• LejonSa

Förskola - vilket schema bör följas?

Har ett barn redan på förskola. Är FL nu med barn nr 2. Barnet börjar förskolan nu om 3 mån.

Jag jobbar kontorstider. O kommer jobba 75%. Börja 8 o sluta ca 14.30-15 om dagarna.

Maken har oregelbundna tider. Jobbar ena dagen från 6 på morgonen o 8h framåt o andra dagen kan han börja 11 för att nästa dag börja 8 osv.

Spontant tänker jag att barnen borde följa mitt schema som bas/grund. Vilket då skulle vara 7.30-15 ca. Och sedan modifieras efter makens schema då det är lämpligt. T ex lämna senare de dagar han går senare men ändå vid en vettig tid så att det blir en vettig vistelse för barnen på fsk.

Förskolan tänker annorlunda o menar att skulle maken börja 12 t ex en dag då ska barnen börja 11-11.30 då. Börjar han 14 en annan dag ska de lämnas tidigast 12 osv. O jag tänker huuuuuur tänker man då! Hur kan det vara att ha barnets bästa i åtanke (för det var det hon sa att de hade när deras regler ser ut så här). Barn mår bra av kontinuitet (i synnerhet min äldsta som har utökad tid pga behov).

Hur funkar det hos er?

• Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?
  • AnkiC
    LejonSa skrev 2019-01-19 23:37:34 följande:

Ja, det blir mitt i vilan. Mkt konstigt. Får se vad de säger när vi ska träffas o ha möte. Går ju inte heller att få makens schema mer än max 1 månad i förväg. Och vad jag minns av barn nr 1 så fyllde vi bara i barnets vistelsetid. Ska jag då ändra det varje månad? Tycker det verkas så onödigt komplicerat istället för att bara lita på föräldrarna. Gå efter mitt schema och sedan modifiera det utefter makens schema veckovis men absolut inte att jag/han lämnar barnen kl 12-13 t ec för att sedan hämtas kl 15. Absolut inte. Mina barn skulle nog inte må bra av den hattigheten. Speciellt inte äldsta barnet.

Vissa dagar jobbar jag hemifrån. Jag väljer då att ha barnen hemma beroende på vad för typ av jobb det är jag har med mig hem o om jag kan förlägga detta under deras vila och efter de lagt sig.

O varken jag eller maken vill att barnen ska gå onödigt mkt på förskolan, men det ska ju ändå finnas en kontinuitet där känner jag.

O ju mer jag tänker på det desto med undrar jag varför jag då ska betala heltidsplatser om nu de ska insistera på att barnet ska gå efter en mix av mitt och pappans schema vilket kan resultera i att de vissa veckor inte ens går mer än knappt 10 timmar.

Du betalar inte för heltidsplatser. En plats på förskolan kostar många tusenlappar per månad. Det är subventionerat av staten och betalas av oss skattebetalare. Man betalar endast en liten summa. Maxtaxan finns för att alla ska ha råd med förskoleplats i den mån man behöver för sitt arbete. Därför är det viktigt att alla utnyttjar endast den tid man är i behov av annat faller idén. Att vissa har mer behov än andra är självklart. Det rättvisa är i att alla kan sköta sina arbeten. Så diskutera inte betalning. Du betalar redan nu väldigt lite av vad det egentligen kostar.
  • LejonSa
    AnkiC skrev 2019-01-19 23:38:17 följande:

Pedagogisk verksamhet sker under hela dagen och man måste inte börja kl. 9 för att ta del av den. Förskolor som tänker så bör tänka om. Barnet bör kunna få både sin tid hemma och pedagogisk tid på förskolan oavsett vilka tider de går. Förskolan är inte så livsviktig att man måste lämna sina små barn i onödan. Familjetiden är viktigare. Som sagt innan så för 5-åringar som har skolförberedande verksamhet kan det vara bra att lämnas på på fm, inte de mindre. Dessutom låter det konstigt att låta barn gå mer än nödvändigt när det råder lärarbrist, vikariebrist och överfulla grupper men det är en annan diskussion.

