Bf September 2019
Tack, nu förstår jag lite bättre! Jag kan inte riktigt se något tydligt mönster ännu utan tycker det är olika från dag till dag, hon sommar när hon somnar och äter när hon äter liksom :P vi går ut på en långpromenad på 1-2 timmar varje dag men när på dagen det blir är olika beroende på när hon vaknar på morgonen, när hon vill äta och när hon är trött igen. Hon somnar alltid i vagnen när man promenerar. Men på morgonen vaknar hon 7 ibland och ibland 10 liksom. Minns inte hur jag gjorde med de äldre barnen när de var så pass små men när de blev större och började äta gröt och ha färre och tydligare sovstunder blev ju rutinerna tydligare såklart. Vår bebis sover fortfarande väldigt stor del av dygnet, det är liksom inga tupplurar utan snarare att hon sover mestadels med några vakenperioder (som inträffar olika tider) varje dag. Men kanske kan försöka styra lite så att vi kommer ut samma tid varje dag så att hon alltid somnar samma tid, då kanske det går att få ett tydligare mönster. Jag har själv aldrig haft något stort behov av tydliga rutiner så det faller sig inte helt naturligt för mig utan jag får verkligen försöka få fatt i hur mina barn behöver ha det. Det kommer liksom inte automatiskt.
Anledningen till att jag försöker är att jag har två äldre barn med speciella behov varav en i ganska stort behov av rutiner. Jag själv mår också så mkt bättre av att veta vad jag förväntar mig av dagen. Det är väl bara därför annars finns ingen orsak att greja med det så tidigt.
Inget blir ju 100% i denna ålder såklart men du kan få lite struktur och du kan se en del mönster.