• Varajag24

Gluten i sås?

Hej, Jag undrar vad det är som är gluten i alla såser/dressingar som finns i butik? Det står ju ingenting om varken Vete, korn eller råg på innehållsförpackningen.. Jag är inte gluten allergiker men har bestämt mig för att sluta med gluten ett tag för att se om det hjälper min hud. Kan det vara så att såserna görs i utrymmen där gluten produkter produceras eller varför är det gluten i såserna/dressingarna om det inte står något om Vete, korn eller råg på innehållsförpackningen? Snabba svar uppskattas enormt! tack på förhand :)

• Svar på tråden Gluten i sås?
  • Varajag24

Okej tack för ditt svar! Vilka stärkelser är gluten vet du det? Och om det inte är varken Vete, korn, råg eller stärkelse i dressingen/såsen borde det inte vara någon gluten isåfall eller? :)

• MallaL

Stärkelse är kolhydrat, gluten är proteiner. Gluten kan användas som förtjockningsmedel i såser t ex och då ska det stå gluten på förpackningen.

• Varajag24

Okej tack för ditt svar men på dom här dressingarna från felix står det Stärkelse/förtjockningsmedel men det står inte nånting om gluten på flaskan? 

• MallaL

Jag tror att om det finns gluten måste det stå eftersom så många är allergiska. Stärkelse kan innehålla gluten eftersom den kan utvinnas ur produkter som också innehåller gluten. Så står det varken något sädesslag eller gluten på förpackningen borde man kunna vara säker..

Svar på tråden Gluten i sås?