• New  Dawn

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Kråkungen skrev 2019-02-23 04:52:57 följande:

Den främsta anledningen är väl helt enkelt att jag inte skulle anse mig ha råd, och att jag inte heller ser varför jag skulle betala för nånting jag kan få gratis. Jag vet att jag skrev att det fanns tusen andra anledningar... men alla andra anledningar jag kommer på är egentligen ganska irrelevanta - t ex skulle jag vara mer rädd för könssjukdomar, men när jag tänker rätt på saken är man nog säkrare när det gäller det om man går till en seriös eskort än om man bara knullar runt med folk i allmänhet

Så det handlar främst om kostnad. Du nämner INGET om några som helst känslomässiga skillnader. Om vi leker med tanken att du hade extremt gott om pengar och att attraktiva män fanns lättillgängliga att köpa, så skulle du med andra ord lika väl kunnat välja att endast köpa sex eftersom att det fyller dina sexuella behov.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn

Exakt så. Håller med till 110 % (även fast jag är kvinna :) )

Okej.

Av nyfikenhet undrar jag om du har mycket erfarenhet av detta att mannen bara ställer upp. I så fall, var det under en längre period? Jag har varit med om detta flera gånger i min förra relation. Vi kunde (ju) aldrig ha samlag dessa gånger för han fick inte stånd. Det kändes så oengagerat när han egentligen inte ville. För mig funkade det mycket bättre att gå undan och onanera i stället. Då blev jag av med den fysiska sexuella frustrationen. Någon enstaka gång kom jag av hans smekningar, fast då hade jag tappat så mycket kåthet innan så orgasmen blev mest mekanisk. Jag, personligen, förstår inte vad det ger att ha sex med någon som mer eller mindre, motvilligt ställer upp, jämfört med onani. Om man onanerar i ensamhet kan man ju känna sig besviken över att den man lever med inte vill ha sex, men den känslan avhjälps inte av att partnen bara ställer upp. Jag känner mig faktiskt ännu mer ointressant och dum av plikskyldigt sex, men man är uppenbart olika!
  • New  Dawn

Ja, men frågan var ju inte huruvida du har rätt i allt det du säger om känslor osv - det är klart att du har; det är klart att det är massor av människor som resonerar så - frågan var ju om du har rätt i att det är som du säger FÖR ALLA. Och det är det ju uppenbarligen inte.

Jag tycker att du resonerar intressant, New Dawn, och jag håller med om väldigt mycket av det du skriver, så jag menar inte på något sätt att göra ned dina inlägg. Jag menar bara att det finns andra sätt att resonera och känna OCKSÅ :) 

Jag har faktiskt aldrig sagt att alla fungerar lika. Jag har tom skrivit att vissa män inte ens verkar bry sig om vem de knullar så ja, människor är olika.

Det jag uttalat mig kategoriskt om är att jag inte anser att det går att jämföra sex med mat, och här skulle jag vilja säga att det rent konkret finns skillnader mellan människor och mat. Om man behandlade människor på samma som mat kunde det jämföras.

Jag tycker tom att det är en lite otäck jämförelse med hunger, för det har inte samma koppling till känslor. Det är bara en primitiv behov. Om du upprepade gånger blir nekad sex av din partner kommer du att reagera känslomässigt. Tex Oroa dig för realtionen, framtiden, om du duger sexuellt, om du är älskad, om ditt utseende duger osv. INGET av detta händer vid brist på mat.

Jag, personligen, tycker det är osmakligt att jämföra människor och mat.

Jag debatterar gärna med dig , och jag tycker inte att man måste ha samma åsikt, men jag kommer stå för min.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-23 11:53:13 följande:

. Men i sak har du rätt, och det är ju det jag har försökt säga hela tiden: några känslomässiga skillnader skulle inte sätta några käppar i hjulet. 

Okej, sex kan i praktiken lika gärna köpas för du har inget behov av att bli utvald, åtrådd för den du är osv

.... för de flesta är en skillnad mellan att äta sin jobblunch med kollegorna och att avnjuta en romantisk middag med sin älskade...  

