Aldrig inbjuden på fest etc.
Min sambo och jag lever ganska normala liv. Har normalt umgänge av nya och gamla bekanta och eftersom vi träffades för 5 år sen och blev ett par har vi så att säga ?börjat på ny kula?. Han hade sina tre barn sen tidigare och jag har mina två barn sen tidigare relation, och umgänget har därför på något sätt fördubblats i och med att vi har tagit med oss våra respektive umgängen in i den nya relationen. Vi är sociala och tycker det är skojigt att umgås med vänner och bekanta. Vid tre tillfällen har vi anordnat fester i hemmamiljö med mellan 30 och 50 gäster, och anledningarna till festerna har varit ?jämn födelsedag?, inflyttningsfest och nyårsfest.
Det jag funderar över och undrar om någon annan har gjort samma upptäckt som jag och min sambo har gjort? Trots att vi har anordnat olika fester ? hyfsat stora med många deltagare ? blir vi knappt bjudna hem till någon. Varken på parmiddagar, fikastunder, fester eller liknande? Vad är det med folk? Det är bara en bråkdel av alla de människor som har varit hemma hos oss och ätit, druckit och haft trevligt som ens verkar tänka tanken att man ska ?bjuda igen?? Jag menar inte att det ska råda någon total 100%-ig rättvisa i detta, men jag tycker att det borde råda någon slags lite mer rimlig jämvikt i detta? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag har funderat kring detta och gjort följande analys genom att kategorisera bekantskapskretsen.
A) 10-15% av de som vid ett eller flera tillfällen har varit på fest hos oss är tacksamma och roade av att själva bjuda tillbaka. All heder åt dem.
B) 10-15% av de som vid ett eller flera tillfällen har varit på fest hos oss är tacksamma och uttrycker halv-vaga löften typ ?Nästa gång är det vår tur!? eller ?Ja vi ska också ha en inflyttningsfest när vi har kommit i ordning!? eller ?Ja, ni måste få se hur vi bor också någon gång!? Men sen händer det ingenting. Inga inbjudningar dyker upp.
C) Resterande 70-80% har kommit på de tillställningar vi har ordnat och verkar ha trevligt, men säger ingenting om att det ska hända något hemma hos dem. Och förstås gör det inte det heller. Det är totaltyst.
D) Sen har vi kategorin som räknas utanför statistiken som blir inbjudna, men av olika anledningar alltid tackar nej till att dyka upp. Kanske för att de ska slippa bjuda igen? Eller så är de genuint ointresserade av socialt umgänge/träffa människor? Den här kategorin av människor är lite konstig då det ju inte är ?vem som helst?, utan gamla kompisar, kollegor, f d kollegor etc.
Så vad beror fenomenet att nästan aldrig bli hembjudna till vänner och bekanta från kategori B) och C) ovan? Jag har några olika teorier som ni får tycka till om eller förkasta.
1) De människor som helt enkelt är för bekväma att bjuda hem andra till sig. ?Det blir för jobbigt!? ?Vi låter oss bli inbjudna till andra men skiter fullständigt i att bjuda tillbaka.
2) Dåligt självförtroende ? ?Tänk om vi serverar fel vin!? eller ?Tänk om maten vi bjuder på inte smakar gott!? och/eller ?Vi har det inte så fint hemma så vi kan inte bjuda hem någon!?
3) Sociala mediers fel ? människor idag får stor kontroll på sina vänner och bekanta genom sociala medier, och man tycker kanske inte att det är lika spännande att umgås och träffa vännerna längre, då man redan vet allt genom sociala medier. Är det en tänkbar orsak?
4) En mix av 1 och 2? En mix av 1 och 3? En mix av 2 och 3? Eller kanske en mix av 1, 2 o 3?
5) Någon annan teori som jag har förbisett?
Skriv gärna vad ni tror! Jag tycker det är fascinerande, men framförallt väldigt tråkigt då jag gillar och tycker om människorna i B) och C), men jag förstår mig inte på dem.