Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vad är poängen med jämställdhet?

Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 11:38:01 följande:

Jag har inget utbyte av att arbeta förutom att kunna betala räkningarna.

Då kan man väl arbeta med även omanliga arbeten
  • sextiotalist
    Anonym (Trist) skrev 2019-02-17 12:00:50 följande:

80% av alla kvinnor söker sig till kvinnliga arbeten.

80% av alla män söker sig till manliga arbeten.

Och?

Vad hindrar att man tillhör de andra 20%?
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 12:46:07 följande:

Sverige, med sin feminism och sin liberala inställning till skilsmässa, har flest ensamma hushåll. Det är inte bra för män att vara ensamma, och innebär en stor påfrestning för miljön. Vi kommer att se en stor ökning miljöaktivism riktad mot ensamhushåll där ensamma män kommer få ett utlopp för sin inneboende negativitet. Svensk feminism ser inte vartåt det barkar. Jämför man med Sydeuropa och andra länder med mindre liberala skilsmässolagar så har man där tryggare och stabilare kärnfamiljer, där äkta och nära värden råder människor emellan.

Jag är rätt säker på att kvinnorna i dessa länder inte delar din uppfattning, de har inget val. Har du levt i dessa länder eller är det en illusion

Ja, det stämmer att kvinnor mår bättre efter en skilsmässa och män sämre, om man generaliserar. Singelmän fanns förr också
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 12:47:56 följande:

En relation är något man måste anstränga sig för, det är inget som bara sker.

Nja, jag hade inte velat leva i en relation där man måste anstränga sig i, då hade jag hellre levt själv. Min relation är kring 25 år, och vi har inte behövt anstränga oss, men så älskar vi varandra och har inga problem med att det går upp och ner. Nej, han uppvaktar mig inte med blommor och presenter.
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 12:49:27 följande:

Den naturliga ordningen är att mannen leder och kvinnan följer. Det är bara i Sverige som mannen är förpassad till baksätet i livs-bilen.

VAAAAA, naturlig ordning????

Ok, vilka belägg har du för denna tes?

I min värld är mannen och kvinnan lika mycket förare
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 13:05:18 följande:

Man kan inte ha två som kör samtidigt.

Men turas om, sedan ser jag inte min relation till människor på det sättet
  • sextiotalist
    Anonym (Tom) skrev 2019-02-17 13:46:23 följande:

Feminismen som du kallar Darwin gallrar bort svenskarna idag. Det är bara att titta på sexualstatistiken och nativiteten.

Som är bland de högsta i Europa och har varit så rätt länge, någon seriös sexualstatistik har inte presenterats på flera år, men det ska vara en undersökning på gång har jag förstått.

Dessutom så finns det statistisk på att ju mer jämställd en relation är, desto större chans att relationen är långvarig.
  • sextiotalist
    Mimosa86 skrev 2019-02-17 13:54:49 följande:

Uppenbarligen ville ju inte halva Sveriges befolkning ja detta. Annars hade vi haft den fördelningen kvar. Tror ingen människa mår bra av att vara beroende av andra såsom hemmafruarna var av sina män. På 59 talet fanns massvis med kurorter för -nervösa och klena fruntimmer- (aka kvinnor som inte tyckte att tvätt och stöd var meningen med livet). Och inte många män idag vill ha 100% försörjningsbörda och dålig relation med sina barn.

Tvärt om, all forskning visar att jämställda par är lyckligast, håller ihop längst och har mest sex. Det är därför övriga Europa tar efter och kämpar för jämställdhet de med.

Sen att svenskar är olyckliga beror nog främst på att vi är så individualiserade och inte familjeorienterade. Och jag tror den främsta anledningen till vår oförmåga att umgås och ta kontakt faktiskt beror på vårt kalla klimat och väder. Februari bjuder ju inte direkt in till utehäng och umgänget tex.

Ändå toppar vi de undersökningar (inte gjorda av svenskar) när det gäller lycka.
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 15:30:10 följande:

Vad ger det dem att bli toffel åt en kvinna?

Friheten att vara självständig med hus och hem är värd mycket.

Varför är det bara männen som skall ändra på sig?

Vem har snackat om toffel, självständiga starka kvinnor vill ha självständiga starka män och det har vi också. Vi vill ha män som kan stå på egna ben och ha lika stort inflytande i det gemensamma livet som oss själva.

Gnällspikar och mansbebisar göres ej icke besvär.
  • sextiotalist
    Anonym (Annat perspektiv) skrev 2019-02-17 15:58:46 följande:

Jag är rätt säker på att det är du som bestämmer om det ställs på sin spets.

Nix, det är 50/50, när det gäller vissa saker har min sambo sista ordet, andra jag. Vi är lika envisa och bestämda båda två. Men efter ungefär 25 år tillsammans så vet vi när den andra ska backa. Min sambo är mer impulsiv, jag är eftertänksam, så jag behöver mer tid. Men stora beslut tas först när vi båda är överens. Vi varken tjatar eller pikar varandra om vi tycker olika.

När det gäller inredning så har sambon bättre öga för sådant, så där får han sista ordet.
Svar på tråden Vad är poängen med jämställdhet?