Att lämnas endast två timmar är inte bra heller såklart. Där ser vi till barnets bästa och utökar tiden. 4 timmar är ett bra minimum.

Fast mer än nödvändigt är det ingen (vi) som tänker. Barnen ska gå när vi jobbar o inte när vi är hemma. Men samtidigt önskar jag en kontinuitet för barnen och att inte hamna utanför gruppen.

Det tar tid för en del barn att komma in i gruppen från dag till dag. Ska då en timme spenderas att komma till ro där. 1-2 timme verksamhet o äntligen hittat sin plats o sen dags att gå hem igen. Kanske funkar för de flesta barn? Jag utgår från min ena. Hade inte funkat.

Men ja 4 h låter vettigt att ha sammanhängande på förskolan. Får se vad de säger.
  • AnkiC
    LejonSa skrev 2019-01-19 23:41:23 följande:

Kanske bara är jag som tycker det verkar märkligt som sagt. Jag kan ju köpa om det bara var ett schema de utgick från (om jag förstod ditt inlägg korrekt så utgår ni från ditt schema bara?) men nu ska vi utgå från både mitt o makens vilket innebär att barnen då knappt går 2 h på förskola vissa dagar och det känns ju väldigt märkligt. Att de lämnas en-två timmar senare eller hämtas 1-2 timmar lite då o då tidigare känns ju vettigt och bra. Men att t ex på en hel vecka (om vi tar denna vecka som exempel) gå knappa 10 h o då bli lämnas kl 12-13 känns jättekonstigt men så uppfattade jag att de ville ha det. Känns konstigt.

Barnen har ju rätt till minst 15 timmar per vecka, iallafall det äldre och då brukar det lilla syskonet få det med. Så 10 timmar ska inte behövas. Att inte lämna mitt i lunchen/vilan och endast 2-3 timmar är också ett bra argument. För övrigt ser jag ingen anledning till mer tid.
  • LejonSa
    AnkiC skrev 2019-01-19 23:44:51 följande:

Du betalar inte för heltidsplatser. En plats på förskolan kostar många tusenlappar per månad. Det är subventionerat av staten och betalas av oss skattebetalare. Man betalar endast en liten summa. Maxtaxan finns för att alla ska ha råd med förskoleplats i den mån man behöver för sitt arbete. Därför är det viktigt att alla utnyttjar endast den tid man är i behov av annat faller idén. Att vissa har mer behov än andra är självklart. Det rättvisa är i att alla kan sköta sina arbeten. Så diskutera inte betalning. Du betalar redan nu väldigt lite av vad det egentligen kostar.

Onödigt ?hårt? att gå på vad jag får diskutera och inte. Jag vet precis vad jag betalar och att det inte är hela summan. Det fråntar mig ändå inte rätten att få ifrågasätta om barnen ändå inte får utnyttja barnomsorgen ens 10 timmar per vecka vissa veckor och även mindre (och absolut mer vissa ja men aldrig i närheten av ens 20-25 h per vecka).

Och jag vill tillägga att det är det minsta bekymret. Det var bara en tanke som slog mig mitt i min fundering.
  • LejonSa
    AnkiC skrev 2019-01-19 23:50:05 följande:

Barnen har ju rätt till minst 15 timmar per vecka, iallafall det äldre och då brukar det lilla syskonet få det med. Så 10 timmar ska inte behövas. Att inte lämna mitt i lunchen/vilan och endast 2-3 timmar är också ett bra argument. För övrigt ser jag ingen anledning till mer tid.

Ja det har du rätt i. Ang 15 h.

Det tänkte jag inte på då jag tänkte på dom som FL eller allmän förskoletider.
  • AnkiC
    LejonSa skrev 2019-01-19 23:52:21 följande:

Onödigt ?hårt? att gå på vad jag får diskutera och inte. Jag vet precis vad jag betalar och att det inte är hela summan. Det fråntar mig ändå inte rätten att få ifrågasätta om barnen ändå inte får utnyttja barnomsorgen ens 10 timmar per vecka vissa veckor och även mindre (och absolut mer vissa ja men aldrig i närheten av ens 20-25 h per vecka).

