• Anonym (BonusmammaUddevalla79)

Kläder vid umgänge

Min man har umgänge med sina barn fredag-onsdag varannan vecka, mamman som är boendeförälder får fullt underhåll från pappa, och barnbidraget.

Utöver det har vi mina 3 barn som jag har sedan ett tidigare äktenskap med gemensam vårdnad (varannan vecka).

Nu till frågan:

Hur är det med kläderna ang min mans barn? Stämmer det att vi skall ha ett ombyte, inkl underkläder givetvis. Skall mamman skicka med kläder för fem dagar varannan vecka då min man redan betalar underhåll och hon får hela barnbidraget då hon är vårdnadshavare.

Mamman vägrar dock och anser att vi skall köpa nytt, de vi har börjar bli för små nämligen.

Då vi redan är så pass många så är ekonomin på max efter räkningar boende och levnad, och jag liksom flera jag talat med anser hon skall stå för kläderna på pappans umgängesdagar?

• Svar på tråden Kläder vid umgänge
  • Anonym (Stina)

Efter 8 år av växelvis boende känner jag faktiskt inte igen problemet alls. Specifika kläder hos var och en av föräldrarna har aldrig förekommit. Vi har båda kläder liggande, skickar med en kasse till den andre när det behövs, köper nya när det behövs. Inga dubbla garderober eller nåt, möjligt att det blir lite mer av strumpor och underkläder. Det är ju BARNENS kläder, inte föräldrarnas. Skulle inte falla mig in att kräva att vissa kläder stannar hos mig t ex.

Så antingen köp kläder som barnen behöver och så får ni föräldrar frakta dem när det behövs eller köp kläder som barnen behlver och ha uppsättning för 5 dagar hos er.

• Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-16 20:49:35 följande:

Efter 8 år av växelvis boende känner jag faktiskt inte igen problemet alls. Specifika kläder hos var och en av föräldrarna har aldrig förekommit. Vi har båda kläder liggande, skickar med en kasse till den andre när det behövs, köper nya när det behövs. Inga dubbla garderober eller nåt, möjligt att det blir lite mer av strumpor och underkläder. Det är ju BARNENS kläder, inte föräldrarnas. Skulle inte falla mig in att kräva att vissa kläder stannar hos mig t ex.

Så antingen köp kläder som barnen behöver och så får ni föräldrar frakta dem när det behövs eller köp kläder som barnen behlver och ha uppsättning för 5 dagar hos er.

Förstår fullkomligt om föräldrar väljer att ha "kläder hos förälder A & kläder hos förälder B". Vissa föräldrar skickar helt enkelt inte tillbaka det som kommer med från den andra föräldern och i slutändan står ena föräldern helt utan kläder till barnet.. alternativt att enbart trasiga, urtvättade och urvuxna kläder skickas tillbaka..
  • Anonym (Stina)
    Brumma skrev 2018-12-16 22:23:32 följande:

Förstår fullkomligt om föräldrar väljer att ha "kläder hos förälder A & kläder hos förälder B". Vissa föräldrar skickar helt enkelt inte tillbaka det som kommer med från den andra föräldern och i slutändan står ena föräldern helt utan kläder till barnet.. alternativt att enbart trasiga, urtvättade och urvuxna kläder skickas tillbaka..

Ja absolut, så kan det ju vara. Jag sa bara hur jag själv gör.

Men det är väldigt skumt beteende att låta barnen vara utan kläder halva tiden. Som om ungarna slutar existera när de åker till den andre föräldern och inte längre behöver klä på sig.
  • FuckGoggleAskMe

Sonen bor hos mig och träffar pappan varannan helg. Han måste släpa på en massa skolböcker varje helg och jag har önskat att pappan köpt kläder så han slipper ta med det också. Nu har han äntligen gjort det. Det lustiga är bara att sonen, som gillar märkeskläder och är väldigt intresserad av kläder, har nu fått kläder av billigaste möjliga märke och kvalitet, som han inte riktigt gillar. Jag betalar typ 4-5 ggr mer för klädesplaggen än pappan. Å andra sidan är sonen inte där ofta, så kanske är det ok, även om sonen förstås inte riktigt gillar kläderna. Åtminstone slipper han att ta med kläder.

• Anonym (Iris)

Varför betalar han fullt underhåll när barnen bor snudd på vv?

