• Anonym (Förstår inget?)

Alltså VEM kan ??

Alltså vem kan få underhållsstöd??

Kort story:

Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

Jag bekostar allt (mamman)

Pappan får halva barnbidrag

Jag tjänar runt 300000/år

Pappan runt 450000/år

Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

• Svar på tråden Alltså VEM kan ??
  • Anonym (jur)
    Anonym (Svea) skrev 2019-01-07 01:28:34 följande:
    Vilket svammel. Om han har barnet växelvis så har han inte någon skyldighet att betala underhåll till Ts. Sen kan man åka på 3 MÅNADER retroaktivt underhåll om man vägrar att försörja sitt barn som man inte bor med och som man träffar 0-12 dagar per månad.
    Så är det
  • Tiina87
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 22:15:14 följande:

I den kommunen vi bor i delas inte fritidsräkningen. Det gjorde det inte på förskola heller. Så där kan jag inte få kommunens hjälp. Och detta utnyttjar han maximalt.

Angående skorna. Jag talar om att:

"nu är det vinter och det börjar bli kallt."

Han svarar "köp skor till honom då".

"Men detta måste vi dela på".

"Nej, det måste vi inte, anser du att han behöver skor, så köp skor till honom då".

"Så funkar det inte".

"Vill du köpa skor så köp skor, jag vill inte".

Samma dialog vid inköp av jacka, mössa, väska, vantar osv.

Är du i behov av fritids eller kan du ha annan barnvakt när sonen är hos dig?

När sonen är hos pappan så får han betala kläder etc. Skicka inte med någonting. Då kanske han förstår att han betalar och gör han inte det och det går ut över barnet så gör du en oroaanmälan till socialen.
  • Tiina87
    Anonym (Svea) skrev 2019-01-07 01:28:34 följande:

Vilket svammel. Om han har barnet växelvis så har han inte någon skyldighet att betala underhåll till Ts. Sen kan man åka på 3 MÅNADER retroaktivt underhåll om man vägrar att försörja sitt barn som man inte bor med och som man träffar 0-12 dagar per månad.

Ts kan fortfarande få underhållsstöd vid växelvisboende av fk. Dock osäker på om fk kräver detta av pappan.
  • Anonym (jur)
    Tiina87 skrev 2019-01-07 01:40:40 följande:
    Är du i behov av fritids eller kan du ha annan barnvakt när sonen är hos dig?

När sonen är hos pappan så får han betala kläder etc. Skicka inte med någonting. Då kanske han förstår att han betalar och gör han inte det och det går ut över barnet så gör du en oroaanmälan till socialen.
    En orosanmälan kan tyvärr slå lite hur som helst, så det ska man veta innan man kontaktar socialtjänsten
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 01:43:26 följande:

En orosanmälan kan tyvärr slå lite hur som helst, så det ska man veta innan man kontaktar socialtjänsten

Så länge ts tar hand om barnet finns inget att oroa sig för henne. Om inte pappan till barnet klarar av att ta hand om barnet så ska det göras en orosanmälan och det bästa är att ta gör det. Hon har förmodligen dessutom bevis på att hon har försökt att samarbeta.
  • Anonym (jur)
    Tiina87 skrev 2019-01-07 01:46:15 följande:
    Så länge ts tar hand om barnet finns inget att oroa sig för henne. Om inte pappan till barnet klarar av att ta hand om barnet så ska det göras en orosanmälan och det bästa är att ta gör det. Hon har förmodligen dessutom bevis på att hon har försökt att samarbeta.
    Med den erfarenheten som jag besitter kan säga att det går aldrig att förutse utgång om man kopplar in socialtjänsten.

Vårdnadsfrågan faller inte på socialtjänsten utan vad de kan bedöma är en ev. omsorgsbrist och för att få kraft bakom så behöver socialtjänsten använda sig av tvångsmedel och de skulle kunna få effekter som är allt annat än vad TS önskar.
  • Anonym (Hmmm)
    Tiina87 skrev 2019-01-07 01:46:15 följande:

Ja vill ts starta krig med sitt ex samt ge barnet och henne själv ett rent helvete så kan hon såklart orosanmäla.

Men ts har råd att betala för sitt barn så jag tycker hon ska släppa detta helt. Livet är inte rättvist men hon kan glädja sig åt att pappan iaf vill ha sitt barn hos sig nästan halvtid.
  • Tiina87
    Anonym (jur) skrev 2019-01-07 01:55:49 följande:

Med den erfarenheten som jag besitter kan säga att det går aldrig att förutse utgång om man kopplar in socialtjänsten.

Vårdnadsfrågan faller inte på socialtjänsten utan vad de kan bedöma är en ev. omsorgsbrist och för att få kraft bakom så behöver socialtjänsten använda sig av tvångsmedel och de skulle kunna få effekter som är allt annat än vad TS önskar.

Så mycket skitsnack. Tror du på det själv?
  • Tiina87
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-01-07 01:58:06 följande:

Ja vill ts starta krig med sitt ex samt ge barnet och henne själv ett rent helvete så kan hon såklart orosanmäla.

Men ts har råd att betala för sitt barn så jag tycker hon ska släppa detta helt. Livet är inte rättvist men hon kan glädja sig åt att pappan iaf vill ha sitt barn hos sig nästan halvtid.

Det handlar om ett barns bästa. Och har barnet en pappa som sviktar i omsorgen så ska det anmälas. Bättre att ta gör det ön att npgon utomstående gör det.
  • Anonym (jur)
    Tiina87 skrev 2019-01-07 01:59:17 följande:
    Så mycket skitsnack. Tror du på det själv?
    Jag vet inte ens om det är värt att bemöta dig då du uppenbarligen inte har vare sig kunskap eller erfarenhet av hur socialtjänsten arbetar 
Svar på tråden Alltså VEM kan ??