Inlägg från: Pilsner |Visa alla inlägg
  • Pilsner
    Trollbeppe skrev 2019-02-07 16:35:41 följande:

Man får ju också ha i åtanke att polisverksamhet ger en ganska begränsad världsbild. Man ser bara det värsta. Jobbar man då mestadels i förort och centrum och 9 av 10 man griper heter Ahmed istället för Anders så får man en uppfattning som kanske inte stämmer överens med vad en småstadspolis har, där kanske 3/10 är Ahmed istället för Anders, eller en sjöpolis med skärgårdsöar där Ahmed bara är någon man läser om tidningarna och 10/10 man griper är Anders.

Givetvis finns det en överrepresentation, men jag vet inte om en polis med erfarenhet begränsad till förort och centrum är rätt person att berätta om den som om den vore allmängiltig.

Du missar att dessa poliser beskriver hur deras arbete är, i de områden där de arbetar. De påstår aldrig att Djursholm har samma problem.

Dock har diverse småstäder (Borlänge, Ronneby. Trollhättan etc.) fått liknande problem.
  • Pilsner
    MsFry skrev 2019-02-12 16:35:05 följande:
    Det är väl det som är poängen, han beskriver just sitt arbetsområde men han (och påhejarna) får det att låta som om det är en bild som är applicerbar på resten av samhället.
    Det trista är att dessa områden han beskriver blir fler och fler. Hur kommer vårt smamhälle se ut om några decennier? Kommer man kunna bromsa den negativa utveckligen?
  • Pilsner
    MsFry skrev 2019-02-13 10:59:21 följande:
    Ja det är jag övertygad om att vi kan.
    Vi har nu misslyckats med det under några decennier. Vad behöver förändras?
  • Pilsner
    MsFry skrev 2019-02-13 13:19:59 följande:
    Det behövs ganska djupgående insatser på många olika sätt. Men jag tänker inte föreläsa om det här, du får googla på vad det finns för förslag och sen får du bilda dig en egen uppfattning om vad du tror skulle funka näst.
    Jag har ingen aning om vad som skulle fungera nu när det gått så långt. Steg ett är i alla fall att inte öka på problemen.
Svar på tråden Ännu en polis vågar ifrågasätta utvecklingen efter Springare har han rätt eller överdriver han?