Inlägg från: Fröken lillasyster |Visa alla inlägg
  • Fröken lillasyster

Hur valde ni?

Har det senaste året varit klar över att äggdonation är vårt nästa, och enda återstående, steg mot att få bli förälder och har suttit massor och läst om kliniker men kan själv inte fatta beslut! Är så rädd att fatta "fel" beslut och att det inte ska kännas bra när vi väl är där och att jag inte ska få förtroende för dem vilket är så viktigt för mig i hela processen! Måste komma till skott NU och påbörja vår resa...
    Vill därför ha er hjälp! 
    -Vilken klinik har ni valt? Är ni nöjda med valet?
    -Hur kom ni fram till att det blev just den kliniken? geografisk fördel/pris/omdömen, vad avgjorde?
    -Ni som valt Ryssland, hur har det funkat med visum osv? Några problem?
    -Vad ingår och vad har ni betalat?
    -Vilka mediciner har ni fått?
    -Saknar ni något i bemötande, medicinering, kommunikation osv?

• Svar på tråden Hur valde ni?
  • Fröken lillasyster

Tack för att ni delar med er!

Många som skriver här på FL verkar ju åka till Riga, är det AVA eller Ivf Riga flest åker till? Känns som ett val som hade legat nära till hands för vår del om jag inte bott så långt söder ut i landet!

Tycker att tillgängligheten styr mina tankar en del och i så fall är det såklart Danmark som borde ligga bäst till men frågan är hur många ÄD de gör per år där och hur duktiga de är....?

Något annat som är viktigt är faktiskt deras inställning till medicinering, jag vill ju göra allt som finns för att äntligen få lyckas och ha optimala chanser och då innefattar det att jag vill ha den medicinering som kan hjälpa till om ni förstår hur jag menarSkäms Här i Sverige har vi under våra IVF med egna ägg blivit i princip lynchade när vi förde blodförtunnande och kortison på tal! 

Jag är bara jag - vilken klinik i Brno var ni på först? Vad var det som gjorde att nu bytte? Rekommenderar du Unica? 

Ambra - Vilken klinik var ni på i Ukraina? Intersono? Har varit inne och kikat på deras hemsida flera gånger och de lockar mig på flera sätt...

suck... Mina val hade helt klart underlättats av att bo i närheten av tex Stockholm med alla möjligheter till flyg som det innebär!

• Fröken lillasyster
    Jag är bara jag skrev 2019-01-10 21:18:04 följande:
    Vi var på Reprogenesis först och bytte för att vi kände att alternativen var för snäva vad gällde mediciner. Unica bytte direkt till en annan progesteronsort för de sa att den andra var en gammal sort och den nya funkade bättre. När jag inte blev gravid ändå dubblade de dosen tills nästa gång och då blev jag gravid. Eftersom de gett mig 2 barn rekommenderar jag dom verkligen! Solig
    Då ska jag nog titta lite närmre på Unica också! Känner att den inställningen till att ändra och pröva andra mediciner är precis det jag vill känna att kliniken vi väljer har!
    Reprogenesis har jag inte tittat så mycket på däremot Reprofit och Gennet. Deras mail och information tilltalar mig. Tycker också om konceptet med att man får försök nummer tre/fyra utan kostnad om man inte lyckats innan dess!
  • Fröken lillasyster
    Ambra78 skrev 2019-01-13 14:42:36 följande:

Vi åkte till en klinik som heter Biotexcom.

Spännande, hade aldrig hört talas om dem innan! Hur kom ni i kontakt med dem och hur fungerade kommunikation osv? Vilken medicinering fick du innan/efter äd? Hur flög ni dit, var det krångligt? Har varit inne och läst på deras sida nu och det kändes proffsigt!
  • Fröken lillasyster
    kolabönan73 skrev 2019-01-13 09:58:15 följande:
    Hej!

Vi valde Vitanova i Köpenhamn, det kändes trygg och bra med ett nordiskt land, och så har jag bott i Danmark, så det var skönt. Jag var 43 när vi började, men vi ville inte fortsätta efter 45 i alla fall, så deras åldersgräns var inget problem.

