Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-21 20:51:49 följande:

[quote=79303884][quote-nick]EmberEyes skrev 2018-12-21 20:41:52 följande:[/quote-nick]Det finns väl inget egentligt rätt eller fel när det ser ut som det gör.

Mormor visar sin kärlek till alla barnbarnen genom att ge gåvor till alla. Samtidigt kan man ju tycka att på 12 månader så borde man väl spara ihop till samma (liknande) summa till alla barnbarnen, speciellt om bonusarna "bara" får presentkort. Varken jul eller födelsedagar kommer ju som överraskningar, de infaller på samma datum varje år.

Det enda som blir fel är att din man väljer att göra en konflikt av det. Och så vill jag tillägga att 300kr är en helt OK summa per barn, men att jag kan förstå att det kan kännas snålt om ena barnet får en x-box och det andra några hundralappar...[/

Just presentkort va årets önskningar från barnen visserligen! O vi pratar inga x-box till de övriga barnbarnen, men visst - det skiljer kanske två-trehundra kronor!

God Jul TS,

Som du säger det finns inget rätt och inget fel och vad jag kan läsa mig till så finns omtanken om samtliga barn så ingen blir lämnad utanför.

Jag tror inte det är konstigt för barn att det är ett litet starkare band mellan de som har släktband.

Sen skulle man även kunna resonera som du påtalar att det går att spara ihop under året, men då får man tänka att det är gåvor av omtanke inte ett "underhåll" så vad det än är så är det en gåva av omtanke.

Konflikten är det som stör mest och är inte alltid lätt att undvika.

Jag hoppas att Ni som familj får en trevlig jul
  • Anonym (Pappa)
    annabellelee skrev 2018-12-21 22:07:27 följande:
    Men som bonusbarn hade du ju två farföräldrar, dina biologiska och dina bonusfarföräldrar. Du fick ju en extra present som de andra barnen inte fick, och som dekanskevar avundsjuka på? Likadant med ta bonusbarn - de har väl biologiska morföräldrar som kan/ vill ge julklappar?
    Jag tänkte också lite i de banorna.

Det blir dock en annan sak om det saknas mor/far-föräldrar till bonusen eller att dessa väljer att inte ge julklappar, skulle det vara på det sättet så tycker jag att man inte ska göra någon skillnad på barnen utan ge på samma sätt till alla.

Jag vill inte att någon ska känna sig utanför, detta kan vara smärtsamt framför allt för en liten krabat på julafton.

God Jul på Er alla och tänk på att Julen ska vara en bra tid för barnen i först hand. Det är helt ok att skippa alkohol och i stället bli hög på "X-mas spirit", julmust och glädjen i barnens i ögon.
  • Anonym (Pappa)
    Jemp skrev 2018-12-22 09:22:49 följande:

Tycker inte det är konstigt alls att hon lägger mindre på ett annat barn. Nu pratar vi inte om bonusbarn utan barnbarn.

Jag är uppvuxen delvis i bonusfamilj och hade inte förväntat mig nåt alls från min styvmors föräldrar. För avlägset.

Det var så jag tänkte, och det är intressant att höra från dig med egen erfarenhet.

Så länge att inte någon blir utelämnad från alla håll så borde det inte vara ett problem i det som TS skriver.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-23 22:47:38 följande:

Tack för alla svar hörrni!

Ikväll har vi firat jul, bonusbarnen var inte ens med då de hellre ville stanna hemma med sin mamma (där deras mormor var på besök) o ha uppesittarkväll.

Min mamma hade köpt två julklappar till dem var (vet att ett är ett kuvert med pengar), andra vet jag inte.

Vet inte heller totalsumman, men gissningsvis mindre än vad de biologiska barnbarnen får. Jag har bestämt mig för att inte säga någonting om detta i år (det är egentligen alltid jag som drar upp diskussionen med min sambo, genom att liksom ursäkta henne.

Jag väljer att säga ingenting nu, om min sambo säger nåt kommer jag bara svara att min mamma är en egen person med egen vilja som inte har någon speciell relation till bonusarna, o att hon gör som hon vill. Jag kan inte påverka det!

Jag önskar dig en riktigt God Jul och att du kan få tid att prioritera dig själv lite också, Tomte
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-25 20:42:57 följande:
    Finns ju biologiska barn som av olika anledningar inte heller är välkomna ?hem? över jul. Men det är ju en annan tråd!

Här är alla barn både välkomna och omtyckta!
    Det är precis så det ska vara,

Det gör mig gott att höra att alla barn både är välkomna och omtyckta, det visar på att du/ni har en varm och fin människosyn Solig

Ett riktig Gott Nytt år
Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?