Inlägg från: Anonym (2årärlänge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (2årärlänge)

En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker

tesselessan skrev 2019-04-01 13:49:20 följande:

Jag försöker att inte hoppas allt för mycket. Illamåendet jag har denna gång är på en ny nivå. Har varit nära att kräkas flera gånger, all mat smakar skit och mina bröst är ömma. Men jag har varit skengravid innan så jag litar inte på min kropp längre.

Det är hemskt att känna symtom. Har också känt det i ett års tid och det har bara stämt 1 gång. Väldigt nedbrytande::( Så konstigt att kroppen skapar menssymtom man aldrig haft förut..
  • Anonym (2årärlänge)

Jag försöker att inte hoppas allt för mycket. Illamåendet jag har denna gång är på en ny nivå. Har varit nära att kräkas flera gånger, all mat smakar skit och mina bröst är ömma. Men jag har varit skengravid innan så jag litar inte på min kropp längre.

Det är hemskt att känna symtom. Har också känt det i ett års tid och det har bara stämt 1 gång. Väldigt nedbrytande::( Så konstigt att kroppen skapar menssymtom man aldrig haft förut..
  • Anonym (2årärlänge)

• Anonym (2årärlänge)
    Anonym (Tjej) skrev 2019-04-02 13:26:56 följande:

Igår och natten till igår mådde jag såå illa men hade åven sovit dåligt men vet ändå inte helt varför men vågar tyvärr inte hoppas heller då just att mens brukar dyka upp hela tiden gjort de sen vi började försöka. Jag hoppas mens uteblir 5 april men tror inte den gör de.

Allt känns så hopplöst

Håller med, jag tycker det känns hopplöst även om vi plussat en gång (missfall i vecka 8). Allt känns som en bestraffning. Först tar det sjukt länge att bli gravid och sen får man inte ens behålla det. Och sen fortsätter tiden att ticka utan ett nytt plus. Så jävla orättvist medans folk överallt får oplanerade barn och blir gravida på one night stands. Är sånt jävla lidande.
  • Anonym (2årärlänge)
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 00:02:46 följande:

Beklagar att du fått ytterligare missfall. Här du mailat Dr D på rätt mailadress nu? Har du fått något svar?

Vad kollar dom i svensk missfallsutredning?

Hormonhalter, immunförsvar?? Eller varför har inte Sverige hakat på vetenskapen om överaktiva immunförsvar? Måste vara många som går över till donationer och adoptioner istället för att kontakta nån utomlands.
  • Anonym (2årärlänge)
    UndrandeSökare skrev 2019-04-03 10:52:56 följande:

Svensk missfallsutredning är tyvärr inget att hänga i julgranen....vi fick inte ens ta ett spermaprov för läkarna sa att "onormala spermier kan ALDRIG befrukta ägg" och det kan jag ju säga att det är en stor fet lögn, för det kan de visst ! Så lita aldrig på en läkare som säger så ! För han är endera en lögnare eller helt inkompetent !!!

Vid svensk missfallsutredning tas inga immunprover tyvärr. De prover som tas är hormonprover, koagulationsprover etc på kvinnan. Samt att de sprutar in koksaltlösning och kollar livmodern. Ibland gör de också Kariotyping (dvs de tar blodprov på mannen och kvinnan och kollar dnauppsättningen på 50 blodceller).

Men i väldigt många fall så hittas det tyvärr inga fel för att de tar för FÅ prover. Man får då stämpeln "Oförklarlig barnlöshet" och sen får man inte mer hjälp i Sverige. Detta gör av att endast ivf fungerar inte på de som får upprepade missfall. De kommer bara fortsätta få missfall TILLS att man hittar orsaken till missfallen och åtgärdar dem först.

Orsaken till upprepade missfall kan vara en eller flera och det finns massor med olika orsaker det kan vara.

Så tyvärr är det många som tvingas ge upp för att pengarna eller orken eller åldern sätter stopp till slut.

Orsaken till att immunutredningar och immunbehandlingar inte finns i Sverige är flera. Men här är några förklaringar.

