Inlägg från: Anonym (Tom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tom)

Varför så lite sex i vårt land?

Smecker skrev 2019-02-27 08:51:27 följande:
    Vem avgör om något är knas, och vem avgör hur det "skall" vara?
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-27 07:35:31 följande:
    Det säger sig självt att man efter ett tag börjar fråga sig om det bara är ett ytligt intryck eller om det ligger någon sanning i iakttagelsen om hela stan som något slags erotisk frizon: "no sex please, we're Swedish".
    Hur vet du vad folk gör och inte gör hemma? Bara för att folk inte är kära på stan så betyder det inte att de inte har sex. Den absoluta majoriteten svenskar har haft, har eller kommer att ha relationer och sex. I Sverige är det till exempel inte ovanligt med rena sexuella relationer i de flesta åldrar, närhet och vänskap kan man få på annat håll. Dvs, som många försökt förklara för dig i dina trådar, relationer i Sverige idag kan se ut på många olika sätt, intimitet, vänskap och sex kan man få på många olika sätt. Att du dömer ut det och bara har en mall för vad du själv anser vara okej och bra betyder i sammanhanget ingenting faktiskt, världen (Sverige) kretsar inte kring dina definitioner på lycka och välmående.

Återigen, den där så kallade undersökningen är gjord av ett företag som utvecklar och tjänar pengar på en porr-app. Du har ingen som helst aning om hur deras undersökning gick till, du kan inte validera deras siffror och för allt vad du vet så kan det vara inräknat faktorer som är helt meningslösa för Sverige. Räknas sexaktiviteten högre eller lägre om det finns bordeller, till exempel? Sexköp är, till skillnad från de flesta andra länder, olagligt i Sverige.
    Ja, vem avgör hur det "ska" vara? Det är välkänt att sex reducerar risken för hjärn- och hjärtsjukdomar och typ 2-diabetes bland annat. Dessutom är ett fungerande sexliv en utmärkt försäkring mot mental ohälsa som är ett alltmer utbrett problem (och som avhandlades av Ekdal & Ekdal så sent som igår kväll: www.svtplay.se/video/20887836/ekdal-och-ekdal/ekdal-och-ekdal-sasong-1-26-feb-20-00 ).

Du säger att bordeller är olagliga i Sverige och det stämmer. Men samtidigt vet alla att det finns dejtingsidor där en mycket stor andel av de kvinnliga profilerna faktiskt är prostituerade. Även detta har avhandlats i åtskilliga TV-program.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-27 13:08:50 följande:
    Du ignorerar fullständigt stora delar av mitt inlägg. Att ha sex och ha ett fungerande sexliv är bra mot mycket. Dock oklart hur mycket sex man skall ha och vad som räknas som ett "fungerande" sexliv. Räcker det med sex en gång varannan vecka eller behöver man fyra gånger i veckan för att det skall ha en positiv inverkan på hälsan?

Sexköp är olagligt i Sverige, till skillnad från många andra länder. Det gör att tröskeln till sexköp, både socialt och lagligt, är högre än i länder där det till exempel finns bordeller och/eller där öppen prostitution är laglig. Inverkar det på Porr-app-företagets sexstatistik eller gör det inte det?

Jag upprepar mig, eftersom du så lägligt väljer att ignorera sånt som är besvärligt:

Hur vet du vad folk gör och inte gör hemma? Bara för att folk inte är kära på stan så betyder det inte att de inte har sex. Den absoluta majoriteten svenskar har haft, har eller kommer att ha relationer och sex. I Sverige är det till exempel inte ovanligt med rena sexuella relationer i de flesta åldrar, närhet och vänskap kan man få på annat håll. Dvs, som många försökt förklara för dig i dina trådar, relationer i Sverige idag kan se ut på många olika sätt, intimitet, vänskap och sex kan man få på många olika sätt. Att du dömer ut det och bara har en mall för vad du själv anser vara okej och bra betyder i sammanhanget ingenting faktiskt, världen (Sverige) kretsar inte kring dina definitioner på lycka och välmående.

