• New  Dawn

Vad kan man göra när sin fru tappar lust?

Bjoer skrev 2019-02-21 09:56:27 följande:

Nej, jag har inte fel. Jag har varit i exakt den situationen jag beskriver själv och det var så det gick till. Onani är som att dricka mycket vatten när du är hungrig. Det hjälper för stunden men inte i längden. Speciellt om det står mat på bordet hela tiden.

Ibland handlar det om att man inte förstår den andra, men ibland handlar det om att man helt enkelt har olika behov (för tillfället eller konstant). Då spelar det ingen roll hur mycket man kommunicerar eller förstår varandra.

Ja, jag förstår vad du menar och visst kan det jämföras delvis, men att äta är inte känslomässigt komplicerat. (såvida man inte har en ätstörning).

Jag tycker i alla fall inte att liknelsen är bra, för du missar det emotionella . Om man jämför med vatten är det en helt biologisk drivkraft. Får du inte mat, endast vatten, dör du. Du mår visserligen dåligt, men det är inte massor av olika känslor inblandade.

Jag tror det blir väldigt fel om man bara ser sex som en drift och kanske är det delvis därför du hamnar i detta läge.

Jag håller inte med om det.

Varför funkar inte avsugning i så fall?

Du förutsätter att det är kvinnans BEHOV av sex som brister. Det behöver inte alls vara det, bara att hon inte funkar som du. Vad är hennes känslor inför sex? Nä, kommunikation funkar inte om man inte vill förstå den andre. Det gäller mycket troligt er båda.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-21 10:33:17 följande:

Jag har en kvinnlig bekant som i förhållande efter förhållande gör slut efter nästan exakt tre år. Hon har fem sådana förhållande i rad. Nu är hon inne på sitt sjätte förhållande, det första som resulterat i barn. Efter tre år knakade det i fogarna, men hon håller fortfarande ut fast det gått fem år nu. (Får dock se hur länge.)

Man kan ju misstänka att hon är en person som inte klarar att ta ett förhållande från nyförälskelse till vardagsrelation, med allt vad det nu innebär.

Ja, jag har också debatterat med kvinnor här på familjeliv som har svårt att uppskatta sex efter några år i relationen och vissa sa av dem uppger att de då byter partner. Det som är varit gemensamt för dessa kvinnor är att spänning och förälskelse varit centralt för sexet.

Sexlivet kan inte "stå på egna ben" när förälskelsen lagt sig. De som verkligen vet att de funkar så bör fundera på om de verkligen ska ge sig in monogama relationer. Eller åtminstone berätta för mannen hur de brukar fungera sexuellt. Eller så tänker de om när det gäller den egna sexualiteten. Det finns ju olika vägar att gå för att få sexet att fortsätta vara intressant, skönt och viktigt.

Jag personligen har ganska hög "grunddrift", men sexlust räcker inte för att bära en relation där kärleken brister. Då blir sexet meningslöst till slut.

Jag vet män som verkligen INTE är kärleksfulla mot sina fruar, men ändå vill ha sex med dem. Hur hög sexdrift man har behöver inte ha med kärlek att göra.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 10:03:58 följande:

Åh - jag kunde verkligen inte hålla med dig mer!!! Jag instämmer till 110 % från början till slut - precis så. 

• New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 10:18:25 följande:

Fast... nä - detta tror jag är väldigt individuellt. Återigen är det precis som du själv säger: att vi måste ha förståelse för varandras olikheter. För väldigt många är det säkert precis så som du skriver, men jag tror det är precis lika vanligt att det är så som Bjoer skriver. Personligen tycker jag att matjämförelsen var spot on! Och din parallell till onani funkar inte: du jämför hunger och ätande med ett behov av att bara "lätta på trycket", men för de allra flesta handlar väl ätande även om smak, lukt, upplevelse? Så att säga att det hade funkat lika bra med onani om matjämförelsen hade stämt är ju som att säga att vi inte behöver varierad, välsmakande, väldoftande mat, utan att vi kan leva på tråkiga, smaklösa sörjor, så länge de är näringsriktiga och gör oss mätta... 

Ja, jag förstår vad du menar, men det tråkiga med jämförelsen är ju det emotionella. Jag förstår själva längtan att få god mat om man bara får tråkig, men man utelämnar allt som är komplicerat när man gör denna jämförelse. Även om man jämför med måltider som du, missar man det emotionella. Det är en olycklig väg tycker jag. Vad det som gör sex bättre än onani. Jo känslorna.

Längtan efter god mat är inte komplicerad. Visst, har man för lite pengar, eller bor på ett ställe där det är omöjligt att få rätt mat, är det ju komplicerat praktiskt, men fortfarande inte komplicerat känslomässigt.

Om jag nu ska använda eran matjämförelse så kanske den som inte vill ha sex känner stort avstånd mot maten som serveras. Den kanske rent av känns meningslös eller motbjudande. Men det betyder inte att den personen inte behöver mat.
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-21 11:07:57 följande:

Sex ÄR en biologisk drivkraft. Visst, det är en komplicerad sådan, men fortfarande en biologisk drivkraft. Olika stark hos olika personer under olika perioder i deras liv. Och jag har inte missat det emotionella. Jag beskrev ETT fenomen som uppstår ibland när det är problem med ojämn sexlust hos ett par. Jag har inte pratat om bakgrunden till att ojämnheten uppstår från början, vilket kan vara många orsaker. Utan jag tog bara upp ETT fenomen och jämförde det med mat för att det skulle vara lättare att förstå. Du kan inte utifrån det dra NÅGON som helst slutsats om hela min syn på sexualitet.