1. Svensk sjukvård accepterar inte vad läkare utomlands kommit fram till. Svenska läkare måste själva "uppfinna hjulet trots att det finns färdiga bilar att köpa utomlands"

2. Man gör inte gärna experiment på gravida

3. Om man skulle göra en stor medicinsk studie så är det flera problem. Dels är immunproblem så individuella att det finns inte en "mirakelmedicin"som fungerar på alla tyvärr, utan det krävs ofta ett flertal mediciner i kombination.

Sen är stora studier väldigt dyra och man gör det oftast endast när det finns någon ny medicin, som man kan tjäna licenspengar på. Alla dessa mediciner som används är redan kända mediciner som främst används i om andra ändamål (ej nya) och alltså finns inga nya licenspengar att tjäna. Alltså blir intresset från forskarna svalt.

Det finns endast en klinik i Sverige som sysslar lite med immunbehandling. De heter ivfFalun och gör en studie på intralipider på de patienter som gör ivf hos dem.

Jo sett att Livio där tittar på NK celler. Vi har vår första tid hos en annan livio klinik nästa vecka. Vi får hoppas att det öppnar upp för något i sverige om ändå en klinik tittar på det. Sverige var väl tagit efter i en massa vårdfrågor förr så varför skulle man låsa sig för all framtid mot just fertilitetsfrågan...känns dumt. Spec när det redan är konstaterat oå 1177 att kroppen själv reglerar immunförsvaret, då är det ju inget humbug att det kan ha en koppling som nån utomlands kommit på.

Nåväl man får hoppas att alla som behöver och orkar söka hjälp utomlands får det efter att svensk vård fallerat. Jag kommer definitivt ta upp frågan senare men första steget blir svensk ivf om vi inte lyckas nu på sista hemmabyggeförsöket. Nu vill man ju vara bli sjuk för att känna att man har lite halvdåliga immunförsvar!!

Frågan är, om jag får t.ex förkylning och feber. Är immunförsvaret förhöjt då för att kroppen 'sätter igång" sitt försvar, eller borde det vara bättre för befruktningen att man är sjuk = tillfälligt nedsatt försvar?
  • Anonym (2årärlänge)

Vi har nu varit på besöket. Det blir kort protokoll med bemfola.

Har haft extremt humör senaste dagarna och vrålgråter. Trodde det skulle kännas lättare att få neg test precis innan sprutstart men känns nästan ännu värre än tidigare. Tror jag fått nån emotionell reaktion på att vi börjar behandlingen snart nu i dagarna. Som att man inser att ivf faktiskt ska bli av och att det inte var såhär man ville att det skulle gå till.

Får också efter-reaktioner på missfallet förra året. Sorgen slår som ett slag igen, vi skulle ha fått barn om 1 månad men här står man utan att ens ha hunnit förbi nån ivf. Känns så tungt och vill bara vara hemma.

Har svårt att känna nåt hopp, är för medveten om att det kanske inte kommer funka trots allt lidande. Är nog orimligt skeptisk inför ivf.

• Anonym (2årärlänge)

Glad påsk på er allihopa!

Vi är nu på sprutdag 4 och hoppas det växer fullt med äggblåsor i påsk (ha ha).

Hoppas alla kan få känna nåt lugn under ledigheten i alla fall, tror vi alla behöver det just nu!!

• Anonym (2årärlänge)
    lilagrodautanben skrev 2019-04-17 11:51:51 följande:

Vad tror ni? Dagens uppe och gårdagens nere. Fått negativt efter ovitrellen så det är inte det

Det ser helt klart ut som ett litet streck???? :)
  • Anonym (2årärlänge)

Hej har nån nåt tips för att ta fyremadel bra? Har få lokalbedövningskräm nu men är så rädd!!

Står att man ska dra ut lite för o se om det kommer blod, o i såna fall inte trycka in vätskan? Nån som vet om man måste göra så? Minns ej vad hon sa när hon visade..

Svar på tråden En tråd för oss frustrerade som försöker och försöker