Återigen, den där så kallade undersökningen är gjord av ett företag som utvecklar och tjänar pengar på en porr-app. Du har ingen som helst aning om hur deras undersökning gick till, du kan inte validera deras siffror och för allt vad du vet så kan det vara inräknat faktorer som är helt meningslösa för Sverige. Räknas sexaktiviteten högre eller lägre om det finns bordeller, till exempel? Sexköp är, till skillnad från de flesta andra länder, olagligt i Sverige.
    Det är du som ignorerar vad jag skriver. I förra veckan citerade jag en annan undersökning, publicerad i DN, som visade att endast 44% av svenskarna är nöjda med sitt sexliv. Och du har själv sett tråden www.familjeliv.se/forum/thread/79435494-ar-du-sexuellt-tillfredsstalld postade av den riktige Tom, där endast 30 av 96 säger sig vara nöjda. Men du bara ignorerade (#1) och viftade bort (#2) båda två.

Jag tycker det här är rent beklämmande och sätter man det i relation till den galopperande psykiska ohälsan i vårt land och den alltjämt mycket höga självmordsfrekvensen - i synnerhet bland kvinnor - så får man en ganska mörk bild av livskvaliteten i Sverige 2019.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-27 13:08:50 följande:
    Du såg säkert siffrorna angående sexuell aktivitet som citerades härinne förra veckan. Svenska kvinnor låg där extremt lågt (lägre än UK) medan svenska män ligger högre på listan.

Frågan är alltså: hur går det ihop? Uppenbarligen går det ihop så, att svenska män antingen har sex med varandra i väldigt hög grad eller har sex med utländska kvinnor. Vilket anser du vara mest sannolikt? Det har skrivits och pratats en hel del om fenomenet på senare tid och alla vet vid det här laget att det är i princip hur lätt som helst att köpa sig lite rajtantajtan, även i Sverige. En kompis, som jobbade på ett av stadens mest kända hotell, berättade att gästerna t o m kunde få hjälp att hitta damer. Tro inget annat.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (//) skrev 2019-02-27 23:17:35 följande:
    Ha ha det var inte meningen att mitt inlägg skulle uppfattas som argt, bara sakligt.

Ber om ursäkt för de första meningarna dock.. Har nog blandat ihop dej med någon annan som sitter i Thailand och jäser med en hälften så ung hora som på riktigt är sååå kär i honom, medans han klagar på svenska kvinnor som inte lika lättillgängliga som Thailändskorna. Denne gubbe har inte förstått vad fattigdom gör med vem man "blir kär i" av praktiska skäl och vem man är kär i på riktigt men som inte kan erbjuda någonting.

Hur som helst. Såg du några kära homosexuella par på din promenad då? För annars är det ju inte bara ett påstått kvinna+man problem, 10% av befolkningen anses ju kunna tända på någon av samma kön, jag gissar att det är betydligt fler som enbart kan tänka sej sex.

Jag lovar dej, att när våren kommer och folk börjar vara ute mer så kommer du se en massa förälskade par i Stockholm, vädret tillåter inte än att vara ute för skojs skull, utan att vara i rörelse.
    Vänta till pride i augusti så kommer du att se tusentals förälskade par på gatorna

Sen så tycker jag inte att du ska lägga för mycket vikt vid denna undersökning. Den för nog inte med sej mycket av sanning. Tänk så många i staterna som är hyperkristna och tycker att sex enbart är till för barnalstring. Många som väntar tills de gifter sej med att ha sex.
    I Oklahoma City finns 400 kyrkor men endast en mötesplats för homosexuella. Det främjar inte direkt några samkönade relationer, men de finns såklart ändå. Men även om du går en promenad runt hela den staden så lär du inte hitta några förälskade samkönade par. Kanske några enstaka som är modiga och vågar ändra på sjuka normer. Oklahoma, Arkansas,Texas, Georgia, The Carolinas, Alabama, Arizona är alla ställen med många soltimmar, men också en väldigt stor andel frigida superkristna.

Ha ha jo jag har besökt Split och Dalmatien en del. Tyvärr inte Zagreb, än. Go Split Hajduks;-D (För att inte nämna dottern av Split, den vackra höjdhopparen Blanka Vlasic)  

Den här kristna frigiditeten finns ju även utbredd på många platser i Sydeuropa.
    Ni får alla ursäkta mig att jag är så enveten i mitt postande i just det här ämnet, men jag befinner mig i en fas där jag "återupptäcker" mitt gamla hemland och dess kultur. När man bor i Sydeuropa får man gärna en idealiserad bild av Sverige och blir kanske lite okritisk understundom. Och därför blir reaktionen en aning febril när man konfronteras med den otuktade verkligheten.

