• Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • Anonym (mor)

Har inte dina bonusbarn EGNA mor/far-föräldrar som kan köpa julklappar till dem? Jag tror BARN kan fatta att min riktiga mormor köper till mig och min "plast-mormor" köper till sina riktiga barnbarn.

• Anonym (mor)
    Anonym (Sambon pa plats) skrev 2018-12-21 23:32:09 följande:

Nej,din mamma behöver inte köpa nåt till din partners barn.Antar att bonusbarnen har sin egen farmor/mormor som gärna skämmer ut sina älskade barnbarn.Markera till din sambo att din mamma är vuxen och bestämmer själv!

• Ess
    Anonym (Håller med mannen) skrev 2018-12-21 21:59:18 följande:

Fast som barn märker man dom där 100-lapparna och till viss del förstår man inte varför det ska vara sådan skillnad på dom andra barnen och en själv. Jag är själv ett bonusbarn och visst tyckte farmor och farfar om mig, och kusinernas föräldrar. Men man märkte vilka som gjorde skillnad på bonusbarn och inte. Exemeplvis fick alla mina kusiner utom jag (för jag var enda bonusbarnet) ganska fina presenter utav farmor och farfar. Det var pussel, play dough set, barbie docka osv. Jag fick en bok oftast, om jag fick en leksak så var det något litet ett plastdjur eller liknande. Medan en av mina kusinerns föräldrar gjorde verkligen ingen skillnad alla fick samma typ av leksak. 

Som barn så är man uppspelt inför julafton och tomten, när alla river i sina paket och visar kolla vad jag fick, och så får man själv något som ingen annan skulle få. Det gör ont, och man känner sig mindre älskad.

Faktum var ju faktiskt att du var mindre älskad och inte hade några band till styvförälderns släkt.
    Men det skulle din förälder förklarat för dig. Likaså att du fick klappar av din biologiska släkt, och de gav ju inte de andra barnen något.

• Ess

Jag tycker din mamma gör rätt. De får ju trots allt en julklapp, hon hade lika bra kunnat låta bli att ge dem något.

• Ess
    Anonym (Sambon pa plats) skrev 2018-12-21 23:32:09 följande:

Nej,din mamma behöver inte köpa nåt till din partners barn.Antar att bonusbarnen har sin egen farmor/mormor som gärna skämmer ut sina älskade barnbarn.Markera till din sambo att din mamma är vuxen och bestämmer själv!

Anonym (mor) skrev 2018-12-22 04:45:33 följande:

Har inte dina bonusbarn EGNA mor/far-föräldrar som kan köpa julklappar till dem? Jag tror BARN kan fatta att min riktiga mormor köper till mig och min "plast-mormor" köper till sina riktiga barnbarn.

Håller med.

• Jemp

Tycker inte det är konstigt alls att hon lägger mindre på ett annat barn. Nu pratar vi inte om bonusbarn utan barnbarn.

Jag är uppvuxen delvis i bonusfamilj och hade inte förväntat mig nåt alls från min styvmors föräldrar. För avlägset.

• Anonym (Sambon pa plats)
    Jemp skrev 2018-12-22 09:22:49 följande:

Tycker inte det är konstigt alls att hon lägger mindre på ett annat barn. Nu pratar vi inte om bonusbarn utan barnbarn.

Jag är uppvuxen delvis i bonusfamilj och hade inte förväntat mig nåt alls från min styvmors föräldrar. För avlägset.

Klokt tänkt !
  • Anonym (Pappa)
    Jemp skrev 2018-12-22 09:22:49 följande:

Det var så jag tänkte, och det är intressant att höra från dig med egen erfarenhet.

Så länge att inte någon blir utelämnad från alla håll så borde det inte vara ett problem i det som TS skriver.
  • Anonym (.)

Din sambo är löjlig
    Att få julklappar är ingen rättighet.

• Anonym (Herregud)

Men herregud!! Att få julklappar är fan ingen rättighet! Mina föräldrar har inte köpt till makens barn på 10 år och skulle han börja jiddra om det så kan han hitta ut själv. Uschn!

Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?