Mormor/farmors julklapp till bonus?
Fast som barn märker man dom där 100-lapparna och till viss del förstår man inte varför det ska vara sådan skillnad på dom andra barnen och en själv. Jag är själv ett bonusbarn och visst tyckte farmor och farfar om mig, och kusinernas föräldrar. Men man märkte vilka som gjorde skillnad på bonusbarn och inte. Exemeplvis fick alla mina kusiner utom jag (för jag var enda bonusbarnet) ganska fina presenter utav farmor och farfar. Det var pussel, play dough set, barbie docka osv. Jag fick en bok oftast, om jag fick en leksak så var det något litet ett plastdjur eller liknande. Medan en av mina kusinerns föräldrar gjorde verkligen ingen skillnad alla fick samma typ av leksak.
Som barn så är man uppspelt inför julafton och tomten, när alla river i sina paket och visar kolla vad jag fick, och så får man själv något som ingen annan skulle få. Det gör ont, och man känner sig mindre älskad.
Men det skulle din förälder förklarat för dig. Likaså att du fick klappar av din biologiska släkt, och de gav ju inte de andra barnen något.