Doftljuset skrev 2019-02-21 07:57:02 följande:
Jag tycker att du verkligen borde söka en akut tid. Gå omkring och ha ont är inte bra, jag har faktiskt en gång ring till vårdcentralen och dom skickade med telefonsamtal på akut tid till gyn. Känner du själv om det är akut. Kan du känna om det är svullet på nåt sätt eller känns svullet?
Doftljuset skrev 2019-02-21 08:04:06 följande:
Sen angående skörtelundersökningarna. Jag tycker du ska skriva en lapp och sen "outta" den andra läkaren. Berätta vad du upplevt, känt,känner och tänkt. ( Menar inte att du ska stå där o skrika, även om det kan behövas ibland).. Sköldkörtelfunktionen är mycket viktig för att allting ska kunna i kroppen.
Kommer man tillbaka med samma symptom och oroligheter, då är det deras uppgift att se efter andra lösningar och testa nytt eller testa prov som är mer ingående. ( Om dom är bra). Vet gyn om att du undersöker för sköldkörteln och vice versa? ( Rätt mig om jag uppfattat nåt fel).
Ha en fin dag
Jag har gått upp en del i vikt sen jag slutade med p-piller så jag vet inte om det är det eller om det är nåt annat men magen känns definitivt lite annorlunda. Jag går sällan upp i vikt på magen men nu putar den ut lite och ser nästan ut som en liten gravidmage.
Nä, jag har ju bara varit hos gyn en gång och då hade jag inte gjort fertilitetstestet än så då hade jag ett hum om att jag trodde jag var östrogendominant men inte att jag hade ett dåligr sköldkörtelvärde ur ett fertilitetsperspektiv. Därför jag tänker att jag ska vänta och gå till gyn eftet jag vet vad VC-läkaren säger nästa vecka. För hon sa också att de sällan behandlar om man tom ligger utanför men "bara lite" och att det isf skulle vara gyn som skulle titta på det i samband med en fertilitetsutredning.
Jag ska väl inte säga att det gör ont, det känns bara konstigt. Dock ömt som jag sa en natt, men inte ömt inatt. Den brännande känslan gör inte ont, det är bara konstigt. Svårt att förklara men kanske lite så som huden bränner bär man bränt sig illa i solen?
Jag hade otroligt svår mens när jag fick mens vid 13. Blödde igenom en nattbinda på typ 2 timmar, hade så ont att jag bara ville ligga i fosterställning i sängen och var brutalt oregelbunden (gick 6 månader mellan mens en gång). Så vid 15 började jag med p-piller. Tog ety uppehåll när jag var 21-22. Hade inte lika ont då, men fortfarande hyfsat rejäl mensvärk och rikliga, om än inte lika rikliga, blödningar. Var ganska regelbunden men hade cykler på ca 42 dagar. Träffade min man och provade olika preventivmedel. Både minipiller och p-stav gav mig konstanta blödningar. Hade spottings/blödningar i 6 månader i sträck på p-staven för att jag inte stod på mig och krävde att de skulle ta ut den när jag var på återbesök efter 3... Nu när jag slutat med p-piller igen (vid 29) har jag knappt mensvärk och blödningar om 3 dagar. Så något stämmer inte och det är helt klart svårare för min kropp stt komma tillbaka denna gången.
Men man visste ju ingenting då. Det var aldrig någon som berättade hur de fungerar. Man fick höra att p-piller var som att vara gravid, när det i själva verket är mer som att vara i klimakteriet. Det var ingen som sa att den ökade risken för bröstcancer håller i sig i 10 år efter man slutat med p-piller. Att det kan ta 6 månader att få tillbaka det viktiga fertila sekretet (eller att det ens fanns och vad det innebär för kroppen). Ingen som förklarade att genom att börja med p-piller vid 15 pausar du i princip din pubertet och din kropps utveckling för att försätta den i ett konstgjort klimakterie och vad det innebär för fertiliteten när du slutar. Eller hur långt i förväg du borde sluta om du vill försöka bli gravid.