• Anonym (TS)

Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?

Vad anser ni om läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende även kallat substitutionsbehandling eller LARO?

Det är alltså en behandling som går ut på att sjukvården föreskriver narkotikaklassat läkemedel med det verksamma ämnet buprenorfin (Subutex eller Metadon) till personer som har ett missbruk av opiater eller beroende av smärtdtillande mediciner. Syftet är att användandet av drogen ska vara under kontrollerade former och patienten ska hålla en sådan dos att de kan fungera normalt trots att de använder droger.

2016 ändrades föreskrifterna så även personer som blivit beroende av smärtstillande preparat kunde få tillgång till LARO. Kraven för att komma med i LARO sänktes då också. Tidigare krav på dokumentation av ett års missbruk för patient för att få behandling överlämnas istället för bedömning av behandlande läkare. Uteslutning från program blev svårare då spärrtider togs bort vid exempelvis sidomissbruk. Patienten får även möjlighet att tidigare successivt själv få hantera sin medicin, efter tre månader istället för som tidigare sex månader.

Vad anser ni om detta? Bra/dåligt?

Personligen anser jag att det är horribelt. Personer får tillgång till droger på laglig väg, utan att egentligen provat något annat. Behandlingen kan nog vara bra för dem som varit under LVM flertalet gånger, varit på frivillig behandling osv men ändå inte lyckats bli drogfri och inte kan leva ett normalt liv. Behandlingen kan vara sista utvägen iaf en möjlighet att vara i någorlunda skick för att kunna delta och ta till sig av annan missbruksbehandling. Men personer som köpt samma preparat på gatan som endast vill ha det lagligt och gratis kommer med i programmet, utan ytterligare krav.

Det sjukaste jag läst är dock på en Instagram jag hamnade på. En kvinna som får subuxone via LARO. Hon har nu även blivit beviljad IVF. När man läser på fass avseende medicinen står det såhär:

"Läkemedel som Suboxone kan om de tas under ? särskilt framskriden ? graviditet orsaka abstinenssymtom och dessutom andningsproblem hos det nyfödda barnet. Dessa problem kan uppstå flera dagar efter födseln."

Ska alltså människors rätt till att få barn överväga barnets mående. Ska kvinnor föda barn med abstinens som kräver behandling, för att rätten till att få barn är så stor? Är det inte bättre att ha krav på att personen inte alls ska äta narkotikaklassade läkemedel innan behandling med IVF ens blir aktuellt?

• Svar på tråden Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?
  • Crash Man
    Anonym (TS) skrev 2019-01-25 21:59:05 följande:

Det säger jag inte emot. Om rätt målgrupp är med i programmet. Att personer som är beroende av smärtstillande tabletter eller opiater men inte provat annat behandling är med i programmet tycker jag är fel. Är substitutionsbehandling enda utvägen så tycker jag det inte finns något fel med det. Men då ska man ha provat andra vägar innan, vilket långt ifrån alla gjort.

Vilka är de andra behandlingana som finns, menar du?
  • Drottningen1970

Eftersom det är den behandling som har bäst resultat av de behandlingar som finns så är det obegripligt att någon kan vara emot den.

För att kunna rehabiliteras måste man bekant vara vid liv, och underhållsbehandling räddar liv i betydligt större utsträckning än någon annan behandling som finns.

• Drottningen1970

.. och alternativet till att sätta blivande mödrar på underhållsbehandling under graviditet är inte drogfrihet utan okontrollerat gatumissbruk där de skjuter i sig vad fan som helst.

I den här frågan kan vi inte kosta på oss några moraliserande principer för det är helt enkelt svart eller vitt, liv eller död.

• Drottningen1970

Det säger jag inte emot. Om rätt målgrupp är med i programmet. Att personer som är beroende av smärtstillande tabletter eller opiater men inte provat annat behandling är med i programmet tycker jag är fel. Är substitutionsbehandling enda utvägen så tycker jag det inte finns något fel med det. Men då ska man ha provat andra vägar innan, vilket långt ifrån alla gjort.

Vad är vitsen med att utsätta folk för massa misslyckanden när man redan VET att annan typ av missbruksbehandlingen bara ?biter? på nån enstaka procent av opiatmissbrukare? Varför inte gå direkt på den behandling som man vet har högst framgångsprocent? Vilken annan sjukdom skulle man resonera så omkring? Innan du får den behandling som vi vet har bäst chans att fungera måste du först prova den behandling som bara hjälper två procent...
  • Anonym (...)

Egentligen har jag ingen åsikt om just denna behandlingsform. Däremot är det ju allmänt känt att Sveriges narkotikapolitiken inte anammar resultat från forskning och anpassar regelverk och behandlingsformer, utan baserar det på massa politiskt tyckande.

Den principen är skadlig och orsakar död och lidande.

Nästan lika dumt som att bygga en mur för att stängs ute narkotikan...

• Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-01-25 19:32:33 följande:

Vad anser ni om läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende även kallat substitutionsbehandling eller LARO?

