• Evert2

Ännu en polis vågar ifrågasätta utvecklingen efter Springare har han rätt eller överdriver han?

När Peter Springare gick ut med sina kontroversiella utta`landen om vissa gruppers överrepresentation i brottslighet fick han mycket skit för sin frispråkighet kanske välförtjänt vad vet jag. Men nu går ännu en polis ut och larmar om läget så är han trovärdig eller bara ute och försöker att provocera?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ännu en polis vågar ifrågasätta utvecklingen efter Springare har han rätt eller överdriver han?
  • Trollbeppe

Man får ju också ha i åtanke att polisverksamhet ger en ganska begränsad världsbild. Man ser bara det värsta. Jobbar man då mestadels i förort och centrum och 9 av 10 man griper heter Ahmed istället för Anders så får man en uppfattning som kanske inte stämmer överens med vad en småstadspolis har, där kanske 3/10 är Ahmed istället för Anders, eller en sjöpolis med skärgårdsöar där Ahmed bara är någon man läser om tidningarna och 10/10 man griper är Anders.

Givetvis finns det en överrepresentation, men jag vet inte om en polis med erfarenhet begränsad till förort och centrum är rätt person att berätta om den som om den vore allmängiltig.

• Pilsner
    Trollbeppe skrev 2019-02-07 16:35:41 följande:

Man får ju också ha i åtanke att polisverksamhet ger en ganska begränsad världsbild. Man ser bara det värsta. Jobbar man då mestadels i förort och centrum och 9 av 10 man griper heter Ahmed istället för Anders så får man en uppfattning som kanske inte stämmer överens med vad en småstadspolis har, där kanske 3/10 är Ahmed istället för Anders, eller en sjöpolis med skärgårdsöar där Ahmed bara är någon man läser om tidningarna och 10/10 man griper är Anders.

Givetvis finns det en överrepresentation, men jag vet inte om en polis med erfarenhet begränsad till förort och centrum är rätt person att berätta om den som om den vore allmängiltig.

Du missar att dessa poliser beskriver hur deras arbete är, i de områden där de arbetar. De påstår aldrig att Djursholm har samma problem.

Dock har diverse småstäder (Borlänge, Ronneby. Trollhättan etc.) fått liknande problem.
  • MsFry
    Pilsner skrev 2019-02-07 16:50:38 följande:

Du missar att dessa poliser beskriver hur deras arbete är, i de områden där de arbetar. De påstår aldrig att Djursholm har samma problem.

Dock har diverse småstäder (Borlänge, Ronneby. Trollhättan etc.) fått liknande problem.

Det är väl det som är poängen, han beskriver just sitt arbetsområde men han (och påhejarna) får det att låta som om det är en bild som är applicerbar på resten av samhället.
  • Pilsner
    MsFry skrev 2019-02-12 16:35:05 följande:
    Det är väl det som är poängen, han beskriver just sitt arbetsområde men han (och påhejarna) får det att låta som om det är en bild som är applicerbar på resten av samhället.
    Det trista är att dessa områden han beskriver blir fler och fler. Hur kommer vårt smamhälle se ut om några decennier? Kommer man kunna bromsa den negativa utveckligen?
  • MsFry
    Pilsner skrev 2019-02-12 19:37:34 följande:

Det trista är att dessa områden han beskriver blir fler och fler. Hur kommer vårt smamhälle se ut om några decennier? Kommer man kunna bromsa den negativa utveckligen?

Ja det är jag övertygad om att vi kan.
  • Pilsner
    MsFry skrev 2019-02-13 10:59:21 följande:
    Ja det är jag övertygad om att vi kan.
    Vi har nu misslyckats med det under några decennier. Vad behöver förändras?
  • MsFry
    Pilsner skrev 2019-02-13 12:06:53 följande:

Vi har nu misslyckats med det under några decennier. Vad behöver förändras?