Nej men om du bara nämner den biologiska, så måste jag utgå ifrån det du skriver. Dvs när du fokuserar på det biologiska svarar jag på den synen du levererar, inte på något som finns dolt i ditt huvud. Jag kan inte sitta och gissa vad du anser för övrigt om du inte skriver om det.

Du skriver att du inte missat det emotionella och det är säkert så, men du valde aktivt att inte nämna det. Du valde det biologiska.

Återigen. Varför fungerar tex inte avsugning?
  • New  Dawn
    Anonym (bitter) skrev 2019-02-21 11:23:28 följande:

Jag ser ju ingen poäng med en avsugning av en oengegarad partner som gör det bara för att stilla sitt samvete över att hon inte vill ha sex.

Just det, det är känslorna som är skillnaden. Jag tycker inte heller det funkar att bli smekt av en oengagerad man.

Hur skulle det funka om du hade en kvinna som älskade din kuk. Älskade att se dig njuta, som visade kärlek och uppskattning och fick dig att känna dig viktig. Skulle avsugning funka då? Eller måste kvinnan alltid vara kåt själv?
  • New  Dawn
    Bjoer skrev 2019-02-21 11:30:50 följande:

Du skriver att du inte kan sitta och gissa vad jag anser, men ändå gör du det? Är inte det lite lustigt? I mitt första inlägg nämnde jag varken biologi eller känslor. Jag beskrev ett händelseförlopp och jämförde det med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Om något visade jag på en psykologisk aspekt av svårigheten att hålla sig ifrån något man verkligen vill ha, för att ge förståelse för varför män (eller kvinnor?) som får mindre sex än de vill ha/behöver "tjatar" eller "pressar" för att få sex och varför de har svårt att bara visa närhet utan att försöka ta det vidare. Jag sa alltså inget om varför det var ett problem från första början, utan visade bara på att när det redan är ett problem blir det lätt en ond spiral.

Om du tror att jämförelsen med mat var för att försöka visa på ett BIOLOGISKT behov så har du missförstått jämförelsen.

Fast när jag läser detta tycker jag det låter som att det är den biologiska driften, lusten till sex som ställer till det. Så beskriver du det fortfarande. Alltså du beskriver svårigheter att närma dig kvinnan "utan att ta det vidare" pga att du/mannen/personen "fått för lite" .

Du jämför med svårigheten att hålla sig från mat när man är hungrig. Det är inte något psykologiskt. En person som är hungrig får ett primitivt behov av att stilla detta behov, och kommer att få svårt att låta bli att äta. Om du beskriver sex på samma sätt blir det med fokus på den biologiska driften och behovet.

Varför fungerar inte avsugning?
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 11:35:01 följande:

Och det är precis i detta jag tycker att du gör ett tankefel. Så här är det för många, men inte för alla. Jag har gärna sex med någon även om jag inte har känslor för den, så länge attraktionen finns där

Ja, men det har jag aldrig sagt något emot. Dessutom bygger sex i tillfälliga relationer på andra grunder än sex i långa relationer. Jag räknat attraktion som en typ av känsla.

Skulle det funka för dig att endast köpa sex?

Kom i håg att när du har sex får du säkert massor av bekräftelse, och upplever åtrå tillbaka osv. Det skulle kanske inte funkar om han bara gjorde allt mekaniskt...
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 11:35:01 följande:

;Och igen: Nej. Detta är uppenbart sant för dig (och för många andra), men återigen: inte för alla. Det som för mig gör sex bättre än onani är närvaron av en annan kropp. Lukten, smaken, tyngden, värmen, beröringen av en annan kropp. Känslor har liksom ingenting med saken att göra. (Därmed inte sagt att romantiska känslor inte kan ge en ytterligare dimension till sexet, men det är bara en av många saker som kan ge en ytterligare dimension). Är du med?  

Ja du beskriver just massor av känslor som inte onani innehållet??!?!?
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2019-02-21 11:40:50 följande:

Fast... blandar du inte ihop känslor med upphetsning/kåthet nu..? Det är klart att attraktionen och kåtheten måste finnas med, men det är ju alls inte samma sak som att man har ett känslomässigt/kärleksfullt band till den andre?

Jaha? Kåthet måste alltså vara med. Det är nog individuellt i så fall. Vi tillfredställer varandra även om vi inte alltid är kåta själva (eller i alla fall inte tillräckligt kåta). För oss är det häftigt att bara ge. Varför? För att vi älskar att se den andre njuta.

Jag kan tröttna på sex även om mannen är kåt och i grunden attraherad av min kropp. Om han bara tänker på sin egen njutning och glömmer bort min njutning räcker inte hans kåthet. Oengagemang och själviskhet kan leda till att min lust dör. Känslan att allt handlar om hans sexuella fysiska behov blir också avtändande om annat brister. Om relationen är bra känns det däremot bara upphetsande med hans kåthet och då kan det vara häftigt även om fokus ligger på hans njutning i stunden. Det är mycket olika känslor som ska fungera.
Svar på tråden Vad kan man göra när sin fru tappar lust?