Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?
Jag säger ff inte namnen på de ungdomar jag har haft genom socialtjänsten och det är ganska många år sen nu. Det sitter väl i ryggmärgen.
Jag säger ff inte namnen på de ungdomar jag har haft genom socialtjänsten och det är ganska många år sen nu. Det sitter väl i ryggmärgen.
Men får man springa runt och berätta för folk att ?den där har jag haft placerad den tiden och så länge bodde den?
Känns ju som att man inte borde få göra det, personer det inte rör och det inte ens är aktuellt
Fast det kan ju bli fruktansvärt för barnet. Lilla Kalle som äntligen fått en trygg familj men som måste uteslutas från allt.
Syskonen gifter sig men Kalle får inte vara med på bröllopsfotot för det kan hamna i tidningen. Familjen tar semesterfoton och lägger upp på familjens blogg men Kalle får aldrig synas där. Kalles familjehemsmamma blir tillfrågad om vad hennes barn heter och hon måste alltid utesluta Kalle. Osv
Många familjehemsbarn ser sitt familjehem som sin riktiga familj. Tänk att leva i 15-16 år med en familj som måste utesluta en och aldrig får tala om er med andra? Tänk att vara förälder åt och älska ett barn i 15 år men sedan aldrig få nämna barnet till någon.
Som kontaktfamilj i mon kommun omfattas man inte av sekretess frågade om jag skulle skriva på men det ingick inte
Det skulle vara kul om nån socialsekreterare eller handläggare kunde svara här. Jag blev både konfunderad och intresserad.
Det torde inte vara tillåtet att avslöja en problematik med den berörde.
Om det kommer någon och hälsar på familjehemmet måste ju barnen/ ungdomarna vara trygga i att inte deras privatliv delas ut till andra. Så tycker ju jag att det borde vara men vet inte hur reglerna är.