• Anonym (Förstår inget?)

Alltså VEM kan ??

Alltså vem kan få underhållsstöd??

Kort story:

Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

Jag bekostar allt (mamman)

Pappan får halva barnbidrag

Jag tjänar runt 300000/år

Pappan runt 450000/år

Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

• Svar på tråden Alltså VEM kan ??
  • Tow2Mater
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 21:06:36 följande:
    Det är så andra uttrycker det. Han betalar inte 1 krona utöver det barnet äter hos honom och de kläder som finns där. Inga räkningar eller kostnader är han delaktig i.
    Vilka räkningar eller kostnader har du bett honom dela?
  • mammatill6

[quote=79340800][quote-nick]Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 21:06:36 följande:[/quote-nick]Det är så andra uttrycker det. Han betalar inte 1 krona utöver det barnet äter hos honom och de kläder som finns där. Inga räkningar eller kostnader är han delaktig i.[/quot

Begär delat barnomsorg.

• Drottningen1970
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 21:06:36 följande:

Det är så andra uttrycker det. Han betalar inte 1 krona utöver det barnet äter hos honom och de kläder som finns där. Inga räkningar eller kostnader är han delaktig i.

Då vänder du dig till FK och begär via dom. Han kan få betala tre års retroaktivt.
  • mammatill6
    Drottningen1970 skrev 2019-01-06 21:34:57 följande:

Då vänder du dig till FK och begär via dom. Han kan få betala tre års retroaktivt.

Varför skulle han få det? De har ju delat boende, då är han inte skyldig henne underhåll.
  • Drottningen1970
    mammatill6 skrev 2019-01-06 21:36:50 följande:

Varför skulle han få det? De har ju delat boende, då är han inte skyldig henne underhåll.

Jag har inte läst nåt om delat boende...
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 20:16:24 följande:

Alltså vem kan få underhållsstöd??

Kort story:

Delad vårdnad om barnet (pojken 8 år i februari)

Jag bekostar allt (mamman)

Pappan får halva barnbidrag

Jag tjänar runt 300000/år

Pappan runt 450000/år

Pappan betalar inget alltså. Går inte att prata, han är snål. Vi är ovänner.

Får jag underhåll av fk? Det är ju en vetenskap!

Nej, du kommer inte få något av FK (som alltså kräver en summa eller hela beloppet av pappan - det är till för att föräldrar inte ska behöva bråka sinsemellan om underhåll, den som betalar underhåll blir krävd på pengarna av staten istället). Men en viktig fråga här. Du skriver att du bekostar allt. Menar du då kostnader för kläder, barnomsorg, aktiviteter osv? Bidrar inte pappan med hälften?
  • Anonym (Förstår inget?)

Jag tror att det är rena vetenskapen.. har ingen aning vilka mina rättigheter är. Som sagt, ibland har jag barnet 30/60. Alltså vi har aldrig 50-50. Jag har minst 5 dagar mer i månaden. Oftast har han sammanlagt 13 dagar och jag övriga. Oftast.

Han betalar inget oavsett vad jag säger. Fritids betalar han inte. Och ingen barnförsäkring, jag står för allt. Ytterkläder, skor osv. Alltid varit så. Vad han gör med barnbidraget vet jag ej. Men min halva räcker knappt till fritids.

• Anonym (jur)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 20:30:51 följande:

Anledningen till att jag frågar är att alla i min närhet som vet situationen talar om för mig att jag nog har rätt till underhållsbidrag. När jag frågar mer så vet de inte detaljerna. Hoppas att ni kunde de.

Det handlar inte om ekonmin i sig utan orättvisan att pappan inte bryr sig om försörjningsplikten. Delad vårdnad men umgänget ser ungefär ut som 40/60 - ibland 30/70. Jag som då har längsta umgänget. Det är orättvisan det handlar om.

Det handlar om hur mycket barnet bor hos respektive förälder och brytpunkten är 18 dygn, så blir det minst 18 dygn på en månad som barnet bor (sover) hos dig då har du rätt till underhållsbidrag. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Förstår inget?) skrev 2019-01-06 21:51:29 följande:

Jag tror att det är rena vetenskapen.. har ingen aning vilka mina rättigheter är. Som sagt, ibland har jag barnet 30/60. Alltså vi har aldrig 50-50. Jag har minst 5 dagar mer i månaden. Oftast har han sammanlagt 13 dagar och jag övriga. Oftast.

Han betalar inget oavsett vad jag säger. Fritids betalar han inte. Och ingen barnförsäkring, jag står för allt. Ytterkläder, skor osv. Alltid varit så. Vad han gör med barnbidraget vet jag ej. Men min halva räcker knappt till fritids.

Det är helt vansinnigt. Förstår du blir upprörd.

Det första du ska göra är att be om delad fritidsräkning. Då betalar pappan halva räkningen procentuellt efter sin ekonomi och du halva procentuellt efter din ekonomi. Detta ska du be kommunen om. Då är det hans räkning och hans ansvar och du behöver inte bekymra dig om det eller diskutera med honom. Du kan ju nämna att du bett om delad räkning så han vet om att den kommer. Men du behöver inte diskutera det innan. Bara ring till kommunen. Får du betala 200 kr mindre i månaden t ex så blir det 2400 på ett år som du alltså nu betalar för pappan som tjänar mycket mer än dig.

De andra kostnaderna är krångliga för de kräver att pappan samarbetar, alternativt att du kontaktar en advokat (och det är ju dyrt). Men självklart ska pappan betala hälften av alla barnets kostnader. Hur funkar det om du säger att pojken behlver nya skor, och kan de köpa dem på hans vecka? Tänker att då blir han tvingad att betala på ett annat sätt än om du ger honom ett kvitto på skor du köpt.
Svar på tråden Alltså VEM kan ??