Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?
Som rubriken lyder. Får ett familjehem berätta för människor som det inte rör, eller gör någon nytta att berätta för, berätta att en viss person varit tidigare placerad?
Som rubriken lyder. Får ett familjehem berätta för människor som det inte rör, eller gör någon nytta att berätta för, berätta att en viss person varit tidigare placerad?
Precis. Tycker att det måste gå under sekretess
Fast det kan ju bli fruktansvärt för barnet. Lilla Kalle som äntligen fått en trygg familj men som måste uteslutas från allt.
Syskonen gifter sig men Kalle får inte vara med på bröllopsfotot för det kan hamna i tidningen. Familjen tar semesterfoton och lägger upp på familjens blogg men Kalle får aldrig synas där. Kalles familjehemsmamma blir tillfrågad om vad hennes barn heter och hon måste alltid utesluta Kalle. Osv
Många familjehemsbarn ser sitt familjehem som sin riktiga familj. Tänk att leva i 15-16 år med en familj som måste utesluta en och aldrig får tala om er med andra? Tänk att vara förälder åt och älska ett barn i 15 år men sedan aldrig få nämna barnet till någon.
Fast det kan ju bli fruktansvärt för barnet. Lilla Kalle som äntligen fått en trygg familj men som måste uteslutas från allt.
Syskonen gifter sig men Kalle får inte vara med på bröllopsfotot för det kan hamna i tidningen. Familjen tar semesterfoton och lägger upp på familjens blogg men Kalle får aldrig synas där. Kalles familjehemsmamma blir tillfrågad om vad hennes barn heter och hon måste alltid utesluta Kalle. Osv
Många familjehemsbarn ser sitt familjehem som sin riktiga familj. Tänk att leva i 15-16 år med en familj som måste utesluta en och aldrig får tala om er med andra? Tänk att vara förälder åt och älska ett barn i 15 år men sedan aldrig få nämna barnet till någon.
Tror du missuppfattat min fråga. Det är inte skyddad identitet som du beskriver jag pratar om. Ifall Lilla Kalle bodde hos mig skulle man inte vara tvungen att utesluta honom pga att han var placerad. Däremot får jag inte gå runt och berätta varför Kalle måste vara ifrån sina biologiska föräldrar eller om Kalle har problematik som låt säga min syster inte behöver veta.
Som kontaktfamilj i mon kommun omfattas man inte av sekretess frågade om jag skulle skriva på men det ingick inte
lawline.se/answers/tystnadsplikt-for-familjehem
Här finns hänvisning till lagtext.
Det där stämmer dock inte. De får inte yttra sig om uppdraget mer än nödvändigt.
lawline.se/answers/tystnadsplikt-for-familjehem
Här finns hänvisning till lagtext.
[quote=79375860][quote-nick]EmberEyes skrev 2019-01-18 23:58:59 följande:[/quote-nick]Lilla Kalle kanske tycker att "foster-moster" inte har att göra med viss problematik som rör honom, men ur ett vuxen-perspektiv kan det vara viktigt att "foster-moster" känner till att Lilla Kalle har knarkat eller misshandlat en klasskompis eller varit utsatt för situationer som gör att han reagerar negativt på karuseller eller lasagne eller betande får.[/quote
Då är det ju något man BEHÖVER berätta. Om man INTE BEHÖVER berätta då, då lär det ju inte vara okej.
[quote=79375860][quote-nick]EmberEyes skrev 2019-01-18 23:58:59 följande:[/quote-nick]Lilla Kalle kanske tycker att "foster-moster" inte har att göra med viss problematik som rör honom, men ur ett vuxen-perspektiv kan det vara viktigt att "foster-moster" känner till att Lilla Kalle har knarkat eller misshandlat en klasskompis eller varit utsatt för situationer som gör att han reagerar negativt på karuseller eller lasagne eller betande får.[/quote
Då är det ju något man BEHÖVER berätta. Om man INTE BEHÖVER berätta då, då lär det ju inte vara okej.
Det skulle vara kul om nån socialsekreterare eller handläggare kunde svara här. Jag blev både konfunderad och intresserad.
Det torde inte vara tillåtet att avslöja en problematik med den berörde.
Om det kommer någon och hälsar på familjehemmet måste ju barnen/ ungdomarna vara trygga i att inte deras privatliv delas ut till andra. Så tycker ju jag att det borde vara men vet inte hur reglerna är.
[quote-nick]EmberEyes skrev 2019-01-18 23:58:59 följande:[/quote-nick]Lilla Kalle kanske tycker att "foster-moster" inte har att göra med viss problematik som rör honom, men ur ett vuxen-perspektiv kan det vara viktigt att "foster-moster" känner till att Lilla Kalle har knarkat eller misshandlat en klasskompis eller varit utsatt för situationer som gör att han reagerar negativt på karuseller eller lasagne eller betande får.[/quote]