• Anonym (Förstår inget?)

Alltså VEM kan ??

Alltså vem kan få underhållsstöd??

Kort story:

Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

Jag bekostar allt (mamman)

Pappan får halva barnbidrag

Jag tjänar runt 300000/år

Pappan runt 450000/år

Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

• Svar på tråden Alltså VEM kan ??
  • Anonym (jur)
    sextiotalist skrev 2019-01-07 11:51:04 följande:
    Bör tillägga att gemensam vårdnad inte har ett dugg med boendet att göra. Så även de med gemensam vårdnad kan få underhåll (även via fk) 
    Många blandar ihop gemensam vårdnad med växelvist boende.
    Helt riktigt, det är vanligt att begreppen vårdnad respektive vård av blandas ihop.

När det gäller barnbidrag och underhåll så är det avgörande vart barnet har sin dygnsvila, och man måste komma upp i 18 dagar/månad för att det inte längre ska räknas som växelvist boende.

Och som du skriver det finns inget som hindrar växelvist boende även om föräldrarna inte har gemensam vårdnad, dessa frågar är särskilda ifrån varandra.
  • sextiotalist
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 20:16:24 följande:

Alltså vem kan få underhållsstöd??

Kort story:

Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

Jag bekostar allt (mamman)

Pappan får halva barnbidrag

Jag tjänar runt 300000/år

Pappan runt 450000/år

Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

Underhållstöd vi växelvist boende har betalats ut (har läst någonstans att det inte finns kvar längre) av FK när den ena föräldern har väldigt låga inkomster, vilket du inte räknas till. Annat underhåll, där har du fått reglerna för.
    Det enda sättet, som det verkar, är att du kan få ett domslut i tingsrätten att han ska betala vissa saker (förutom mat och sådan som han bidrar med under den tiden han har barnen). Men du måste nog kunna påvisa att han inte köper något till barnet
  • GGN
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 22:15:14 följande:

I den kommunen vi bor i delas inte fritidsräkningen. Det gjorde det inte på förskola heller. Så där kan jag inte få kommunens hjälp. Och detta utnyttjar han maximalt.

Angående skorna. Jag talar om att:

"nu är det vinter och det börjar bli kallt."

Han svarar "köp skor till honom då".

"Men detta måste vi dela på".

"Nej, det måste vi inte, anser du att han behöver skor, så köp skor till honom då".

"Så funkar det inte".

"Vill du köpa skor så köp skor, jag vill inte".

Samma dialog vid inköp av jacka, mössa, väska, vantar osv.

Vilken gris!

Blir det inte han som måste visa att han köper saker? Tex kvitton (vilket jag har och räkningar).

• Anonym (jur)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-07 21:30:34 följande:

Blir det inte han som måste visa att han köper saker? Tex kvitton (vilket jag har och räkningar).

Vid en förhandling i Tingsrätten kan det ev. tillföra något till din sak att kunna påvisa att du ensam har betalat för barnet men det är inte säkert att det kommer att läggas så stor vikt vid detta tyvärr men här beror det mycket på vilken strategi som ditt ombud väljer.

Som jag sagt tidigare, det är inte lätt att få ordning på en förälder som inte drar sitt strå till stacken då det inte finns något lagrum som säger att det ska råda ett 50-50 förhållande.
  • Anonym (Magnus)

Det låter inte bra det där, att ni inte kommer överens alls. Varför valde du att skaffa barn med honom, tänkte du bara med fittan?

Anonym (Magnus) skrev 2019-01-08 12:34:16 följande:

Det låter inte bra det där, att ni inte kommer överens alls. Varför valde du att skaffa barn med honom, tänkte du bara med fittan?

Han var annorlunda innan han träffade den nya. Sånt kan man inte förutspå. Men nu är vi här och detta kan hända den bästa. Frågan är hur jag får rättvisa i detta.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-08 15:37:49 följande:
    Han var annorlunda innan han träffade den nya. Sånt kan man inte förutspå. Men nu är vi här och detta kan hända den bästa. Frågan är hur jag får rättvisa i detta.
    Juridiskt är det svårt, långsamt och dyrt så det får ses som den sista lösningen

Tror du att ditt ex. skulle kunna påverkas i rätt riktning av barnets farfar och farmor vilka rimligtvis står pappa ex nära.
    Anonym (jur) skrev 2019-01-08 16:01:14 följande:

Juridiskt är det svårt, långsamt och dyrt så det får ses som den sista lösningen

Tror du att ditt ex. skulle kunna påverkas i rätt riktning av barnets farfar och farmor vilka rimligtvis står pappa ex nära.

Det kan faktiskt vara en väg att gå men de kommer inte kunna påverka honom lika mycket som jag hade önskat. Exet är snart 40 och det är inte mycket hans föräldrar kan säga till om. Dessutom står de på hans sida när det kommer till kritan.. Deras ord kommer knappast bli hans lag :(
Svar på tråden Alltså VEM kan ??