Inlägg från: Anonym (Julmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • Anonym (Julmamman)
    Anonym (Tanken som räknas) skrev 2018-12-21 20:36:25 följande:

Jag skulle be henne köpa lika välgenomtänkta julklappar till alla tre barnen. Varför behandla dem olika?

Om det innebär ett mindre värde för hennes biologiska barnbarn (dvs ditt barn) så är det så. Dvs om hon vill mäta det i pengar blir det för era tre barn det hon tänkt lägga på julklappar till ditt barn plus 600 kronor fördelat jämnt på de tre barnen. Jag är däremot inte alls för att mäta presenterna i kronor, så jag skulle hellre se att alla tre presenterna var genomtänkta. Kostar presenterna till hennes ej biologiska barnbarn 300 kronor styck och är väl genomtänkta vore det helt ok.

Förstår hur du menar; genomtänkta på det sättet att det är barn som endast önskar sig pengar och/eller presentkort! Innan har hon köpt saker, men presentkort i år för att barnen ville! :)

JAG personligen har inget emot att mitt barn får mindre saker för att de ska få mer, men min mamma vill inte. Vet inte hur jag ska formulera mig i det?
  • Anonym (Julmamman)

[quote=79303884][quote-nick]EmberEyes skrev 2018-12-21 20:41:52 följande:[/quote-nick]Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Mormor visar sin kärlek till alla barnbarnen genom att ge gåvor till alla. Samtidigt kan man ju tycka att på 12 månader så borde man väl spara ihop till samma (liknande) summa till alla barnbarnen, speciellt om bonusarna "bara" får presentkort. Varken jul eller födelsedagar kommer ju som överraskningar, de infaller på samma datum varje år.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...[/

Just presentkort va årets önskningar från barnen visserligen! O vi pratar inga x-box till de övriga barnbarnen, men visst - det skiljer kanske två-trehundra kronor!

• Anonym (Julmamman)

Tack för alla svar!

Ser dock att folk resonerar olika!

Men.. för barnen i fråga som dessutom är 13,11 o 10 (mitt barn är 10) så har dom full koll på släktskap. Ingen av dem får massa paket att riva i, önskemål är snarare kuvert av olika de slag.

Mina bonusbarn har ingen relation till bonusmormor mer än att de sporadiskt träffas vid kalas o annat (vi bor en bit bort), samt att de va 9 o 7 när vi träffades.

Bonusbarnen har ?riktig? mormor o firar även med sin mammas släkt.

MEN, min son har ingen på sin pappas släkt (pappan o släkten tog avstånd vid graviditet) och möjligheten har slagit mig att jag därför omedvetet försöker ?kompensera?.

Dessutom, bonusbarnen har aldrig klagat, eller sagt någonting om antal klappar eller orättvisa - detta är ENBART sambons känsla!

• Anonym (Julmamman)

Inget problem då vi inte har några gemensamma barn.

Anonym (Klok) skrev 2018-12-21 21:47:44 följande:

Det ska ju vara samma sak för dig och din sambo. Ger ni för ca 500 var till varje barn blir det alltså 1000 till era gemensamma och 500 till icke gemensamma.

• Anonym (Julmamman)

Tack för alla svar hörrni!

Ikväll har vi firat jul, bonusbarnen var inte ens med då de hellre ville stanna hemma med sin mamma (där deras mormor var på besök) o ha uppesittarkväll.

Min mamma hade köpt två julklappar till dem var (vet att ett är ett kuvert med pengar), andra vet jag inte.

Vet inte heller totalsumman, men gissningsvis mindre än vad de biologiska barnbarnen får. Jag har bestämt mig för att inte säga någonting om detta i år (det är egentligen alltid jag som drar upp diskussionen med min sambo, genom att liksom ursäkta henne.

Jag väljer att säga ingenting nu, om min sambo säger nåt kommer jag bara svara att min mamma är en egen person med egen vilja som inte har någon speciell relation till bonusarna, o att hon gör som hon vill. Jag kan inte påverka det!

• Anonym (Julmamman)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-12-25 20:01:40 följande:

Mina bonus är inte ens välkomna på jul och så har det varit i 10 år. Aldrog i livet.

Finns ju biologiska barn som av olika anledningar inte heller är välkomna ?hem? över jul. Men det är ju en annan tråd!

Här är alla barn både välkomna och omtyckta!
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?