Inlägg från: Anonym (***) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***)

Aldrig inbjuden på fest etc.

Vi går gärna på fest om vi blir bjudna, vilket händer typ vid jämna födelsedagar. Men vi ordnar aldrig fester själv. Däremot bjuder vi hem folk, kompisar, syskon, våra familjer, någon granne osv. Men vi fixar aldrig fester. Dessutom är det nog inte många som kan bjuda hem 30-50 sittande gäster.

Hur ofta hinner ni träffa dessa människor mellan era fester? Och hur träffar ni dom?

• Anonym (***)
    Gunilla1963 skrev 2019-02-13 13:12:47 följande:

Känns som du har en bestämd uppfattning om hur en fest ska vara? Vi har inte heller möjlighet att ha 30-50 gäster sittande, utan det handlar om att bjuda på sånt som man även kan äta på stående fot. Det blir roligare och folk som inte känner varandra börjar lättare prata med varandra. 

På din fråga hur ofta vi "hinner" träffa dessa människor så är det givetvis väldigt varierande. Vissa träffar vi varje dag på våra respektive arbetsplatser. Andra mer sällan - kanske 1 gg/år. Kanske ännu mer sällan. Men de flesta träffar man ju oftare. Jag har inte direkt fört statistik men allt från varje dag till en gång vartannat år. Finns det någon poäng i din följdfråga eller är det bara nyfikenhet? 

Naturligtvis beror det på hur umgänget ser ut mellan festerna. Om du bara träffar dina arbetskamrater på jobbet och sedan bjuder dom på fest, så är det inte sannolikt att de bjuder tillbaka, speciellt inte om de inte brukar ha fester själva.

Men om du ändå tycker att du umgås hyfsat ofta med dessa personer, varför då gnälla över att de inte fixar fester? De gillar väl inte att fixa fester, det är väl ändå inte så konstigt att förstå? Sedan om det är ekonomin, orken eller annat, spelar det någon roll?
  • Anonym (***)
    Gunilla1963 skrev 2019-02-13 13:50:05 följande:

För det första handlar det inte bara om arbetskamrater, utan andra vänner också, både de jag har haft sen långt tillbaka, men även de som min sambo har haft sen tidigare. 

För det andra gnäller jag inte, utan är mer fascinerad av fenomenet att den stora majoriteten inte verkar ha något tänk att bjuda tillbaka, och jag var mest ute efter att höra om det var någon som kände igen sig. 

För det tredje så efterlyser jag inte bara fester, utan vanliga middagsbjudningar, parmiddagar, fikastunder eller vad som helst. Jag är inte fastlåst vid att folk inte anordnar fester, utan det handlar om att viljan och folks benägenhet att bjuda tillbaka, där det är fascinerande att se att den viljan verkar saknas hos de flesta. 

Så ni har alltså många i er krets som aldrig bjuder tillbaka? Hur kan de då ingå i er krets fortfarande, faller de inte bort då, eller fortsätter ni bjuda hem dom fast de aldrig bjuder tillbaka?
Svar på tråden Aldrig inbjuden på fest etc.