Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?

Evert2 skrev 2019-01-11 20:00:39 följande:

Ja nu är det nästan klart att (S) (MP) (C) och (L) ska regera tillsammans med en avdankad Löfven i ytterligare fyra år. Mer invandring marknadshyror och en avreglerad arbetsmarknad är det ett rimligt pris för sossarna att tvingas att gå med på? Men visst dom lyckades ändå med att i bokstavligen spotta 1.2 miljoner väljare i ansiktet genom att helt frånta SD något inflytande men hur demokratiskt är det? Och att tre småpartier tillåts att diktera så mycket framöver?

Hahahaha! "spotta 1,2 miljoner väljare i ansiktet", "frånta SD något inflytande", "demokratiskt".

Jag tror du blandar ihop REGERING och RIKSDAG.

I RIKSDAGEN är alla partier proportionerligt representerade utifrån antalet röster man fick riksdagsvalet.

I REGERINGEN har däremot inte alla riksdagspartier en paxad plats. Inte ens SD, faktiskt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-01-13 13:18:10 följande:
    En gissning så god som någon annan gissning är att M och i synnerhet KD kommer att radikaliseras. Jag tror att KD på sikt har ledare som ger partiet goda förutsättningar att bli det ledande bruna partiet.

Dessutom är jag övertygad om att vi hade haft en alliansregering nu om inte KD hade svikit alliansen och dess uppgörelse med S - alltså när hon med Quislinganklagelser skålade för att man saboterat decemberuppgörelsen.

Kanske KD och SD kan fusionera under den nygamla partibeteckningen KDS och på MP-manér inför delat ledarskap. Paret Åkesson Busch Thor skulle väcka starka känslor, vara älskade av somliga medan andra kanske skulle kalla dem PK2 - pest och kolera gånger två, det vill säga.
    Absolut. Satan vad besviken jag blev på det.

Där kan man väl säga att SD lyckades och när man vunnit över KD utdelades belöningen i form av stödröstade på KD som annars hade åkt ut ur riksdagen.
  • nihka
    HSOF skrev 2019-01-16 08:16:22 följande:
    I en undersökning i sifo i dagarna tycker en majoritet av svenska befolkningen att man ska samarbeta med Sd. Riksdagspartierna vägrar ju dessutom att ens prata med Sd. Hur många det är som vill att de iallafall ska prata med Sd framgår inte i undersökningen. Men troligen ännu fler. Enligt min mening även utan en sån här undersökning, så är detta rent sjukt och går mot demokratin. Rent av på sandlådenivå och rent maktmissbruk från våra politiker..
    Struntprat. Klart man har pratat med SD. Man vet vad SD vill och man vill inte samma saker. Då fortsätter man inte att tugga om det.

Du glömde en liten detalj: ...i frågor där man tycker LIKA. Men man tycker OLIKA i stora avgörande frågor.

Fler vill ha ett samarbete med V under samma premisser.

https://www.svd.se/sifo-stodet-for-samarbete-med-v-lika-stort-som-for-sd
  • nihka
    mumiiin skrev 2019-01-16 09:17:38 följande:
    närmare bestämt hela 53 % vill att man ska samarbeta med SD.
    Närmare bestämt hela 56% vill att man ska samarbeta med V.

Det vore ju ODEMOKRATISKT om inte ALLA samarbetar med V nu
  • nihka
    HSOF skrev 2019-01-16 22:33:06 följande:

Är inte så stor skillnad på 53 och 56%

Såg precis spektaklet på nyheterna. Antingen blir det Sjöstedt som blir grundlurad eller så blir L och C det. Och det bästa av allt är att S vet om att varken V eller C och L kommer speäcks regeringen, för de är dem som kommer förlora mest på det. Så hoten är nog lika tomma som C och Ls löften till sina väljare innan valet. Inte så trovärdiga.

Jodå hela 3% skillnad. Så nu ska ALLA partier samarbeta med V. Annars är det ODEMOKRATISKT, ja rena rama NordkoreaDIKTATUREN om man inte lyssnar på FOLKET. Man kan inte bara köra över FOLKET!
  • nihka
    Padirac skrev 2019-01-16 22:35:35 följande:

Du har kanske glömt att Sverige är en konstitutionell monarki?

sv.wikipedia.org/wiki/Monarkin_i_Sverige

"Konungariket Sverige är en konstitutionell monarki med en kung eller regerande drottning som landets statschef. Sedan Västerås arvförening år 1544 är Sverige en arvmonarki. Tronföljden regleras i successionsordningen, som är en av Sveriges grundlagar. Nuvarande successionsordning antogs 1810 och innebar ursprungligen att tronen skulle ärvas av manliga ättlingar till den utvalde kronprinsen, sedermera kung Karl XIV Johan. I successionsordningens gällande lydelse sedan 1980 ärvs tronen av såväl manliga som kvinnliga ättlingar till Carl XVI Gustaf.[1] Äldre syskon och deras ättlingar har företräde framför yngre syskon och deras ättlingar.