Det är alltså en behandling som går ut på att sjukvården föreskriver narkotikaklassat läkemedel med det verksamma ämnet buprenorfin (Subutex eller Metadon) till personer som har ett missbruk av opiater eller beroende av smärtdtillande mediciner. Syftet är att användandet av drogen ska vara under kontrollerade former och patienten ska hålla en sådan dos att de kan fungera normalt trots att de använder droger.

2016 ändrades föreskrifterna så även personer som blivit beroende av smärtstillande preparat kunde få tillgång till LARO. Kraven för att komma med i LARO sänktes då också. Tidigare krav på dokumentation av ett års missbruk för patient för att få behandling överlämnas istället för bedömning av behandlande läkare. Uteslutning från program blev svårare då spärrtider togs bort vid exempelvis sidomissbruk. Patienten får även möjlighet att tidigare successivt själv få hantera sin medicin, efter tre månader istället för som tidigare sex månader.

Vad anser ni om detta? Bra/dåligt?

Personligen anser jag att det är horribelt. Personer får tillgång till droger på laglig väg, utan att egentligen provat något annat. Behandlingen kan nog vara bra för dem som varit under LVM flertalet gånger, varit på frivillig behandling osv men ändå inte lyckats bli drogfri och inte kan leva ett normalt liv. Behandlingen kan vara sista utvägen iaf en möjlighet att vara i någorlunda skick för att kunna delta och ta till sig av annan missbruksbehandling. Men personer som köpt samma preparat på gatan som endast vill ha det lagligt och gratis kommer med i programmet, utan ytterligare krav.

Det sjukaste jag läst är dock på en Instagram jag hamnade på. En kvinna som får subuxone via LARO. Hon har nu även blivit beviljad IVF. När man läser på fass avseende medicinen står det såhär:

"Läkemedel som Suboxone kan om de tas under ? särskilt framskriden ? graviditet orsaka abstinenssymtom och dessutom andningsproblem hos det nyfödda barnet. Dessa problem kan uppstå flera dagar efter födseln."

Ska alltså människors rätt till att få barn överväga barnets mående. Ska kvinnor föda barn med abstinens som kräver behandling, för att rätten till att få barn är så stor? Är det inte bättre att ha krav på att personen inte alls ska äta narkotikaklassade läkemedel innan behandling med IVF ens blir aktuellt?

Metadon har dock metadon som verksam substans .

Eftersom det är såpass liten dos jämför med och det skulle få tag på motsvarande narkotika på gatan så tycker jag att det är en väldigt bra behandlingsform. Har givit både metadon och subutex/subuxona till patienter i motsvarande LARO behandling (i Norge heter det LAR).
  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-01-25 21:52:46 följande:

Därför att jag är bekant med personer som är med i behandlingen. Vet ett X antal som arbetat, haft hand om sina barn, skött boende etc samtidigt som de köpt subutex från vänner och bekanta som kommit med i programmet utan att ha desto större missbruksproblem än så. De har inte provat annan behandling innan, utan haft som mål att komma med i LARO för att få subutex gratis.

Eftersom man tar läkemedlet under tillsyn då gör det inte att sälja vidare. Dessutom ska man inte lita på vad personer med ett missbruk säger. Mycket av det stämmer inte.
  • Anonym (Bra)
    Anonym (TS) skrev 2019-01-25 21:57:38 följande:

Om man äter buprenorfin när man blir gravid är det klart bättre att fortsätta. Det finns risk för stora svårigheter för fostret om man ska trappa ner under graviditeten. Det bästa är såklart att sluta med medicinen INNAN man blir gravid och planerar man en graviditet så borde man också sluta innan. Precis som personer slutar med andra narkotikaklassade läkemedel.

Är man så pass beroende av opiater fortfarande att man inte kan trappa ur subutexen kanske man inte är redo att skaffa barn heller. Finns många många människor som slutat med subutex efter de varit med i programmet ett antal år. Det är inte en omöjlighet.

Det är inte alltid planerat att man ska bli med barn, ibland händer det iaf. Dock är det lite konstigt att din bekanta har fått ivf beviljat då missbruk är en faktor att neka ivf för, kan det vara så att fertilitetsläkaren av någon anledning inte känner till missbruket?
  • Anonym (asdf)

Vilken annan behandling och varför?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bra) skrev 2019-01-26 08:39:46 följande:

Det är inte alltid planerat att man ska bli med barn, ibland händer det iaf. Dock är det lite konstigt att din bekanta har fått ivf beviljat då missbruk är en faktor att neka ivf för, kan det vara så att fertilitetsläkaren av någon anledning inte känner till missbruket?

Det är inte min bekanta. Det är en kvinna som skriver om sitt liv utan heroin på Instagram. IVF läkaren har bett om intyg från LARO för att styrka att det inte finns sidomissbruk, detta intyg har hon fotograferat och lagt ut på sitt Instagram. Så ja, de känner till behandlingen.
Svar på tråden Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?