Föreslå din man att han drar ner på underhållet och använd de pengarna till att köpa kläder om mamman vägrar skicka med.

• Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-16 22:28:04 följande:

Ja absolut, så kan det ju vara. Jag sa bara hur jag själv gör.

Men det är väldigt skumt beteende att låta barnen vara utan kläder halva tiden. Som om ungarna slutar existera när de åker till den andre föräldern och inte längre behöver klä på sig.

Man är förälder på heltid MEN man kan inte ensam vara ansvarig för barnen om de lever med båda föräldrarna - speciellt om föräldrarma ifråga inte lever ihop. Om barnet har det så dåligt hos den ena föräldern att de inte ens har kläder så får man, tyvärr, ta till de åtgärder som finns. Om förälder B missköter sig så mkt kommer inget ändras sålänge förälder A "sopar igen spåren".

Den förälder barnet bor hos just då är huvudansvarig för att tillgodose barnets behov, särskilt de basala. Man kan inte ta det huvudansvaret när barnet bor hos den andra föräldern.

Här är det TS sambo som har huvudansvaret vv fredag-onsdag. HAN är ansvarig för att barnet har kläder hos dem. Inte mamman.
  • Anonym (Stina)
    Brumma skrev 2018-12-16 23:24:15 följande:

Man är förälder på heltid MEN man kan inte ensam vara ansvarig för barnen om de lever med båda föräldrarna - speciellt om föräldrarma ifråga inte lever ihop. Om barnet har det så dåligt hos den ena föräldern att de inte ens har kläder så får man, tyvärr, ta till de åtgärder som finns. Om förälder B missköter sig så mkt kommer inget ändras sålänge förälder A "sopar igen spåren".

Den förälder barnet bor hos just då är huvudansvarig för att tillgodose barnets behov, särskilt de basala. Man kan inte ta det huvudansvaret när barnet bor hos den andra föräldern.

Här är det TS sambo som har huvudansvaret vv fredag-onsdag. HAN är ansvarig för att barnet har kläder hos dem. Inte mamman.

Ja, det var ju liksom det jag menade.
  • Brumma
    Anonym (Iris) skrev 2018-12-16 23:10:06 följande:

Varför betalar han fullt underhåll när barnen bor snudd på vv?

Föreslå din man att han drar ner på underhållet och använd de pengarna till att köpa kläder om mamman vägrar skicka med.

Det har han rätt till om han betalar underhållsbidrag efter dom eller gemensam överenskommelse (om inte det är medräknat redan att barnet bör hos pappan såpass mkt) men inte om han betalar underhållsstöd. Vore intressant att veta vad han betalar :)

Betalar han underhållsbidrag kan han dra av 1/40 av underhållet per dygn.
  • Brumma
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-16 23:28:06 följande:

Ja, det var ju liksom det jag menade.

Ok. Förstod det som att du ansåg att mamman skulle se till att det fanns kläder hos pappan.
  • Anonym (Kvinna, 27)

Enligt försäkringskassan och familjerätten behöver inte umgängesföräldern betala kläder till barnet, då detta redan betalas till mamman genom underhållet. Så mamman ska se till att skicka med kläder så barnet har när hen är hos er.

• Anonym (Kop + ateranvand)

Har ingen aning om vad som galler och har heller ingen erfarenhet av bonusfamiljer, men om jag plotsligt hade befunnit mig i en sadan situation sa hade jag givetvis kopt en uppsattning klader att ha hos mig. Nu kommer ju inte barnet naket, sa det galler ju inte nagra tyngre utgifter som t ex. vinterjacka, utan helt vanliga klader (typ 2 byxor, 2 trojor, en pyjamas och underklader/strumpor).

Har man mycket ont om pengar gar det att fynda begagnat och man kan ju dessutom tajma in tvattiden sa att de klader barnet kommer i pa fredagen tvattas under tiden ni har umgange och kan pa sa satt ateranvandas under samma period (och ar de klader barnet har pa sig nar det aker hem pa onsdagen). 

• Brumma
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-12-17 09:11:26 följande:

Enligt försäkringskassan och familjerätten behöver inte umgängesföräldern betala kläder till barnet, då detta redan betalas till mamman genom underhållet. Så mamman ska se till att skicka med kläder så barnet har när hen är hos er.

