Medsystrar och -bröder i ofrivillig och oföränderlig barnlöshet sökes
Det finns redan några trådar på samma tema, men få aktuella och i nutid. Kanske vill jag bara veta att ni är fler, även idag. Statistiskt är vi ju väldigt få (som till sist aldrig fick några barn fast vi ville "ha" sådana) men ändå vet jag att den här brutala ensamheten jag känner inte bara känns av mig. I hela mitt liv har jag längtat efter en familj och egna barn, på ett sätt som fått mig att tro att det trots alla god ting på vägen är/var själva poängen med min existens. Nu har jag rest ända hit i tiden och trots att jag vet att det finns goda skäl (medicinska bland annat och adoption är inte heller ett möjligt alternativ) till att jag aldrig fick leva min önskan så kan jag bli så våldsamt hård mot mig själv och slå på vartenda felval jag gjort, trots att vartenda ett av dem var tänkt att ge mina framtida barn det allra bästa. Barnet och barnen som aldrig föddes, efter (känns som) oceaner av missfall och oändlig sorg väldigt svår att läka.
Jag har egentligen på många sätt "allt" i ett fantastiskt jobb, en underbar partner och annat med... men, just idag känns ingenting tröstande. Ledsnaden är på väg att tippa över i en depression och jag tänker allt oftare kring hur skönt det vore om allt bara tog slut och jag fick dö ifrån. Ingen risk för suicid men stora svårigheter att hantera mer av sorgen helt klart. Och rädslan. För ensamheten längre fram. Kanske vill jag dö nu för att slippa att göra det helt ensam sen? Utöver min partner så känns det faktiskt som att jag inte "har" någon alls "på riktigt". Vänner till viss del, men upplevelsen är att de mest upptas av sitt (ffa sina barn) och därför känns allt flyktigt. Plötsligt känns precis alla relationer utom den till egna barn extremt flyktiga, fast jag är 100% införstådd med hur knasigt det tänkandet är. Det här låter säkert totalt självupptaget och fixerat, men jag vill skriva ner och nämna rädslan eftersom den skräms.
Därtill ilskan, som känns i stora drag helt irrationell. Vad ska jag vara arg på? Att saker är som de är? Hur hanterar ni den?? Jag är faktiskt inte särskilt avundsjuk på dem som själva fått barn, inte ens de som aldrig ville ha men fick ändå, men jag är oändligt uppgiven av bristen på möten med människor som - verkligen - förstår. Oändligt less på dåliga råd och klyschor. Less på sociala medier och fluffiga citat om att "barn är meningen med livet" eller "det enda som verkligen räknas är barnbarnens kramar". Vilka är då vi som inte fick barn? Meningslösa? Samtidigt hanterar jag det bättre än den mest idiotiska kommentaren av alla. Människor som har barn (och i de flesta fall inte haft det minsta svårt att få dem) men talar om att jag inte förstår vad det innebär i belastning och att jag inte förstår vad jag längtar efter. Det känns lite som att en kärnfrisk person berättar för en döende människa att livet ändå inte är så kul under tidiga mornar i januari. Varför ska vi hela tiden ge varandra råd och lösningar istället för att bara lyssna?
Förlåt längden. Jag behövde tydligen skriva av mig och skulle vara hjälpt av att hitta några jämlikar för inspiration till "hur man går vidare sen när man vet att loppet är kört". I alla fall loppet med barn.