• LejonSa

Förskola - vilket schema bör följas?

Har ett barn redan på förskola. Är FL nu med barn nr 2. Barnet börjar förskolan nu om 3 mån.

Jag jobbar kontorstider. O kommer jobba 75%. Börja 8 o sluta ca 14.30-15 om dagarna.

Maken har oregelbundna tider. Jobbar ena dagen från 6 på morgonen o 8h framåt o andra dagen kan han börja 11 för att nästa dag börja 8 osv.

Spontant tänker jag att barnen borde följa mitt schema som bas/grund. Vilket då skulle vara 7.30-15 ca. Och sedan modifieras efter makens schema då det är lämpligt. T ex lämna senare de dagar han går senare men ändå vid en vettig tid så att det blir en vettig vistelse för barnen på fsk.

Förskolan tänker annorlunda o menar att skulle maken börja 12 t ex en dag då ska barnen börja 11-11.30 då. Börjar han 14 en annan dag ska de lämnas tidigast 12 osv. O jag tänker huuuuuur tänker man då! Hur kan det vara att ha barnets bästa i åtanke (för det var det hon sa att de hade när deras regler ser ut så här). Barn mår bra av kontinuitet (i synnerhet min äldsta som har utökad tid pga behov).

Hur funkar det hos er?

• Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?
  • LejonSa
    modsey skrev 2019-01-20 20:46:39 följande:

För att om vi lämnat kl 11 eller kl 14 hade de missat större delen av då den strukturerade pedagogiska verksamheten pågått. Eftermiddag var mest för lek och många gick hem den tiden. Inte den typen av verksamhet jag valt till mina barn. Då hade det varit enklare att lämna dem hos pendionärsgrannen eller en 17 årig student...

Håller med dig Elin P.
  • zapi
    AnkiC skrev 2019-01-19 23:38:17 följande:

Pedagogisk verksamhet sker under hela dagen och man måste inte börja kl. 9 för att ta del av den. Förskolor som tänker så bör tänka om. Barnet bör kunna få både sin tid hemma och pedagogisk tid på förskolan oavsett vilka tider de går. Förskolan är inte så livsviktig att man måste lämna sina små barn i onödan. Familjetiden är viktigare. Som sagt innan så för 5-åringar som har skolförberedande verksamhet kan det vara bra att lämnas på på fm, inte de mindre. Dessutom låter det konstigt att låta barn gå mer än nödvändigt när det råder lärarbrist, vikariebrist och överfulla grupper men det är en annan diskussion.

Att lämnas endast två timmar är inte bra heller såklart. Där ser vi till barnets bästa och utökar tiden. 4 timmar är ett bra minimum.

På våran förskola börjar också den pedagogiska verksamheten kl 9. Förstår inte riktigt vad du menar med att det kan man ha hela dagen och behöver inte börja ett visst klockslag? Hur gör man annars med tex utflykter och sånt? Hos oss ska man lämna kl 9 senast för det är då de går iväg på utflykter, påbörjar projekt med mera. Är väl jättebra att ha en tid till det. Blir ju konstigt annars att lämna på förskolan efter sitt schema så är ingen på avdelningen där. Alla är i skogen. Eller ni som har förskolor där man måste gå efter schemat; lämnar förskolan aldrig lokalerna? För om det kan glida in barn precis när som helst kan man ju inte gå iväg med de barnen som är på plats.
  • LejonSa
    möjligt skrev 2019-01-20 20:22:52 följande:

Vill också tillägga att det ju blir ännu konstigare om ditt äldsta barn faktiskt fått utökad tid nu under din föräldraledighet och de sett och bekräftat att det blev för lite/hattigt för hen med 15 h

Men nu ska det funka super med 10 h totalt utan kontinuitet?

Kanske ska du boka ett möte med förskolechefen?

Förskoletider ska minst följa arbetstider plus resväg eller familjens och barnens utökade behov.

Verkar väldigt konstigt att det erkända behovet nu bara antas försvinna?

Jo, vi ska ha ett möte allihop. Och för äldsta sonens del så kommer jag inte acceptera att de först initierar pedagogiska kartläggningar etc (just för att sonen haft svårt att ta sig in i gruppen med jämnåriga) och nu så vips är det inte så längre. Icke. Senast förra veckan påtalade hans fantastiska pedagoger hur bra han kommit in i gruppen nu och hur stora framsteg de ser att det blivit genom utökad tid.

Men tre dagar senare vid en snabb diskussion då skulle han gå helt efter våra tider när jag börjar arbeta. O när jag då förklarade att det skulle vissa veckor innebära knappa 10 (låt säga då 15 h eftersom han har rätt till det) timmar. Vad hände då med hans behov? Så blev hon ställd och sa att sådana är reglerna men att vi så klart får diskutera det med förskolechefen. Så där ger jag mig inte. Yngre barnet har inte samma behov alls. Där är bara farhågan att det kommer ta väldig tid för honom att känna sig trygg där.
  • LejonSa
    modsey skrev 2019-01-20 20:46:39 följande:

För att om vi lämnat kl 11 eller kl 14 hade de missat större delen av då den strukturerade pedagogiska verksamheten pågått. Eftermiddag var mest för lek och många gick hem den tiden. Inte den typen av verksamhet jag valt till mina barn. Då hade det varit enklare att lämna dem hos pendionärsgrannen eller en 17 årig student...

Menade modsey haha
  • LejonSa
    Dementoria skrev 2019-01-20 13:11:18 följande:

På förskolan mina barn gick på ville de helst att barnen gick 9-14 för att de skulle få vara med i alla "stående" moment under dagen. Att komma 11.30, mitt i någon aktivitet och missa förmiddagens lek är inte speciellt barnanpassat - då är förskolan bara förvaring. Så resonerade dom och jag håller med.