(

jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Sex duger att köpa för det har ingen betydelse känslomässigt, men när det gäller mat anser du att det är skillnad med vem man äter. Jag får inte ihop ditt resonemang.
  • New  Dawn

Nä, jag har iofs inga såna erfarenheter, och det hade definitivt varit ett problem om han inte blev hård/vi inte kunde ha penetrerande sex, men det är ju för att en för mig viktig del av själva sexet skulle saknas då. Sen är det ju också helt klart så att ju mer engagemang (och med engagemang menar jag kåthet och lust) det finns, desto bättre är det ? DET tror jag ändå inte att någon har förnekat.

Varför räknas erektion så extra viktig? Det finns ju massor av dildosar som kan ersätta.

Observera att mitt exempel på "ställa upp sex" INTE innefattade åtrå eller kåthet. Jag gav exempel på att kvinnan skulle "ställa upp" med glidmedel till Bjoer . Det skulle räcka för honom för att få bort den sexuella frustrationen, vilket han uppgav att onani INTE alls gjorde. Det höll du EXAKT med om. Du beskriver den enda orsaken till att du vill att mannen ska ha stånd är att du vill bli penetrerad . Det råkar ju oftast sammanfalla med kåthet för män, så du måste kanske tänka dig att du är man och har sex med en kvinna som ställer upp med glidmedel.
  • New  Dawn

Fast... det är ju ingen som har sagt att MÄNNISKOR kan jämföras med mat och ätande; det vi har sagt är att SEX kan jämföras med mat och ätande. Jag är givetvis HELT med på att MÄNNISKOR inte kan jämföras med mat/ätande. Det tror jag nog att alla håller med om.

Nä, det är ju så står skillnad. Det är just därför jämförelsen haltar. När man är hungrig kan man så lätt tillfredställa det behovet någon annanstans, köpa det. Om en partner skulle försöka hindra en från att äta vore det helt sjukt.
  • New  Dawn

.Fast nu blandar du ihop sex och relationsproblem. Om ens partner ständigt säger nej till att göra saker tillsammans så reagerar man givetvis på alla dessa sätt. Men det gör man ju oavsett vad det gäller - det är ju inte specifikt bundet till sex. Jag kände exakt alla de här sakerna med min ex-man (utom precis frågan om jag dög sexuellt) - men just vårt SEXLIV fungerade bra. 

(

va?!?!

Jag blandar inte ihop någonting alls.

Självklart kan man ha massor av andra relationsproblem, det har jag aldrig sagt emot, men vi pratar om sexuell frustration, och i en relation ger det nästan alltid mer eller mindre (känslomässiga) relationsproblem i längden.
  • New  Dawn

Vad bra! Jag känner precis likadant - bortsett från en sak: om du skulle komma med argument som jag tycker är relevanta och trovärdiga, så skulle jag inte benhårt klamra mig fast vid min ursprungliga ståndpunkt, utan faktiskt revidera min åsikt. Men jag antar att det du menade var att du inte ser hur det skulle kunna finnas några för dig relevanta argument, snarare än att du inte kan ändra åsikt :)

Haha! Den där känslan är ju bara grundad på din personliga uppfattning om vad som är relevant. Jag skulle ju kunna säga detsamma om dig. Jag tycker att dina argument känns väldigt motsägelsefulla och icke trovärdiga.

Jag känner inte det minsta behov av att "klamra mig fast" vid mina uttalanden. Jag bara uttrycker min uppfattning om sex. Jag tror nämligen att sex har en mycket större psykologisk funktion och påverkan än människor vill påskina och jag tvivlar på att du skulle känna det så tillfredställande sexuellt att verkligen ha sex med någon som bara ställer upp.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-23 17:55:55 följande:

Precis. Det är inte det som gör sexet för mig. Sen har jag, precis som alla människor, naturligtvis ett behov av att bli älskad för den jag är, men det har inget med sex att göra. .