Jag är en försvarare av den svenska modellen med allt det den står för, men jag märker att det finns ganska många baksidor i vår sociala modell. När man talar om t ex psykisk ohälsa så känner jag att jag inte behöver så många siffror och statistiska analyser för att varsebli problemet. Att många inte mår bra är klart förnimbart i alla situationer där folk samlas: på gator och torg, på lokaler, på kollektiva färdmedel. Det är väldigt många bistert sammanbitna ansikten, ängsliga blickar och osäkert kroppsspråk - och väldigt lite samtal, ögonkontakt och ömsesidig bekräftelse.

Jag vet inte vilket som är hönan och vilket som är ägget: om den psykiska ohälsan är en konsekvens av den låga sexuella aktiviteten eller om det är vice versa. Men jag vet själv från perioder i min ungdom att de två fenomenen sammanföll och att det var extremt jobbiga tider (och flera av mina flickvänner har berättat att de gått igenom  liknande perioder).

Jag tror många uppfattar mig som en motståndare till jämställdhet, den svenska livsttilen osv, men i själva verket är det precis tvärtom. Jag presenterar mina frågeställningar på ett sätt som - hoppas jag - ska leda till bra argument för just vår livsstil. Men då önskar jag resonerande och realistiska svar, inte ifrågasättande av varenda procentsats till dess minsta fraktion.

Kanhända är inte Familjeliv representativt för landets befolkning i allmänhet (troligen är utbildningsgraden högre t ex), men jag tycker det är oroande att läsa mångas berättelser och vittnesmål. Folk är nog inte alltid så snälla mot varandra i Sverige 2019 och man är väldigt benägen att söka fel på andra. Perfektionism i bedömningen av andra (inte minst det andra könet), väldigt stort överseende med de egna bristerna. Och då hjälper knappast ett materiellt överflöd för att skapa en god livskvalitet.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 08:11:07 följande:
    Så kan man ju förenkla saker in absurdum. Har du funderat på att det kan finnas flera variabler till psykisk ohälsa än sex? Till exempel; stress i arbetet och vardagslivet anses generellt vara en bidragande faktor till både psykisk ohälsa och lägre sexuell aktivitet.

Om du höjer blicken lite från könsorganen och slutar stirra på människor på stan (seriöst, sånt är obehagligt), så kanske du ser fler nyanser och vinklar på saker och ting. Den svenska modellen innebär valfrihet, att då bedöma det svenska samhället utifrån andra länder med mindre jämställdhet, hårdare social kontroll och med mindre valfrihet låter sig inte göras.
    Väntar fortfarande på ditt första inlägg skrivet utan svullna ådror i pannan... men jag lär få vänta.

Det är just det du nämner som får mig att reflektera. I många europeiska länder idag lever stor del av befolkningen på 1000 euro i månaden, med dåliga och osäkra arbeten och dåliga framtidsutsikter. Många har inte råd att ta semester. Men man finner livskvalitet i tillvarons små glädjeämnen: en öl med kompisarna, några varv på stans huvudgata strax före middag och - inte minst - bra och tillräckligt mycket sex. En epikureisk livsstil som tyvärr inte verka klara av att ta steget över Alperna.

I Sverige är stress pga ekonomiska problem, osäkra/dåliga jobb osv osv mycket mindre förekommande. Vårt samhälle är jämlikt och välordnat - men ändå är folk här betydligt mer stressade och olustiga. Vilket borde vara omöjligt.

Jag tror det har med vår extrema individualism att göra. Exempel hittar du hundratals varje dag, ända från morgontåget där folk sitter och petar på sina mobiler för att slippa interagera IRL. Och mycket riktigt tycker du att det är abnormt när någon faktiskt har mobilen i fickan och faktiskt betraktar sin omgivning.
  • Anonym (Tom)
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-28 09:02:10 följande:
    Du är medveten om att fattiga familjer förr i Sverige hade mängder med barn precis som fattiga familjer i slummen i världens länder har mängder med barn eftersom sex var och är det enda den fattiga ha råd med för att få en stunds glädje eftersom det är helt gratis dessutom där religion har stor betydelse  får inte kvinnan säga nej till sex med sin man utan godtagbara skäl. Bland evangelist kristna i USA tolkar de bibeln som att kvinnans kropp tillhör mannen de gift sig med och det är hennes skyldighet att stå till tjänst för mannens alla behov alltid tom. om det är lite smärtsamt för kvinnans uppoffrande i detta liv kommer att uppvägas i det eviga livet
    Men i Sverige är problemet att en mycket stor del av människorna är otillfredsställda. Att sedan den sexuella aktiviteten verkar vara väldigt låg kan ju ha ett visst samband med graden av (o)tillfredsställelse, eller hur?
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tim) skrev 2019-02-28 09:42:32 följande:

Har ni övervägt möjligheten att alla inte vill ha sex, eller kontakt med främlingar på tåg? Det finns människor som trivs utan dessa saker.