I ert fall skulle väl typ 9-14/14:30/15 vara bra tider för barnen? Tyvärr är det väl så att det är förskolan som "bestämmer" och er förskola verkar bara se till vad som passar rent logistiskt, inte vad som är bäst för era barn.

Det är många som är så skitnödiga kring detta med förskola. Vill man som förälder ha någon slags rutin och barnanpassad verksamhet heter det att man inte vill vara med sina barn och att man inte borde ha skaffat några. Patetiskt resonemang tycker jag. Det viktigaste med just förskola är väl att barnen får kontinuitet och mening och hur ska dom få det om allt ska anpassas efter hattiga scheman? 

givetvis orkar vi inte vara med våra barn. Självklart är det så. De små vildingarna kan någon annan ta hand om. Herregud. Har man inte kommit längre än så i tankeverkstaden?

Precis det du skriver om kontinuitet och mening är vad jag inte vill att de ska missa. Och aldrig riktigt kunna landa. Och, oavsett vad en del i tråden här vill få det att låta som, jag menar ju inte att ett barn ska märka av om jag lämnar en timme senare eller hämtar en timme tidigare då och då! Men jo jag tror absolut att om barnet ena veckan går dag 1: frukost till mellis. Dag 2: börjar 13. Dag 3. Kl 11. Dag 4 frukost- lunch sen hem. Dag 5 kl 10. Osv så tror jag visst att de påverkas och att det blir hattigt. Vuxna själva kan tycka det är hattigt. Min make tycker själv inte om det men detta är förhoppningsvis bara tillfälligt för honom.

Men barnen ska vi ?slänga? fram o tillbaka utan någon riktig rutin? Nä usch säger jag. Känns inte alls bra.
  • Elin P
    fjanten skrev 2019-01-20 20:48:33 följande:

Nej, jag är marknadsansvarig Vill definitivt inte vara hemmafru! Älskar att vara med våra barn såklart däremot.

Ok. Men känns det inte jobbigt då att lämna dem och gå till jobbet när du känner så att de har det bättre hemma? Jag kan lämna mina barn och känna att de har det bra BÅDE på fsk och hemma. Det ena utesluter inte det andra. Vi har förskola 3-4 dagar i veckan och det är bra tycker jag. På vår förskola är det också så att de pedagogiska aktiviteterna som sker i grupp är under förmiddagen. Så lämnar man sent missar barnen det. I vårt fall är väl just den delen mindre viktig då sonen bara är 2 år, men för en 4-5 åring är det ju trist att ofta missa det kompisarna gör. Jag fuskar med tiden någon gång i månaden för att slippa lämna ett trött och hungrigt barn. Det är säkert flera här som tycker det är moraliskt fel men för mig är det ok. Vi väljer att arbeta deltid både jag och pappan för att barnen ska få tillräckligt med tid tillsammans med oss också.
  • AmericanMommy

Jag har mitt barn på förskolan samma tider varje dag 9-17, blev rekommenderad att det blir mer tryggt och förutsägbart för barnet. Jag har ofta 2-3 timmar mellan möten mitt på dagen, men det skulle bli väldigt hattigt om jag hämtade dom timmarna och sedan lämnade igen. Jag brukar använda sådana timmar till att handla och städa eftersom dottern tycker dom grejerna är tråkiga. Funkar väldigt bra!

• Michael 310

Vår fsk vill att alla plats senast kl 9 då de går iväg och kan vara borta fram till 14. Även fast sambon jobbar oregelbundna tider och börjar kl 14 ibland.

• fjanten
    Elin P skrev 2019-01-20 22:04:11 följande:

Ok. Men känns det inte jobbigt då att lämna dem och gå till jobbet när du känner så att de har det bättre hemma? Jag kan lämna mina barn och känna att de har det bra BÅDE på fsk och hemma. Det ena utesluter inte det andra. Vi har förskola 3-4 dagar i veckan och det är bra tycker jag. På vår förskola är det också så att de pedagogiska aktiviteterna som sker i grupp är under förmiddagen. Så lämnar man sent missar barnen det. I vårt fall är väl just den delen mindre viktig då sonen bara är 2 år, men för en 4-5 åring är det ju trist att ofta missa det kompisarna gör. Jag fuskar med tiden någon gång i månaden för att slippa lämna ett trött och hungrigt barn. Det är säkert flera här som tycker det är moraliskt fel men för mig är det ok. Vi väljer att arbeta deltid både jag och pappan för att barnen ska få tillräckligt med tid tillsammans med oss också.

Nej det känns inte jobbigt. Bara för att barnen har det bättre hemma med sina föräldrar så blir inte förskolan samma sak som skärselden... Det finns ju bäst, bättre, bra, mindre bra, dåligt, jättedåligt o.s.v., för att förklara det enkelt. Jag tror att i merparten av familjer är tid med föräldrar bäst, och tid på förskolan bra-jättedåligt (beroende på hur länge barnen lämnas).

Jag tycker du gör moraliskt fel någon gång i månaden, men det är ju på ditt samvete.
  • Fiona M
    LejonSa skrev 2019-01-20 09:38:10 följande:
    Som jag skrivit innan så handlar det inte om att barnen ska gå 7.30-15 varje dag oavsett utan min tanke var ju att eftersom jag har ett fast schema så att säga att den då var bra att ha som grund för hur barnen ska gå o de dagar då maken börjar senare så lämnar han senare och slutar han tidigare så hämtar han då.
    Men... är inte det precis vad fsk säger?
Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?