• Ess

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Anonym (Håller med mannen) skrev 2018-12-21 21:59:18 följande:

Fast som barn märker man dom där 100-lapparna och till viss del förstår man inte varför det ska vara sådan skillnad på dom andra barnen och en själv. Jag är själv ett bonusbarn och visst tyckte farmor och farfar om mig, och kusinernas föräldrar. Men man märkte vilka som gjorde skillnad på bonusbarn och inte. Exemeplvis fick alla mina kusiner utom jag (för jag var enda bonusbarnet) ganska fina presenter utav farmor och farfar. Det var pussel, play dough set, barbie docka osv. Jag fick en bok oftast, om jag fick en leksak så var det något litet ett plastdjur eller liknande. Medan en av mina kusinerns föräldrar gjorde verkligen ingen skillnad alla fick samma typ av leksak. 

Som barn så är man uppspelt inför julafton och tomten, när alla river i sina paket och visar kolla vad jag fick, och så får man själv något som ingen annan skulle få. Det gör ont, och man känner sig mindre älskad.

Faktum var ju faktiskt att du var mindre älskad och inte hade några band till styvförälderns släkt.
    Men det skulle din förälder förklarat för dig. Likaså att du fick klappar av din biologiska släkt, och de gav ju inte de andra barnen något.

• Ess

Jag tycker din mamma gör rätt. De får ju trots allt en julklapp, hon hade lika bra kunnat låta bli att ge dem något.

• Ess
    Anonym (Sambon pa plats) skrev 2018-12-21 23:32:09 följande:

Nej,din mamma behöver inte köpa nåt till din partners barn.Antar att bonusbarnen har sin egen farmor/mormor som gärna skämmer ut sina älskade barnbarn.Markera till din sambo att din mamma är vuxen och bestämmer själv!

Anonym (mor) skrev 2018-12-22 04:45:33 följande:

Har inte dina bonusbarn EGNA mor/far-föräldrar som kan köpa julklappar till dem? Jag tror BARN kan fatta att min riktiga mormor köper till mig och min "plast-mormor" köper till sina riktiga barnbarn.

Håller med.

• Ess
    Anonym (M) skrev 2018-12-23 01:04:09 följande:

Jag sitter lite i samma sits fast när det gäller sambons föräldrar.

Jag har 2 barn sen innan, jag träffade sambon när mina barn var 6 mån och 1 1/2 år så dom är uppväxta med honom mina är nu 8 och 9 år . Vi har även 2 gemensamt på 2 och 4 år.

Mina föräldrar köper så klart för lika mycket till barn även min mormor osv. Sambons mormor och farmor köper även dom för lika mycket till alla barnen för att dom inte vill göra skillnad på barnen.

Men sambons föräldrar köper alltid en sak för typ en 50 lapp var till mina barn och lägger minst 1000-2000 var , på våra gemensamma. Och jag tycker det blir så himla fel. Vi firar jul hos hans föräldrar på morgonen och där öppnar barnen sina paket från hans sida och mina barn sitter alltid med varsit litet paket medans dom gemensamma sitter med en hel drös. Jag ser hellre att sambons föräldrar hade skitit i att köpa julklappar eller köpa för 50 lappen var till alla.

Så i år har vi faktiskt beslutat att inte fira jul hos sambons familj alls utan bjudit hem dom till oss (dom tackade dock nej).

Mina barn har inte heller någon riktig farmor utan kallar även dom sambons mamma för farmor( det är hon själv som tuttat i dom) så ja jag tycker de e lite tråkigt i just vårt senarium .

Det handlar absolut inte om att jag tycker det är snålt att man inte kan köpa julklappar för flera hundra var utan då ser jag hellre att man köper för en mindre summa men lika för alla !

Jag tycker ni tänker orättvist. Ska inte hans föräldrar få ge sina barnbarn vad de vill bara för att du har barn sen innan?

Ska inte era gemensamma barn få utav sin egen släkt bara för att du har barn sen innan?

Snacka om att dina ungar blir en kvarnsten runt halsen när du använder dem som anledning till att i längden förstöra relationen mellan era och deras egen släkt.
  • Ess
    TreFantastiskaBarn skrev 2018-12-23 10:26:09 följande:

Om min släkting skaffar respektive, ska jag bara ge min släkting julklapp? Eller ge för olika belopp? För respektive har ju egen släkt som kan ge julklappar.

Släkt/familj är inte bara blodsband. Oavsett andra släktingar som kan ge julklappar så är det inte min eller din mammas roll att värdera relationer utan både födda och fådda barnbarn ska värderas lika. I mitt tycke i alla fall.

Det var rätt självklart för mig att min pojkvän fick mer av sin släkt och jag något symboliskt, och tvärtom sen av min släkt.
    Numera ger vi inte vuxna klappar alls. 
    Våra gemensamma har alltid fått mer av mina föräldrar än hans tidigare. De har aldrig fått någon julklapp, men om mina föräldrar varit bjudna på födelsedagskalaset så har de naturligtvis fått present, men långt ifrån vad deras egna barnbarn får. Det ÄR skillnad mellan blod och vatten.
  • Ess
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 10:36:43 följande:
    Ja, alla har vi rätt till våra åsikter och handlar därefter.

Jag som inte ens är särskilt förtjust i ungar generellt ser inte på saken på samma sätt.

Jag älskar mina barnbarn och min son har som tur är inga styvbarn. Men om så vore fallet... så nej, jag skulle inte älska dem. Jag skulle behöva anstränga mig för att inte visa mina riktiga känslor, och jag skulle inte vilja lägga mina surt förvärvade kronor på presenter till dem. Men visst, något litet symbolisk skulle jag ändå köpa.

Jag förstår faktiskt inte varför partnerns föräldrar per automatik ska bli far-eller morföräldrar bas för att deras vuxna barn bestämt sig för att leva ihop. Vad händer om förhållandet tar slut? Det kommer nya partners, ny mormor och farmor. Igen och igen... Till sist blir det en enda stor församling gamlingar som ska köpa tonvis med presenter till alla gamla styvbarnbarn som passerat genom åren.
    Samma här, jag har tolererat hans barn, inte mer. Mina egna barn spelar i en helt annan division, och det kommer även egna barnbarn att göra.
  • Ess
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 13:12:28 följande:
    Att bara uttala sig så generellt om att sk fådda "barnbarn" dvs ungar som ens barns partner släpat in i familjen... gör mig nästan mållös.

Blod ÄR tjockare än vatten, iaf för mig och helt uppenbart även för dig. Och jag tror inte att vi är ensamma om det.
    Jag tror de flesta, även de sk bonusivrarna sätter sitt eget blod först. Men det låter inte pk att säga eller skriva det.
  • Ess
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-23 17:43:21 följande:
    Sant, och ingen (eller väldigt, väldigt få, kan väl ändå se andras ungar som en bonus?

"Jippi, min nya kärlek har fyra kids. Wohooo, nu ska jag få fyra bonusbarn" Mamma, du har fått fyra barnbarn till, härligt va!!!"
    Haha, precis.
    Jag kan förstå att man inom familjen om båda har barn, bestämmer sig för ett visst förhållningssätt. Men att förvänta sig att alla runt i kring ska köpa det är lite väl magstarkt.

• Ess
    Anonym (Fia) skrev 2018-12-23 19:21:28 följande:
    Ja men ibland, i vissa undantagsfall, smakar vatten bättre än blod..
    Knappast troligt.
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?