• Anonym (Nätdejting4ever)

Killar - feminist som tjej?

Krav/inte krav?

• Svar på tråden Killar - feminist som tjej?
    Anonym (?) skrev 2019-04-18 18:22:16 följande:

Antar att du även hävdar att härskartekniken är ett feministiskt påfund.

Absolut inte, men det är också detta som är så störande. Så fort man har synpunkter eller avviker det minsta från det feministen tycker så har man helt plötsligt beskyllt den feministiska rörelsen för alla världens problem. Ser du inte att det synsättet bidrar till ökad polarisering?
    Anonym (kille) skrev 2019-04-18 18:27:17 följande:

Jag tycker att hela dagens feminism lider av en enorm bias, även om radikalfeminismen inte är så stora procentuellt så verkar de inte direkt motarbetas eller motsägas av övriga feminister. 

Jag kan förstå på ett plan att man älskar en viss rörelse och/eller ser den som sin räddning på problemen. Grejen med det är bara att det just är så extrema rörelser historiskt har tagit fart, dvs genom dyrkandet och tunnelseendet som följer därav.
    CarinaL26 skrev 2019-04-18 18:29:43 följande:

Hur ska du ha det? I ett tidigare inlägg hänvisade du till feminismen som en samling heterogena ideologier. Här målar du ut den som en väldigt homogen ism.

Vill se källa på att det är en minoritet av kvinnorna som ät feminister i västvärlden. I länder med starkt kvinnoförtryck är det mindre konstigt då det av naturliga skäl ej kan syns på samma sätt och där kvinnan riskerar piskning och tortyr om hon försöker frigöra sig.

Är det något som feminismen INTE står för är det att förtrycka männen även om alt right högern gör sitt bästa för att få det att se ut på det sättet.

De flesta kvinnor (och män) i t ex Storbritannien och Tyskland jobbar på endera sätt med jämställdhetsfrågor utan att för den sakens skull vara *tvungna* att kalla sig feminister eller sympatisera med den militanta falangen av feminismen.
    Anonym (Hanna) skrev 2019-04-18 18:35:13 följande:

Då misstolkade du min kommentar. Jag sade att jag inte tycker okunskap är attraktivt. Vad han avsåg med sin kommentar vet jag inte, eftersom han drog alla feminister över en kam, och varför vill man göra det,  om man vill framstå som seriös i en debatt?

Det handlade om att han redan har tjej och därför inte ser det som relevant vad du tycker om icke-feministiska killar. Bara det. Dessutom är ju tråden riktad till bara killar, även om FL med all rätt inte tar bort kommentarer pga könstillhörighet.

Också intressant att det i verkliga livet går att prata och resonera lugnt och sakligt i jämställdhetsfrågor, medan det här på FL blir ilska och tjuvnyp hela tiden.

Anonym (?) skrev 2019-04-18 18:32:59 följande:

Varför klarar du inte av att ge exempel på områden där kvinnan förtrycker mannen?

För att jag inte anser att kvinnan förtrycker mannen. Snarare är det systemet som gör det, så även när kvinnor förtrycks. I Sverige tycker jag dock att det är lite knepigt att tala om förtryck - det är att förminska de verkliga vidrigheter som pågår i t ex stora delar av Asien.
    CarinaL26 skrev 2019-04-18 18:36:33 följande:

Du adresserade inte Hannas väl ställda och välmotiverade fråga utan börjar svamla om feminismen.

Varför svarar du inte på frågan? Är det bara kvinnor som öppet ska ta avstånd från idiotfeminismen medan männen inte öppet ska behöva ta avstånd från de som begår övergrepp mot kvinnor? Är det jämlikt anser du?

Kanske för att det år otroligt jobbigt och förnedrande att besvara frågor som redan har ett påstående och bestämt svar i... Det är som att allt vad intellektuell hederlighet och respekt för sina meningsmotståndare är som bortblåst... Och ja, det gäller människor från alla åsiktsläger. Själv försöker jag att inte hålla till i något läger alls.
    Iarwain skrev 2019-04-18 18:39:06 följande:

Definiera feminism, så kan jag säga om det är ett krav, eller inte-

Varför ska jag definiera feminismen åt dig? Du erkänner ju med blotta frågan att det finns lika många definitioner som det finns människor.
    Postman skrev 2019-04-18 18:49:48 följande:

Varifrån har du fått att män (antar att du menar män generellt) inte tar avstånd ifrån de som begår övergrepp?

Jag tror att en del feminister har bestämt sig för att män skiter i detta, och missar därför att de flesta visst tar avstånd.
    CarinaL26 skrev 2019-04-18 19:27:51 följande:

Helt rätt, mitt fel.

Kan du svara rakt och ärligt, utan tjuvnyp varför feminismen inte når ut som visades i opinionsundersökningen *kille* länkade till? Och ja, jobbar ideellt med jämställdhetsfrågor så kommentarer som *gör nåt själv då* duger ej.
Svar på tråden Killar - feminist som tjej?