Hälsa och psykiskt välbefinnande påverkas av många faktorer. Vädret är ett av dem. Det är inte riktigt detsamma att gå en sväng på stan eller ta en öl i snöblandat regn och minusgrader som att göra det i medelhavsklimat. Testa.

Exakt! Vi har en klimatmässig nackdel i vår strävan efter det goda livet. Men just därför är det så viktigt att förhållandet man-kvinna fungerar bra. Taskigt klimat och dålig sexuell tillfredsställelse låter som definitionen av helvetet.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 13:28:14 följande:
    Vad betyder "extrem individualism"? Svenskarna är ju nöjdare med sina relationer än vad t ex spanjorerna är. Är det trots eller tack vare denna "extrema individualism"? Är det trots eller tack vare att man petar på sina mobiler för att hålla kontakten med sina vänner och nära och kära (och slippa prata med kompletta främlingar som stirrar på en).

Återigen. Bara för att folk inte hånglar högt och lågt offentligt så betyder det inte att de inte har intima relationer, närhet eller sex med vem det nu än månde vara. Svenskarna är väldigt nöjda med sina relationer.

-----
    Jag önskar verkligen att jag kunde känna igen mig i dina iakttagelser, angående svenskarnas intima och sociala relationer men vare sig min egna intryck, vänners berättelser eller rena fakta stödjer dem. Jag kommer att åka tillbaka med en känsla av obehag, inte så mycket för de sociala och sexuella misär som det finns så mycket av, utan allra mest pga att det är så svårt att diskutera den. Det verkar finnas ett stigma i den här typen av problem och man väljer helt enkelt att inte se dem i deras hela vidd. Hade det varit en ren plånboksfråga så hade säkerligen tidningar och TV varit fylld av den.

Känslan är att Sverige fortfarande är ett fantastiskt land på makronivå (lagstiftning, deltagande i den demokratiska processen, jämställdhet osv osv) men ofta hjärtskärande ömkligt på mikronivå. Den här dikotomin har väl alltid funnits, men det känns som om den bara ökar för varje år som går.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 14:43:27 följande:
    Otillfredsställda? Tvärtom är väldigt många svenskar nöjda med sina relationer. Till skillnad från, till exempel, Spanien. De har ju inte ens klimatet att skylla på. Verkar den sexuella aktiviteten vara väldigt låg? Enligt vem då?

Jag citerade i förra veckan forskningsresultat publicerade i DN, som visade att 44% av svenskarna är nöjda med sitt sexliv, en mycket låg siffra. Kika på enkäterna här på Familjeliv: www.familjeliv.se/forum/thread/79250493-har-du-ett-bratillrackligt-sexliv-med-din-partner t ex, där 17 av 85 deltagare är nöjda med sitt sexliv (det är inte ens jag som startat tråden, så du kan inte skylla mig heller den här gången).

Du säger att sexköp är olagligt i Sverige. Jättebra. Men massor av dejtingappar består till stor del av prostituerade som raggar kunder och bara någon promille upptäcks av polisen. Och eftersom svenska mäns sexuella aktivitet är betydligt högre än kvinnors så är det rimligt att gissa att en hel del faktiskt tar tilfället när det bjuds. Men det kanske är bra för Den Heliga BNP att folk sätter sprätt på pengarna? Att älska med sin fru/flickvän ger ju inget ekonomiskt utslag.
  • Anonym (Tom)
    Smecker skrev 2019-02-28 13:28:14 följande:
    Vad betyder "extrem individualism"? Svenskarna är ju nöjdare med sina relationer än vad t ex spanjorerna är. Är det trots eller tack vare denna "extrema individualism"? Är det trots eller tack vare att man petar på sina mobiler för att hålla kontakten med sina vänner och nära och kära (och slippa prata med kompletta främlingar som stirrar på en).
    www.svt.se/nyheter/inrikes/en-majoritet-av-svenskarna-valjer-mobilen-framfor-sex
Svar på tråden Varför så lite sex i vårt land?