • Ölandstoka
    LLW skrev 2019-05-29 17:03:53 följande:

Det gick okej, vi fick ut 7 ägg vilket är mindre än sist men mer än första gången! Så får vara nöjd med det känner jag. Hade ordentligt ont efteråt så fick morfin intravenöst, vilket hjälpte för stunden men sen mådde jag riktigt illa i flera timmar. Börjar äntligen bli okej igen.

Återföring blir på fredag om de inte ringer och meddelar något annat! Dom ringde förut och jag höll på att få en hjärtinfarkt.. men dom ville bara ändra tiden från 13 till 11. Men fyyyy vad ont i magen jag fick när jag såg numret på skärmen :(

Skönt att det börjar kännas bättre! Hoppas alla blir befruktade och att du får tillbaka guldägget :) Hoppas att du fortsätter krya på dig :)
  • Ölandstoka

Plocket klart! Gyn tömde ca 20 folliklar, blev jätteförvånad eftersom jag "bara" hade 12 potentiella i måndags. Tog inte ut något i förskott och det hela slutade med sju ägg (kul att vi fick lika många LLW). Känns bra, lägger inte så mycket värdering i antal så jag är glad :) Hoppas att det är bra kvalitet bara. Sjukt nervigt för hur det går med befruktningen, de ringer imorgon.

Det hela blev en bra upplevelse. Jättegullig personal och bra lugnande ;) Hade ordentlig mensvärk men när det var dags att ta sig hem så kände jag mig fit och vi skippade taxi och tog en promenad. Nu ska jag slappa resten av dagen! :)

• Ölandstoka
    LLW skrev 2019-05-30 14:43:38 följande:

Åh vad skönt att du hade en bra upplevelse! Personalen är så himla viktig när man är i en sån svår och utsatt position. Mina var också väldigt gulliga och omhändertagande :)

Blir det återföring på lördag då om dom inte ringer och säger att dom vill odla till blastocyst?

Mig har dom inte ringt än.. det är så jäkla tufft för psyket att vänta på telefonsamtal såhär. Dom skulle ringa på förmiddagen om fler än fem blivit befruktade och dom ville odla till 5-dagars, och på eftermiddagen om inget klarat sig. Så nu vågar jag knappt hålla i telefonen för är så rädd att dom ska ringa, som dom gjorde vid första försöket..

De kommer att ringa imorgon oavsett för att berätta hur det blir, det är lite skönt att veta. Förstår att det är jobbigt att vänta på "domen". Har du hört något än?

Blir fem eller fler befruktade så blir det (förhoppningsvis) insättning på tisdag, är det färre så blir det på lördag. Vet att en blastocyst är starkare och typ bättre men samtidigt vill jag sätta in redan på lördag för att jag är rädd att alla ska avstanna. Fast gör de det skulle de förmodligen göra det i livmodern också. Är många tankar nu, alla är inte helt rimliga :P
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-05-30 18:01:59 följande:

Jag fick 4 befruktade igår. Bägge ggr jag fått barn var det färskförsök odling dag 2 (2 barn på 2 ivfer). När jag i våras skulle försöka på 2 frysta blastos från ivfv2 gick det inte. 1 MA och det andra klarade inte tining. Så jag grinar inte läpp inför i morgon. Fördelen med blasto är dock kortare ruvning. Ruvningstiden är ju jobbig psykiskt så på så sätt är det tufft att ruva 16 dgr.

Jo jag vet faktiskt inte vad statistiken säger om tvådagars vs femdagars, för min del är det mest alla konstiga tankar och idéer jag har för mig själv :P

Nu är det här min första ivf men jag tänker att det är jobbigare psykiskt att vänta på insättning och inte veta om äggen kommer att fortsätta dela sig tills dess. Vill bara ha ett embryo i mig typ nu! :)
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-05-30 18:51:41 följande:

Det man ska ha i åtanke (tror jag) är att oavsett om ett specifikt embryo odlas 2 el 5 dgr är dess öde förutbestämt. Jag har glidit på en räkmacka i ivf sammanhang (säger min läkare) då samtliga insätttningar lett till graviditet, dock det sista MA. Det blev en rejäl käftsmäll kan jag lova när jag blev gravid i nu i mars 44 år gammal med min 4 år gamla blasto och när jag var på UL fanns inget levande foster. Denna händelse har helt ändrat min inställning. Inser vilken tur jag haft som fått mina barn. Det är ett lotteri! Denna gång har vi fått en dålig prognos pga min ålder men sett till antalet befruktade ägg är det lika många nu som 2014 och bättre än 2008. Men nu hänger väl det på kvaliteten antar jag... inget talar för att det är särskilt troligt att jag har 4 fina embryon som 44 åring. Men så kul det vore att detta går vägen... och trotsa alla sveriges ivf kliniker som inte släpper in en om man är 42 fyllda.

Hemskt att uppleva ett sån ul! Hoppas det här blir en till i raden av lyckade försök! :)
Svar på tråden IVF maj 2019