Fröken lillasyster skrev 2019-01-09 06:00:40 följande:
Har det senaste året varit klar över att äggdonation är vårt nästa, och enda återstående, steg mot att få bli förälder och har suttit massor och läst om kliniker men kan själv inte fatta beslut! Är så rädd att fatta "fel" beslut och att det inte ska kännas bra när vi väl är där och att jag inte ska få förtroende för dem vilket är så viktigt för mig i hela processen! Måste komma till skott NU och påbörja vår resa...
Vill därför ha er hjälp!
-Vilken klinik har ni valt? Är ni nöjda med valet?
-Hur kom ni fram till att det blev just den kliniken? geografisk fördel/pris/omdömen, vad avgjorde?
-Ni som valt Ryssland, hur har det funkat med visum osv? Några problem?
-Vad ingår och vad har ni betalat?
-Vilka mediciner har ni fått?
-Saknar ni något i bemötande, medicinering, kommunikation osv?
Vi har gjort dubbeldonation (både äggdonation och spermiedonation) hos Avaclinic i Riga, Lettland.
Vi är nöjda med kliniken. De är med i EU, använder euro och är vana vid svenska patienter. De har till och med en svensk hemsida. Det tar 1 timme att flyga till Riga från Arlanda och det går också att åka dit med båt från Sverige via Värtahamnen. Behövs inget visum till Riga.
Jag fick kontakt med dem genom att jag gick in på deras hemsida under en vardag och började chatta med en av klinikens koordinatorer, vi fortsatte sen kontakten via mail.
Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade, alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjorde vi PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt (tillval, kromosomtest på embryona)
Vi valde kliniken för att flera vi kände hade lyckats få barn där, och det ligger nära Sverige (smidigt att kunna flyga dit på 1 timme).