Du har ett behov att vara älskad, men det är inte kopplat till sex. Om du har en partner som inte vill ha sex med dig spelar det ingen roll. Det är inget du påverkas av känslomässigt, för sex har inget med känslor att göra. Du kan alltid ha sex med någon annan och han behöver inte ens vara kåt.

För att dildosar inte är människodelar. Simple as that :)

Din jämförelse med mat går utmärkt och känslor spelar ingen roll. Kåthet spelar ingen roll. Men "kroppsdel" vill du ha. Hoppas männen du har sex med aldrig slaknar då...

Okej. Jag ska försöka förklara igen. Jag ser det som ett kontinuum från onani till det mest perfekta sexet man kan tänka sig. Om jag bara onanerar fattas så många komponenter att det grundläggande behovet inte fylls. Detta kan (precis som Bjoer skrev nånstans) liknas vid att dricka vatten istället för att äta när man är hungrig. Det lindrar lite för stunden, men det fyller inte det grundläggande behovet. Om jag däremot har sex med en annan människa, även om denne är oengagerad, så finns så pass många komponenter på plats att det fyller det grundläggande behovet. Detta kan liknas vid att äta en smaklös men näringsriktig sörja; det fyller det grundläggande behovet, men det är inte så speciellt kul. Så ja, jag höll - och håller - exakt med Bjoer angående detta.    Detta har du helt rätt i, så jag utgår istället från omvända situationen, och tänker mig att jag är mannen, och att jag har sex med en kvinna som ställer upp med glidmedel. Och kommer till exakt samma slutsats som den jag angav ovan: det fyller det grundläggande behovet, men det är inte så speciellt kul. "

Ja, jag fattar att det finns ett spektrum, men det var inte det jag reagerade på utan att du blir tillfredställd av att någon ställer upp med sin kropp, även om han inte är kåt eller upphetsad. I början av tråden skrev du att sex måste innehålla attraktion, upphetsning och kåthet, men det gällde alltså bara dig.... inte den du har sex med.

Ja, jag vet att det finns människor som inte bryr sig om sådant, det är bara att se sig om i världen.

"När man är hungrig kan man så lätt tillfredsställa det behovet någon annanstans" säger du. Till det säger jag: ja, exakt. Precis som man för många av oss kan med sex. Så det är ju EXAKT jämförbart. För vissa av oss - inte för alla, förstås, och det är ju precis det som varit min poäng från början. Först förstod jag inte vad detta hade med saken att göra, men jag tror att jag förstår nu. Din avsikt är att visa att sex och mat inte är jämförbara eftersom reaktionen på om ens partner skaffar sex hos nån annan är helt annorlunda mot reaktionen om partnern skaffar mat hos nån annan? Men återigen: för vissa av oss ÄR reaktionen inte annorlunda.

Jaha så du påverkas inte känslomässigt om din partner som du älskar inte vill ha sex med dig. Äh vadå? det spelar väl ingen roll. Det är ju bara sex .Det kan du ju få hos någon annan. Sex har ju inget med känslor att göra.

Just ja. Ja återigen... Visst finns det personer som inte bryr sig. Jag tror dock att de flesta gör det. Absolut inte alla. Nej det vet jag. Har stött på en hel del män här på FL som inte ens har koll på vem de skriver till. Det är allmäna utrop om att få knulla... någon... Det vet jag. Självklart finns det även kvinnor som funkar på liknade sätt.

Först förstod jag inte vad detta hade med saken att göra, men jag tror att jag förstår nu. Din avsikt är att visa att sex och mat inte är jämförbara eftersom reaktionen på om ens partner skaffar sex hos nån annan är helt annorlunda mot reaktionen om partnern skaffar mat hos nån annan? Men återigen: för vissa av oss ÄR reaktionen inte annorlunda. Jag har lika lite problem med om en partner till mig skaffar sex hos nån annan som jag har om han skaffar mat nån annanstans. I MIN hjärna är det precis lika sjukt att förneka honom det som att förneka honom mat. För MIG. Inte för majoriteten. Men för mig. Och återigen är det det som är min poäng. Att vi är olika, och att det inte går att bara säga att "du har fel som upplever det på det sätt du upplever det". Återigen säger jag inte att du inte har rätt i allt du säger om behovet av känslor osv; jag säger bara att jag har rätt OCKSÅ. För att vi är alla olika.

