Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?

Eftersom det är den behandling som har bäst resultat av de behandlingar som finns så är det obegripligt att någon kan vara emot den.

För att kunna rehabiliteras måste man bekant vara vid liv, och underhållsbehandling räddar liv i betydligt större utsträckning än någon annan behandling som finns.

• Drottningen1970

.. och alternativet till att sätta blivande mödrar på underhållsbehandling under graviditet är inte drogfrihet utan okontrollerat gatumissbruk där de skjuter i sig vad fan som helst.

I den här frågan kan vi inte kosta på oss några moraliserande principer för det är helt enkelt svart eller vitt, liv eller död.

• Drottningen1970
    Anonym (TS) skrev 2019-01-25 21:59:05 följande:

Det säger jag inte emot. Om rätt målgrupp är med i programmet. Att personer som är beroende av smärtstillande tabletter eller opiater men inte provat annat behandling är med i programmet tycker jag är fel. Är substitutionsbehandling enda utvägen så tycker jag det inte finns något fel med det. Men då ska man ha provat andra vägar innan, vilket långt ifrån alla gjort.

Vad är vitsen med att utsätta folk för massa misslyckanden när man redan VET att annan typ av missbruksbehandlingen bara ?biter? på nån enstaka procent av opiatmissbrukare? Varför inte gå direkt på den behandling som man vet har högst framgångsprocent? Vilken annan sjukdom skulle man resonera så omkring? Innan du får den behandling som vi vet har bäst chans att fungera måste du först prova den behandling som bara hjälper två procent...
Svar på tråden Läkemedelsassisterad behandling mot opiatberoende - Vad anser ni om detta?