Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 21:51:29 följande:
Jag tror att det är rena vetenskapen.. har ingen aning vilka mina rättigheter är. Som sagt, ibland har jag barnet 30/60. Alltså vi har aldrig 50-50. Jag har minst 5 dagar mer i månaden. Oftast har han sammanlagt 13 dagar och jag övriga. Oftast.
Han betalar inget oavsett vad jag säger. Fritids betalar han inte. Och ingen barnförsäkring, jag står för allt. Ytterkläder, skor osv. Alltid varit så. Vad han gör med barnbidraget vet jag ej. Men min halva räcker knappt till fritids.
Det är helt vansinnigt. Förstår du blir upprörd.
Det första du ska göra är att be om delad fritidsräkning. Då betalar pappan halva räkningen procentuellt efter sin ekonomi och du halva procentuellt efter din ekonomi. Detta ska du be kommunen om. Då är det hans räkning och hans ansvar och du behöver inte bekymra dig om det eller diskutera med honom. Du kan ju nämna att du bett om delad räkning så han vet om att den kommer. Men du behöver inte diskutera det innan. Bara ring till kommunen. Får du betala 200 kr mindre i månaden t ex så blir det 2400 på ett år som du alltså nu betalar för pappan som tjänar mycket mer än dig.
De andra kostnaderna är krångliga för de kräver att pappan samarbetar, alternativt att du kontaktar en advokat (och det är ju dyrt). Men självklart ska pappan betala hälften av alla barnets kostnader. Hur funkar det om du säger att pojken behlver nya skor, och kan de köpa dem på hans vecka? Tänker att då blir han tvingad att betala på ett annat sätt än om du ger honom ett kvitto på skor du köpt.