Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?

Sessan101 skrev 2019-01-18 12:30:37 följande:
    Tror du missuppfattat min fråga. Det är inte skyddad identitet som du beskriver jag pratar om. Ifall Lilla Kalle bodde hos mig skulle man inte vara tvungen att utesluta honom pga att han var placerad. Däremot får jag inte gå runt och berätta varför Kalle måste vara ifrån sina biologiska föräldrar eller om Kalle har problematik som låt säga min syster inte behöver veta.
    Lilla Kalle kanske tycker att "foster-moster" inte har att göra med viss problematik som rör honom, men ur ett vuxen-perspektiv kan det vara viktigt att "foster-moster" känner till att Lilla Kalle har knarkat eller misshandlat en klasskompis eller varit utsatt för situationer som gör att han reagerar negativt på karuseller eller lasagne eller betande får.
  • EmberEyes
    Sessan101 skrev 2019-01-19 13:43:22 följande:

[quote-nick]EmberEyes skrev 2019-01-18 23:58:59 följande:[/quote-nick]Lilla Kalle kanske tycker att "foster-moster" inte har att göra med viss problematik som rör honom, men ur ett vuxen-perspektiv kan det vara viktigt att "foster-moster" känner till att Lilla Kalle har knarkat eller misshandlat en klasskompis eller varit utsatt för situationer som gör att han reagerar negativt på karuseller eller lasagne eller betande får.[/quote]

Då är det ju något man BEHÖVER berätta. Om man INTE BEHÖVER berätta då, då lär det ju inte vara okej.

Fast min poäng är att Lilla Kalle kan tycka något är onödigt att dela med sig om, men foster-familjen bedömer det relevant.

Oavsett vilket så behövs en god fingertoppskänsla om det inte finns formella regler om sekretess. Jag tycker att utgångspunkten måste vara barnets integritet, även om barnet sedan dess vuxit upp och flyttat hemifrån.
Svar på tråden Får familjehem berätta för okända vilka de haft som placerade?