• Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • Sharper

Tycker inte de e fel. Mina föräldrar gör så till mina bonusbarn och mannens föräldrar gör så till hans bonusbarn:)

• Anonym (Tanken som räknas)

Jag skulle be henne köpa lika välgenomtänkta julklappar till alla tre barnen. Varför behandla dem olika?

Om det innebär ett mindre värde för hennes biologiska barnbarn (dvs ditt barn) så är det så. Dvs om hon vill mäta det i pengar blir det för era tre barn det hon tänkt lägga på julklappar till ditt barn plus 600 kronor fördelat jämnt på de tre barnen. Jag är däremot inte alls för att mäta presenterna i kronor, så jag skulle hellre se att alla tre presenterna var genomtänkta. Kostar presenterna till hennes ej biologiska barnbarn 300 kronor styck och är väl genomtänkta vore det helt ok.

• EmberEyes

Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Mormor visar sin kärlek till alla barnbarnen genom att ge gåvor till alla. Samtidigt kan man ju tycka att på 12 månader så borde man väl spara ihop till samma (liknande) summa till alla barnbarnen, speciellt om bonusarna "bara" får presentkort. Varken jul eller födelsedagar kommer ju som överraskningar, de infaller på samma datum varje år.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...

• Anonym (Julmamman)
    Anonym (Tanken som räknas) skrev 2018-12-21 20:36:25 följande:

Jag skulle be henne köpa lika välgenomtänkta julklappar till alla tre barnen. Varför behandla dem olika?

Om det innebär ett mindre värde för hennes biologiska barnbarn (dvs ditt barn) så är det så. Dvs om hon vill mäta det i pengar blir det för era tre barn det hon tänkt lägga på julklappar till ditt barn plus 600 kronor fördelat jämnt på de tre barnen. Jag är däremot inte alls för att mäta presenterna i kronor, så jag skulle hellre se att alla tre presenterna var genomtänkta. Kostar presenterna till hennes ej biologiska barnbarn 300 kronor styck och är väl genomtänkta vore det helt ok.

Förstår hur du menar; genomtänkta på det sättet att det är barn som endast önskar sig pengar och/eller presentkort! Innan har hon köpt saker, men presentkort i år för att barnen ville! :)

JAG personligen har inget emot att mitt barn får mindre saker för att de ska få mer, men min mamma vill inte. Vet inte hur jag ska formulera mig i det?
  • Anonym (Julmamman)

[quote=79303884][quote-nick]EmberEyes skrev 2018-12-21 20:41:52 följande:[/quote-nick]Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Mormor visar sin kärlek till alla barnbarnen genom att ge gåvor till alla. Samtidigt kan man ju tycka att på 12 månader så borde man väl spara ihop till samma (liknande) summa till alla barnbarnen, speciellt om bonusarna "bara" får presentkort. Varken jul eller födelsedagar kommer ju som överraskningar, de infaller på samma datum varje år.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...[/

Just presentkort va årets önskningar från barnen visserligen! O vi pratar inga x-box till de övriga barnbarnen, men visst - det skiljer kanske två-trehundra kronor!

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-21 20:51:49 följande:

[quote=79303884][quote-nick]EmberEyes skrev 2018-12-21 20:41:52 följande:[/quote-nick]Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...[/

Just presentkort va årets önskningar från barnen visserligen! O vi pratar inga x-box till de övriga barnbarnen, men visst - det skiljer kanske två-trehundra kronor!

God Jul TS,

Som du säger det finns inget rätt och inget fel och vad jag kan läsa mig till så finns omtanken om samtliga barn så ingen blir lämnad utanför.

Jag tror inte det är konstigt för barn att det är ett litet starkare band mellan de som har släktband.

Sen skulle man även kunna resonera som du påtalar att det går att spara ihop under året, men då får man tänka att det är gåvor av omtanke inte ett "underhåll" så vad det än är så är det en gåva av omtanke.

Konflikten är det som stör mest och är inte alltid lätt att undvika.

Jag hoppas att Ni som familj får en trevlig jul
  • Anonym (Håller med mannen)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-21 20:51:49 följande:

Men om det bara skiljer 200-300 kr då håller jag med din man. Hade också blivit sur. För då handlar det inte om pengar utan ett statement att barn som inte har fötts ifrån din kropp är per automatik mindre värda. För den lilla summan borde inte göra skillnad för någon i princip. Då vill man bara peka finger åt att det dä'r är minsann inte mina riktiga barnbarn så dom kan inte få, dom ska vara glada att dom får överhuvudtaget attityd. 

Och då håller jag med din man. Då kan hon lika gärna låta bli att ge överhuvudtaget om det är så viktigt för henne att göra skillnad på barn och barn. 

• Anonym (Biobonus)

Din man borde vara tacksam över att din mamma köper något öht då hon absolut inte har någon skyldighet att göra det.

Har själv bonusbarn och skulle aldrig förvänta mig något till mina barn av min killes föräldrar. Och allra minst något av samma värde som de ger sina biologiska barnbarn (mina bonusar). Skulle bli varm i hjärtat av tacksamhet om killens föräldrar gav mina barn ett julkort och/eller lite godis, detta oavsett vad de ger till mina bonusar, men förväntar mig som sagt ingenting alls

Gällande din fråga ts.. Din mamma har rätt och din man fel.

• Anonym (Klok)

Självklart gör dina föräldrar rätt.

Mina föräldrar och även mitt ex föräldrar ger för 3-500 till alla sina barnbarn.

Min sambos familj har helt annat tänk. Dom ger för flera tusen till var och en. Både jul och födelsedagar. Mina två yngsta barn har alltså enorma mängder kläder och leksaker.

Vi har fått säga ifrån att dom inte får ge på det sättet till min son sedan tidigare. Blir fel om deras present vida överstiger det han får av sin egen farmor. Och även det han får av sin pappa och mig.

• Anonym (Klok)
    Limajo skrev 2018-12-21 20:38:40 följande:

Jag tycker inte din mamma resonerar fel. Du och din sambo ska givetvis behandla barnen lika men det är inget konstigt eller fel om mormor/farmor prioriterar sina biologiska barnbarn.

Det ska ju vara samma sak för dig och din sambo. Ger ni för ca 500 var till varje barn blir det alltså 1000 till era gemensamma och 500 till icke gemensamma.
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?