Det behövs ganska djupgående insatser på många olika sätt. Men jag tänker inte föreläsa om det här, du får googla på vad det finns för förslag och sen får du bilda dig en egen uppfattning om vad du tror skulle funka näst.
  • Pilsner
    MsFry skrev 2019-02-13 13:19:59 följande:
    Det behövs ganska djupgående insatser på många olika sätt. Men jag tänker inte föreläsa om det här, du får googla på vad det finns för förslag och sen får du bilda dig en egen uppfattning om vad du tror skulle funka näst.
    Jag har ingen aning om vad som skulle fungera nu när det gått så långt. Steg ett är i alla fall att inte öka på problemen.
  • MsFry
    Pilsner skrev 2019-02-13 14:29:54 följande:

Jag har ingen aning om vad som skulle fungera nu när det gått så långt. Steg ett är i alla fall att inte öka på problemen.

Jahapp
  • felix le chat
    Trollbeppe skrev 2019-02-07 16:35:41 följande:

Det som tidigare var problemområden som Rosengård, Angered, Rinkeby etc
    finns nu spridda över hela landet. 

Känner poliser i Gävle, Kalmar osv som öppet berättar att 80-90 % av ingripanden och spaning är på människor som ej är födda i landet.
  • Rataxes
    felix le chat skrev 2019-02-13 15:25:57 följande:

Det som tidigare var problemområden som Rosengård, Angered, Rinkeby etc

finns nu spridda över hela landet. 

Känner poliser i Gävle, Kalmar osv som öppet berättar att 80-90 % av ingripanden och spaning är på människor som ej är födda i landet.

Dumvänstern hävdar att det beror på rasistiska poliser som låter vita brottslingar löpa.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • Maya84
    Evert2 skrev 2019-02-07 16:10:33 följande:

När Peter Springare gick ut med sina kontroversiella utta`landen om vissa gruppers överrepresentation i brottslighet fick han mycket skit för sin frispråkighet kanske välförtjänt vad vet jag. Men nu går ännu en polis ut och larmar om läget så är han trovärdig eller bara ute och försöker att provocera?

Tre explosioner, tre kvinnor antastade, flera anlagda mordbränder i villor, 23 stenattacker mot bilar, sju bilar satta i brand i Brynäs under dygnet.
    En cocktail av mord, explosioner, bränder och sexuella trakasserier på 24 timmar. Läste man dessa artiklar och rubriker 1996?

Människor dör, äldre människor terroriseras, traumatiseras, kvinnor och barn antastas och våldtas, vår egendom vandaliseras och förstörs. 
    Medborgarna utsätts för bränder, hot och våld av olika slag. 

Gärningsmän som slipper höga straff och utvisning trots grova brott de begår som mord och våldtäkt mot barn.

Att det skulle vara att "provocera" att endast våga säga sanningen låter typiskt svenskt. Men jag antar att du som TS, inte tror det är provokation utan faktiskt vill skapa en diskussion om det ökade våldet och den stigande kriminaliteten i sverige.

• felix le chat
    MsFry skrev 2019-02-13 13:19:59 följande:
    På 70-talet regerade ju dum-vänstern totalt och man satsade på ungdomsgårdar,
    värsting resor och annat flum . På 80-talet utvärderades dessa satsningar och det hade inte givit något resultat över huvud taget utom ett stort svart hål i kommunernas budgetar.

I dag 2019 hörs än en gång floskler om att vi behöver flera ungdomsgårdar inte fler poliser.  Det funkade inte för 30 år sedan och inte idag heller. 

En "kvarterspolis" i Norra stockholm påstod att det var fler personer som besökte ortens bibliotek för att köpa/sälja knark än att låna böcker.
  • MsFry
    felix le chat skrev 2019-02-14 16:22:13 följande:

På 70-talet regerade ju dum-vänstern totalt och man satsade på ungdomsgårdar,

värsting resor och annat flum . På 80-talet utvärderades dessa satsningar och det hade inte givit något resultat över huvud taget utom ett stort svart hål i kommunernas budgetar.

I dag 2019 hörs än en gång floskler om att vi behöver flera ungdomsgårdar inte fler poliser.  Det funkade inte för 30 år sedan och inte idag heller. 

En "kvarterspolis" i Norra stockholm påstod att det var fler personer som besökte ortens bibliotek för att köpa/sälja knark än att låna böcker.

Oklart varför du citerar mig i ditt inlägg.

Vad vill du att jag ska säga om detta?
Svar på tråden Ännu en polis vågar ifrågasätta utvecklingen efter Springare har han rätt eller överdriver han?