September89 skrev 2019-10-05 20:49:10 följande:
Hör att många pratar om att man ska börja med rutiner tidigt men undrar lite hur man gör då? Bestämmer man när barnet får äta och sova och gör det på samma tider då?
Jag gör så att jag ser lite under de första veckorna lite hur de själva funkar. visst det ändras till och från men jag ser ändå en tendens.
Sedan utgår jag lite därifrån samt kollar lite på hur våra dagar ser ut. Jag kanske har lite hjälp av att de ätit ersättning allihop för det är lättare att styra då när man vet hur mkt de äter på ett annat sätt.
Jag gör t ex så nu att jag lämnar mina barn på skolan kl. 8 och då har jag innan gett henne mat så det bara är att lägga henne i vagnen när vi kommer hem.
jag har upptäckt att hon sover bäst på fm t ex. Då går vi en långpromenad på 1-2 timmar. Jag får komma ut och få motion och hon får sova bra. Sedan ställer jag vagnen utanför hemma och då sover hon oftast 30-60 min till.
Sedan försöker jag ge mat ungefär var tredje timme. Resten av dagen försöker jag få till minst 2-3 sovstunder till. Där försöker jag alternera med olika ställen hon sover på; sin säng, filt på golvet, vagnen inne eller vagnen ute (bara ställa ut den på altanen) Gärna lite längre sovstunder så hon är vaken längre emellan.
Ibland kanske hon bara sover 30 min fast jag har "tänkt" 2 timmar men då får man försöka dra på det lite grann. Det tar ju tid innan man kommer in i det men det går faktiskt oväntat bra att hjälpa dom hitta rutiner.
Kvällen har vi en kvällsrutin. Kl 19:30 badar vi henne (mycket för att hon ska hålla sig lite vaken sista 2 timmarna innan natten) och maken tar på henne pyjamas, sedan ger jag henne mat och lägger henne kl. 20:30 ca.
Som sagt, inget som går på nån dag att få in, men det brukar gå rätt bra att hitta någorlunda rutiner efter några veckor.