Det är inte upp till dem att bestämma då det inte finns ngn lag som reglerar detta.
  • Anonym (O)

Jag tycker nog att precis som man själv bestämmer när barnen är hos en så har man också ett ansvar när barnen är hos en.
    Det ansvaret inkluderar att man ser till att det finns kläder till barnet.
    Det är inte den andra förälderns ansvar lika lite som det är den andra förälderns rätt att tala om vilka regler och hur det ska vara hos den andra föräldern. 
    Rättigheter och ansvar hänger ihop, den som inte tar ansvar ska inte heller ha några rättigheter, 

• Anonym (Kvinna, 27)
    Brumma skrev 2018-12-17 10:02:32 följande:

Det är inte upp till dem att bestämma då det inte finns ngn lag som reglerar detta.

Har ju svårt att tro att FK sitter och ljuger. Men men..
  • Anonym (A)
    Anonym (O) skrev 2018-12-17 10:09:14 följande:
    Jag tycker nog att precis som man själv bestämmer när barnen är hos en så har man också ett ansvar när barnen är hos en.
    Det är inte den andra förälderns ansvar lika lite som det är den andra förälderns rätt att tala om vilka regler och hur det ska vara hos den andra föräldern. 
    Rättigheter och ansvar hänger ihop, den som inte tar ansvar ska inte heller ha några rättigheter, 
    Håller med
  • Brumma
    Anonym (Kvinna, 27) skrev 2018-12-17 19:12:41 följande:

Har ju svårt att tro att FK sitter och ljuger. Men men..

Du får gärna länka till infon :)

Även om det är praxis finns inget uttryckligen i lagen som säger att

boendeföräldern är skyldig att stå för kläder hos umgängesföräldern.
  • Tom Araya
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-12-16 22:47:45 följande:

Sonen bor hos mig och träffar pappan varannan helg. Han måste släpa på en massa skolböcker varje helg och jag har önskat att pappan köpt kläder så han slipper ta med det också. Nu har han äntligen gjort det. Det lustiga är bara att sonen, som gillar märkeskläder och är väldigt intresserad av kläder, har nu fått kläder av billigaste möjliga märke och kvalitet, som han inte riktigt gillar. Jag betalar typ 4-5 ggr mer för klädesplaggen än pappan. Å andra sidan är sonen inte där ofta, så kanske är det ok, även om sonen förstås inte riktigt gillar kläderna. Åtminstone slipper han att ta med kläder.

Fast det är väl inte egentligen ett problem du kan lägga på pappan, att du köper märkeskläder och han inte gör det.
  • Tom Araya
    Anonym (O) skrev 2018-12-17 10:09:14 följande:

Jovisst, men man kan ju också anse att det ansvaret är uppfyllt genom att underhållet betalas, då det bl.a. ska gå till kläder för barnet.
  • FuckGoggleAskMe
    Tom Araya skrev 2018-12-18 02:28:15 följande:
    Fast det är väl inte egentligen ett problem du kan lägga på pappan, att du köper märkeskläder och han inte gör det.

Nja men jag kunde inte låta bli att nämna det ändå. Återigen så gör jag en ansträngning för att få min son att känna sin bra/fin, medan pappan bara tittar på prislappen och struntar i hur sonen känner sig. Fast kläderna pappan köper nu är i alla fall inte fula och töntiga (som när han var liten). Dom ser helt ok ut och kvaliteten spelar ju mindre roll när sonen inte använder dom så ofta. Det stör mig lite ändå att pappan inte är beredd att göra lite extra för sonen. Sonen är väldigt modemedveten (inte jag!) och lägger stor vikt vid kläder (inte jag!) så han blir väldigt glad för speciella kläder och tar bra hand om dom (tvättar, viker och sorterar). Pappan har råd. Han är framgångsrik advokat, bor i en liten lägenhet och har ingen bil, reser aldrig och har inga dyra vanor. Han betalar cirka 20% av min sons kostnader i underhåll och har aldrig betalat ett öre för sin andre son. Och första åren lät jag honom komma undan med att betala noll för min son också. Därför tycker jag att jag kan visst lägga detta problem på min sons frånvarande, snåle varannanhelgspappa. Kan ju dessutom lägga till att han har bestulit min son på en större summa pengar.
Svar på tråden Kläder vid umgänge