Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad är poängen med jämställdhet?

Anonym (A) skrev 2019-02-17 17:17:32 följande:

I vårt fall så var det jag, kvinna som friade så det stämmer inte.

Och sambon och jag är fortfarande inte ense om vem som raggade upp vem (vi skyller på varandra) :)
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:24:19 följande:

I ert fall. Det är väl gulligt och tillrättalagt att just ni är så förbannat jämställda.

Tja, jag hävdar att han stötte på mig, helt enligt klassiskt manér.
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:22:53 följande:

Jag hade 1,8 på senaste högskoleprovet men skulle hellre ställa mig framför tåget än utbilda mig till civilingenjör eller annan motsvarande utbildning som tyvärr krävs för ett intressant jobb.

Då är det eget val, skyll inte på andra.
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 17:53:16 följande:

Du skrev:

"Och sambon och jag är fortfarande inte ense om vem som raggade upp vem (vi skyller på varandra) :)"!

Ja, jag hävdar att han raggade upp mig och han hävdar att jag raggade upp honom
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-17 19:45:10 följande:

Akademikerflickorna får sällan några barn på fyllan med coola Steffe dessutom brukar akademikerflickor inte ens träffa coola Steffe efter grundskolan eftersom han går yrkesprogram och hon går natur eller samhällsprogrammet

Exakt, de är ofta lika nördiga som killarna och börjar leva upp när de läser på universitetet och hamnar bland gelikar.

Inte heller saboterar de sin framtid och blir gravida innan studierna är helt klara.

Så akadenikerflickorna är lika barnlösa som akademikerkillarna och bildar familj när de närmar sig 30 och lever ihop livet ut (ok lite överdrivet, men inte långt från sanningen)
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2019-02-17 20:37:11 följande:

Fler manliga universitetsstuderande utvecklar missbruk under studieåren Fler av de manliga studeranden hoppar av sina universitetsstudier .

Kvinnor behöver ju egentligen inte några högre studier eftersom det inte krävs utbildning för att sköta man, barn och hushåll de är ju mest där för att de manliga studenterna ska kunna hitta en partner också därför det önskas mer kvinnor inom de olika tekniska utbildningarna så att killar som går dessa åtminstone lär sig att umgås lite med motsatta könet

Ok, och för denna tes har du ....

Det är knappast bland akademikerkvinnorna man hittar hemmafruar och där är bland akademikerpar som föräldraledigheten är mest lika bland män och kvinnor.

Så du är helt ute och cyklar. Akademikerkvinnor har högre ambitioner än serva en man
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 20:07:34 följande:

Och jag har som vanligt en annan uppfattning än dig. Har sett det hända vid mer än ett tillfälle. Killarna på den egna skolan brukar för övrigt vara ointressanta.

Man äter inte där man skiter...

Du har ju pluggat på universitetet eller?
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 20:45:28 följande:

Varför ser jag just kvinnliga studenter (svårt att missa overallen) med Cool-Steffe och hans polare på krogen när jag är där nykter med kunder som skall "släppa loss"?

Som nykter på en av stans stökigaste kroggator ser man både ett och annat. 

De 10% som inte hänger på nationer, kårpubar och gasquer i så fall. Man kan säkert hitta en eller annan. Men varför, då allt är billigare, mer pretationslöst och så mycket roligare
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 20:52:45 följande:

Akademikerkvinnor är lite finare än andra människor och umgås helst inte under sin värdighet. De påpekar också gärna i tid och otid vilken fin utbildningstitel de har för att hävda sig och trycka till andra på t ex internetforum.

Inget smäller högre här på forumet än att vara kvinna och akademiker.

Akademikermän brukar inte vara lika "stolta" över sin utbildning utan har oftast en lite mer avslappnad attityd mot obildade "drägg" som bara kör grävskopa eller torkar bajs på servicehuset.

Och ändå hänger de på dyra utekrogar och raggar på killarna där enligt dig. Det hänger inte ihop.
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 21:00:08 följande:

Bara fristående kurser (80p). De flesta av mina vänner har pluggat till civilingenjör, civilekonom. läkare etc. Jag valde bort universitetet eftersom jag vantrivdes i skolan från 7 år och uppåt. Uttråkad, understimulerad och rastlös. Läste böcker när jag var färdig med uppgifterna. 

Tog genvägen till schysst lön som säljare. 

Och vi som har den erfarenheten, våra iakttagelser räknas inte.
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 21:02:35 följande:

Jo, men hur relevanta är 35 år gamla erfarenheter?

De är inte det, jag har vänner och kollegor som lever i den världen eller lämnat den nyligen. Min sambo arbetar på ett universitet.

Vi har regelbundba reunion där vi träffar studenter under trevliga förhållande. Utöver detta så är min egen son där nu och även syskonbarn. Vänners barn.
  • sextiotalist
    Anonym (Man) skrev 2019-02-17 22:10:12 följande:

Precis, och just därför har du inte en susning om vad du betraktat.

Lite förvånade att de släpper in overall-klädda (overaller som dessutom inte ska tvättas) studenter in på krogarna. Vårdad klädsel brukar vara ett krav och något säger mig att denna utstyrsel inte ens kommer i.närheten av detta
  • sextiotalist
    Anonym (Toffelproducent) skrev 2019-02-19 11:10:39 följande:

Är inne på mitt andra långa äktenskap. Har aldrig haft svårt att få kvinnor. I övrigt gissar du rätt.

Man blir snabbt impopulär hos plocka-russinen-ur-kakan feministerna när man ställer samma krav på båda könen.

Jag ogillar ordet krav när det gäller relationer, eftersom jag anser att sunda relationer bygger på frivillighet, respekt och uppskattning.

Däremot finns det säkert (oavsett om det är feminister eller inte) personer som klart ogillar att man har samma förväntningar på dom som man har på sig själv (eller när de har högre förväntningar på sin omgivning än vad de har på sig själva)
  • sextiotalist
    Anonym (Toffelproducent) skrev 2019-02-19 11:24:50 följande:

Jag avsåg samma krav på båda könen avseende jämställdhet.

Går inte dörren åt båda håll tackar jag för mig.

Och jag tycker inte att man ska ha krav (oavsett vilket håll dörren går). Skulle jag behöva krav i en parrelation, så är relationen på väg att spåra ur, enligt mig.
    Sedan finns det måsten som man inte kommer undan, men de måstena är ju rätt könsneutrala, laga mat, hålla grundhygien när det gäller en själv, städning, tvätt, betala räkningar och sådant.

• sextiotalist
    Överste Senap skrev 2019-02-19 12:15:35 följande:

Tror flera av de sk männen är samma bittra person som skriver under fler nick. Maken till osäkerhet och okunnighet har jag sällan sett.

Jag blir bara sorgsen, för jag är säker på att de flesta av dessa män är rätt ensamma och skulle må bra av att kliva ut ur deras bekvämlighetszon och se oss kvinnor som likvärdiga medmänniskor
  • sextiotalist
    Anonym (Man undrar) skrev 2019-02-19 20:38:21 följande:

Tror faktiskt det gäller motsvarande kvinnor precis lika mycket också.

Absolut, om man är besviken på sitt liv, så finns detdet bara en som kan ändra på det, det är man själv. Inte lätt, men det enda sättet.

Ett första steg är ju att behandla alla med respekt
Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?