Fast du har ju påpekat att det här med sex kan vara så olika. Sex kan vara fantastiskt med den man älskar och lite mindre kul (men ändå helt tillräckligt) att ha med någon oengagerad okåt person. Om en man älskar dig och sover med dig är det stor sannolikhet att han påverkas känslomässigt av att behöva skaffa sex på annat håll om du inte vill.

Du är väldigt svårt att förstå här, för du betonar ena gången att sex absolut inte har något med känslor att göra, och ändå kommer du gång på gång tillbaka till att det är mycket bättre att ha passionerat sex med någon du älskar, någon som är kåt och upphetsad. Samtidigt menar du att det är precis lika enkelt som mat. Om den du vill ha sex med är kåt på säger nej är det bara att byta kropp för att sex ändå inte påverkas av känslor . Det går inte ihop. Du talar emot dig själv.

Återigen säger jag inte att du inte har rätt i allt du säger om behovet av känslor osv; jag säger bara att jag har rätt OCKSÅ. För att vi är alla olika.Det du skrev var att sexuell frustration leder till känslomässiga problem. Det höll jag med om att det gör - på samma sätt som alla andra saker som är frustrerande/inte funkar i en relation leder till känslomässiga problem. Jag uppfattade det dock som att anledningen till att du tog upp detta var att du ville använda det som bevis för att sexet i SIG är beroende av känslor - och DET vände jag mig emot. Bara för att problem med något i en relation kan leda till känslomässiga problem, så innebär det inte att grundproblemet i sig SJÄLVT är känslobaserat. Om det inte var detta du menade så missförstod jag dig (fast då vet jag inte riktigt vad poängen med att öht ta upp det var).

Återigen det finns givetvis annat än sex som ger känsomässiga problem, men just sexuell frustration är ofta något som ger det. För många duger det inte att ha sex med andra pga att de vill att den personen de älskar ska vilja ha sex med den själv. Du kanske kan leva med någon som inte vill ha sex med dig, men det är vanligt att man vill det om man har sexlust. Kanske låter obegripligt för någon som du som så otroligt lätt kan nöja sig med någon annan för att slippa sexuell frustration och att sex aldrig är kopplat till känslor.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-23 17:56:24 följande:

Fast nu har du ju inte läst det jag skrivit. Jag skriver ju uttryckligen, på flera ställen, att det är exakt det samma med mat och sex, och att de båda ligger på ett kontinuum. Du tar ju i ditt citat bort hälften av det jag skrev, nämligen följande (där jag har "fetat" biten du utelämnade):Här tar du det jag säger ur sitt sammanhang på ett sätt som totalt förvränger det jag sagt. Att föra en diskussion utifrån uppenbara förvrängningar av motpartens argument känns ju inte helt meningsfullt...Ja... så klart? Jag tror att du missuppfattade mig totalt här, och jag är uppriktigt lessen över att jag uttryckte mig otydligt. Självklart är det ens egen personliga analys som avgör om argument är relevanta eller inte. Så är det ju i alla diskussioner, och jag menade inte på NÅGOT sätt att antyda att det var skillnad på dig och mig här, eller att min analys är mer objektivt sann än din. Jag upplever dina argument som motsägelsefulla och otrovärdiga, och du upplever mina på samma sätt - hade vi inte gjort det, så hade vi ju tyckt likadant. Det ligger ingen värdering i det - det är bara så en diskussion/debatt fungerar. Det enda jag menade att kommentera på var ditt uttalande att du gärna debatterar, men att du kommer att stå för din åsikt. Det kändes lite som att du menade att helt oberoende av vilka argument som än presenteras för dig så kommer du inte att ändra åsikt, även om du faktiskt får argument som du tycker är trovärdiga. Det var min omedelbara tolkning av det du skrev, och det tyckte jag var en mindre lyckad attityd i en diskussion. Sen funderade jag lite, och kom fram till att det nog INTE var det du menade - alltså att du, precis som du säger, INTE känner nåt behov av att klamra dig fast vid dina uttalanden - utan att du  mycket väl hade kunnat ändra åsikt om du hade fått argument du tyckte var hållbara (bara att jag inte kommit med några sådana). Det var menat som ett erkännande av god debattanda - inte motsatsen...