Under nuvarande regeringsform är statschefsämbetet av ceremoniell och representativ art. Den verkställande makten i Sverige tillkommer regeringen och Sveriges statschef har sedan den 1 januari 1975 inga befogenheter vad beträffar riksstyrelsen. Innehavaren av Sveriges tron har två roller; Sveriges statschef och överhuvud för det kungliga huset. Organisationen som biträder statschefen heter Kungliga Hovstaterna, med dess chef riksmarskalken."

Sen ska du inte döma alla Svenskar efter ett exempel, bara för att ngn du känner är naiv och glömmer saker  så betyder det inte att alla gör det.

Troligen tolkar och värderar de flesta Svenskarna resultatet av valet på ett annat sätt än du gör och förstår varför överenskommelsen gjorts och de forna allianspartiernas önskan om att resultat skulle blivit annorlunda och med det regeringsmakten.

C och L har tillsammans med MP och S och V möjliggjort en regering och brutit dödläget. Det är bra att komma vidare och nu satsa på nästa val. Den som r missnöjd får gråta över spilld mjölk, men det gör ingen skillnad. På fredag röstas en ny regering igenom som har en överenskommelse där alla inblandade parter har fått ge och ta.

Bra

Hela processen under de senaste fyra månaderna har varit att hitta en president för Sverige. Du förstår ju varför det har tagit så lång tid!
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-01-17 10:32:22 följande:

Ytterligare en ledande MP-politiker lämnar partiet - anklagar S för att bädda för fascism:

www.svd.se/annu-en-mp-profil-hoppar-av-kappratt-at-helsike

Ännu en MP-profil hoppar av: Käpprätt åt helsike

MP-veteranen Annika Lillemets lämnar partiet efter uppgörelsen i regeringsfrågan.

- Jag kan inte ställa upp på den inslagna vägen. Det går käpprätt åt helsike, säger hon till SvD.

... Hon är även kritisk till regeringspartnern Socialdemokraterna:

- Vad har man för sidor när man gör upp med de här partierna (C och L)? S säger att man vill mota Sverigedemokraterna, men den här nyliberala politiken bäddar för fascistiska rörelser, säger Annika Lillemets

Bästa skrattet idag. Facistiska rörelser. Hahahaha! Det var nog lika bra att om gav sig av.
  • nihka

Vi har en regering. Bra start.!Inte mer än rätt att det blev S iom att det röd-gröna blocket blev större, men jag är så klart glad över det borgerliga inflytandet. Ska bli spännande att se vad man kan åstadkomma med ett styre mer riktat åt mitten.

• nihka
    FDFMGA skrev 2019-01-22 15:59:42 följande:
    Hm, internet tycks svämma över för tillfället av SD-vurmare som ger uttryck för sin besvikelse genom att ge Annie Lööf och Jan Björklund skulden för att Kristerssons kakel visade sig vara brunfärgat.

Det var bättre förr då den av oss svenskar så högt ansedde Reinfeldt höll avståndet till de bruna och allansen förblev enig.

Men jag tror iofs att det kan vara nyttigt för SD-vurmare att få lätta på trycket som förmodligen är så högt att det skulle kunna driva ett flertal ånglok - apropå järnvägssatsningar.

Fast om sanningen ska fram så var det ju Ebba som först svek alliansen och därefter Ulf i samband med att han började kråma sig för Jimmie.Skrattande
    Hahahaha! Ja, de är så helvetes förbannade.

Åkesson kan ta ytterligare minst fyra års semester medan vuxenvärlden sköter landet.

Återstår att se om Kristersson lärt sig något eller om han driver än längre åt höger.
  • nihka
    Evert2 skrev 2019-01-23 12:12:43 följande:
    Ja, MP samarbetar med S och sitter i regeringen med dem. Var det något mer du ville veta?
Svar på tråden Blir Lööfs svek mot alliansen en bra regeringslösning?