Och jag vill tillägga att det är det minsta bekymret. Det var bara en tanke som slog mig mitt i min fundering.

Nej visst du får ju diskutera vad du vill förstås. Just den diskussionen är dock ganska provocerande när man uttrycker att man vill ha valuta för pengarna när man betalar så lite och ändå kan arbeta heltid, vara arbetssökande, föräldraledig, sjukskriven, sysslolös och you name it. Vi har ett väldigt bra system som bygger på att ingen överutnyttjar. Innan maxtaxan infördes betalade man 2000-3000 per barn varje månad för en plats. På Irland kostar en plats 9000 och ingen lunch ingår. Bara för att få perspektiv. Antal timmar per vecka bör inte kopplas ihop med betalning utan endast föräldrars behov och barnets bästa.

Men bra att det är det minsta bekymret. Ska inte tjata mer om det då. Givetvis är för få timmar inte det bästa för barnet heller. Hoppas du når fram till pedagogerna och att du kan lämna upp till 4 timmar per dag och 15 timmar i veckan iallafall, de dagar behovet är minskat.
  • Elin P

Hos oss är det så som din förskola beskriver. När jag eller mannen jobbar kväll och börjar vid 13 så ska vi lämna kl 11 (de äter lunch då och sen ska barnen sova). Det är rätt sällan det inträffar då vi mest har dagtid på schemat. Men i alla fall fungerar det väldigt dåligt för oss att lämna kl 11. Sonen på snart 2 år är jättetrött och hungrig då vid lämning så det blir ren katastrof. Lämnar därför tidigare ändå dessa tillfällen men fuskar diskret, brukar åka hem igen och göra lite nytta tills jobbet börjar. Man måste inte tala om allting jämt.

• Alexi

Men barn bryr sig nog inte om hattighet, en liten nyinskolad funderar nog sannolikt inte över när den blir hämtad och lämnad. Utan är i nuet.
    Det är väl bara att testa att låta dem gå enligt era arbetstider och blir det problem, typ att barnen inte kommer in i verksamheten eller så, så lär ju förskolan säga det.

Om din äldsta har ett sådant funktionshinder att han behöver gå mer och ni kommer överens med förskolan om det så kan ju tex du lämna honom på vägen till jobbet vid 8 men att ni låter den yngsta få vara hemma och ha en lugn förmiddag med pappan.

• fjanten

Hos oss är det arbetstider+restid som gäller, inget annat. Så när mannen arbetade skift gick barnen ibland 13-16, ibland 8-11:30, ibland 7-13 o.s.v., beroende på vilka tider min man hade (och hur jag flexade som anpassning).

Vi såg dock positivt på de korta dagarna, och han ville såklart vara med barnen så mycket som möjligt

• LejonSa
    Elin P skrev 2019-01-20 08:35:52 följande:

Hos oss är det så som din förskola beskriver. När jag eller mannen jobbar kväll och börjar vid 13 så ska vi lämna kl 11 (de äter lunch då och sen ska barnen sova). Det är rätt sällan det inträffar då vi mest har dagtid på schemat. Men i alla fall fungerar det väldigt dåligt för oss att lämna kl 11. Sonen på snart 2 år är jättetrött och hungrig då vid lämning så det blir ren katastrof. Lämnar därför tidigare ändå dessa tillfällen men fuskar diskret, brukar åka hem igen och göra lite nytta tills jobbet börjar. Man måste inte tala om allting jämt.

Det har jag inte ens reflekterat över. Tröttheten och hur lillen blir av det. Det återstår ju att se.

Den store tror jag vi kommer behöva ha annat schema för oavsett.

Jag bara tycker det verkar vara ett konstigt upplägg och brister i kontinuiteten och minskar tryggheten för barnen.

Men ja... får se hur det blir här.
Svar på tråden Förskola - vilket schema bör följas?