Slutligen vill jag bara återigen understryka att jag INTE säger emot dig i att den emotionella biten inte går att separera från behovet av sex - tvärtom inser jag att det är så för väldigt många människor. Det jag vänder mig emot är din övertygelse att det är så för ALLA människor. Jag tycker ärligt talat att det är ganska märkligt att bara kategoriskt hävda att jag och andra som tänker på samt sätt har fel beträffande vår egen upplevelse. Det är ju VÅR upplevelse - vi vet ju hur vi känner. Det känns överhuvudtaget konstigt att säga att någon annans personliga upplevelse av någonting inte stämmer. Att säga "jag tvivlar på att du skulle känna det så tillfredställande sexuellt att verkligen ha sex med någon som bara ställer upp." är ju som om jag skulle säga "jag tvivlar på att du skulle känna det så tillfredsställande att [valfri handling]", när du redan har förklarat in i minsta detalj att, och på vilket sätt, du tycker att det är tillfredställande. Om någon säger att hens personliga upplevelse av någonting är på ett speciellt sätt så får man ju helt enkelt tro på det - det finns ju ingen anledning att misstro det. Då får man ju lägga den insikten till andra insikter man får i livet, och tänka "jaha, så man kan känna på det sättet också".  Det är denna kategoriska vägran att se att man kan uppleva det på olika sätt som jag inte förstår. Du resonerar ju helt annorlunda i alla andra avseenden, där du är både vidsynt, accepterande och respekterande inför människors olikheter.

Jag reagerar på att du ena gången skriver "att det är klart att kärlek, bekräftelse, samhörighet på ett mentalt plan osv osv påverkar sexet också. Det är klart att det är nåt alldeles speciellt att ha sex med en människa som man har den där totala samhörigheten med".... Ändå tror du att du skulle vara nöjd om denna människa som du haft så där härligt sex med plötsligt inte vill, men ger med sig och ställer upp likt en kvinna som bara använder glidmedel. Du har i flera textrader beskrivit hur stor skillnaden är och hur mycket kåthet, passion och upphetsning betyder.

Ja, jag säger att jag tvivlar på att du skulle känna dig sexuellt tillfredställd om den du älskar säger nej så att du måste skaffa sex på annat håll, eller om den personen motsträvigt ställer upp. Jag tvivlar på att du kommer att känna sexuell tillfredställelse då... Särskilt i längden....

Ja, det kan låta fräckt att säga så, men det är vad jag tror. Jag säger inte att jag har rätt utan att jag tvivlar på det. Självklart kan jag har fel. Det kanske duger för dig, att den du älskar plötsligt bara "ställer upp".
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-25 10:01:09 följande:

Varför skulle det innebär att avsugningar inte fungerar? Det är ju inte så att man får avsugningar istället för sex när sexlivet har problem. Man får inget. Noll. Det är liksom det som är problemet!

Det kan finnas massor av anledningar till att hon inte gör avsugningar istället, men det är liksom irrelevant för min liknelse och vad den försöker visa.

Om hon kvinnan sög och mannen ändå blev sexuellt frustrerad fungerar det inte

Om kvinnan inte suger fungerar det inte heller.

Sexuell obalans kan mycket väl hanteras genom avsugningar, eftersom man inte behöver vara kåt för att göra det. Det hade varit ett enkelt sätt att lösa den sexuella frustrerationen och därmed en adekvat frågeställning. Frågan är om det täcker det emotionella delen av det sexuella behovet och frågan är vilka psykologiska orsaker som hindrar kvinnan från att göra det.