De var mycket proffsiga och trevliga, svarar snabbt på mail. Det finns svensktalande personal, om man tycker danskan är svår, annars pratar ju alla bra engelska.

Vi gjorde 3 ivf:försök där som tyvärr inte lyckades, antagligen pga min ålder. Sedan gick vi vidare med äggdonator och den lyckades på första försöket! (Är i vecka 31 nu).

Vet inte hur de ställer sig till olika mediciner, vi har följt deras instruktioner bara.

Kliniken ligger nära centralstationen, vi åkte både flyg och tåg och det var hur smidigt som helst.

Lycka till!
    Grattis till er! Har sett dig i andra trådar och läst att du varit på VitaNova. Jag har också varit i kontakt med dem och gjort förfrågan om äd men tycker jag fick lite vaga svar tyvärr. De kunde bla inte svara på om man fick alla ägg från donatorn -hur var detta för er, fick ni alla? Vilken medicinering fick du hos dem innan och efter äd? Jag har varit hos dem och tagit lite immuntester inför mitt sista ivf med egna ägg och även varit tillbaka för ett ivig-dropp efter återföringen. Fick även testa cortison men tror spontant de ger lägre doser än på andra ställen...
  • Fröken lillasyster
    Ambra78 skrev 2019-01-13 14:42:36 följande:

Vi åkte till en klinik som heter Biotexcom.

Stämmer det att man måste vara gifta för att åka till dem? Förstod så av deras informationsmail... Då går det valet bort i så fall då vi ännu bara är sambos o förlovade! Giftermålet finns med i planerna men nu känns det mest självklart att lägga pengarna på ÄD istället...
  • Fröken lillasyster
    Sjuttiosjuan skrev 2019-01-15 07:24:36 följande:

Vi har varit i st Petersburg och är jättenöjda!

Inga problem med visum, enkelt om man bara följde instruktionerna.

Allt kändes proffsigt och vi fick en koordinator som var väldigt hjälpsam. Vi fick rekommendationer på FL och var på seminarium i Sthlm. Vi valde devis för att man får så detaljerad information om donatorn och eftersom det är anonym donator så känns det bra att ha så mkt info som möjligt. Vi betalade ca 100 000 och fick fyra garanterade blastocyster. Jag fick tillbaka ett som blev vår dotter och har tre i frysen. Fick progynon, Crinone och progestronsprutor plus Fragmin och trombyl.

Kan varmt rekommendera! Men gå på ett seminarium och träffa läkare och andra i samma sits, det kändes bra för oss!

Lycka till:)

Tack för att du berättar! Håller just nu på att ställa en massa frågor till klinikerna jag är intresserade av ang hur de tänker kring medicinering osv. Fick du några råd om att öka på medicineringen vid ev blödningar? Vet att en del fått det från andra håll...
  • Fröken lillasyster
    Jag är bara jag skrev 2019-01-13 14:04:18 följande:
    Unica finns ju numer i Prag också. Mim gamla koordinator jobbar där. Tyckte de var jättebra, inga problem med engelskan heller, alltid snabba svar. De bokade hotell med rabatt också. Aldrig "tvärsöver" vad gäller medicin eller behandlingar. Skickar mediciner med posten till Sverige.
    Vet du något om deras kliniker, om den ena eller andra är bättre eller att föredra? Prag är vl mest smidigt att ta sig till men om den andra är bättre så kan man ju gärna göra sig det besväretGlad
  • Fröken lillasyster
    Ambra78 skrev 2019-01-21 07:30:23 följande:
    Man behöver bara vara gift för deras surrogatprogram.. Iaf var det så när jag var där (Jan 2017).. Pratade tom en singel tjej från Tyskland som gjorde äd och spermiedonaton helt själv då...
    Aha, då förstår jag bättre! Läste faktiskt lite om deras surrogatprogram men det verkade som om många var väldigt missnöjda med dem vad det gällde det men det kanske går till på annat sätt när det gäller ÄD hos dem!
Svar på tråden Hur valde ni?