Om kvinnan inte gillar att suga överhuvudtaget (inte ens när hon är kåt) är det det enkla svaret på frågan varför inte avsugningar fungerar.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-25 17:10:54 följande:

Jag tror att kvinnan nog måste vara kåt själv för att det ska kännas bra. Oralsex är ju sex, och sex med någon som inte är upphetsad (eller på väg att bli det) känns inte bra.

Okej, ja så känner ju många. Då kan inte sex jämföras med mat, för dig, som andra skribenter här vill jämföra det med.

För mig funkar det väldigt bra faktiskt att ta emot sexuell njutning även fast min man inte kåt men det bygger på att jag ändå känner mig älskad och sexuellt bekräftas, (och att detta är omsesidigt) samt att det andra gånger kan vara jag som suger honom utan att vara, eller bli kåt. Det, i sig, öppnar ju dessutom dörrar att ibland faktiskt bli kåt, även då man inte tror det är möjligt.
  • New  Dawn
    Anonym (Flux) skrev 2019-02-26 12:50:30 följande:

2-åringen: Är för ung för att vara ensam

10-åringen: Har super hörsel och hör fan allt. Är det inte oansvarigt att utsätta sina barn för det speciellt när de fattar vad det handlar om? 

I det läget har jag valt att ha sex när 2-åringen sover, (även om det blir samma rum) men då blir det ju lite "under täcket". Jag kan dock förstår att det kan vara svårt att slappna av, men man kan ju ligga och smeka varandra under täcket. Det är inget problem alls egentligen. Det är ju olika hur man fungerar, men sex i skedställningen tycker jag funkar i det läget.

Ett annat läge kan ju vara på morgonen då föräldrarna ligger kvar i sängen med andra barnen kanske ser på TV. Även här blir det ju lite "smygsex"

Mer avancerat sex när barnen är nära, är ju svårare, men någon gång kanske ni kan få barnvakt.
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-26 12:57:47 följande:

1. Men inte för ung för att vara med 10-åringen? Annars måste det väl finnas nånstans i lägenheten/huset där den inte kommer få tag på en kniv och skära av elledningarna? :)

2. Nej, det tycker jag inte. Man behöver ju inte dra värsta megastönen direkt. Samtidigt beror det ju på hur öppet man inom familjen pratar om sex. Ifall ni stänger in er på rummet och knullar och 10-åringen hör något och fattar och detta är den första inblick den får i att hens föräldrar har sex så kanske det kan komma lite som en chock (även om jag inte tror det är skadligt). Men har man en generellt avslappnad attityd till sex ser jag inga problem med att den fattar. Vad skulle hända liksom?

Du kan ju fundera på vad som är värst för dina barn. Att fatta att ni har sex ibland eller att ni tillslut separerar för att sexlivet är obefintligt? Bara en tanke, liksom. ;)

Jag har stor förståelse att det inte funkar att ge 10 åringen ansvar för 2 åringen medan man har sex. Det bygger ju på att 10 åringen inte undrar vad man ska göra. Det förutsätter att man är ganska snabb och kan ladda om snabbt till sex. Det förutsätter att inte 2-åringen kommer och bankar på sovrummsdörren.

Men ja, om tex 10 åringen går iväg till en lekpark med minstingen kanske det funkar, men då gäller det att man är trygg med detta upplägg och snabbt kan ställa upp till sex. Kanske börjar minstingen gråta och vilja hem.

Nej, jag förstår verkligen problemet i dina förslag. Om jag levde med en man som tyckte att det var givet att sex kunde ske så enkelt som du skrivet, eller som inte hade någon förståelse för att det är svårt att ha sex är barnen är vakna och medvetna om att man har sex, skulle det definitivt sluta med separation. Man är dock olika, men din inställning funkar inte för tex mig.
  • New  Dawn

*snabbt kan ställa om till sex*

Ska det stå...

Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?