Kläder vid umgänge
TS: du skriver att de kläder ni har nu börjar bli för små - hur har mannen och exet gjort innan med kläder?
TS: du skriver att de kläder ni har nu börjar bli för små - hur har mannen och exet gjort innan med kläder?
Efter 8 år av växelvis boende känner jag faktiskt inte igen problemet alls. Specifika kläder hos var och en av föräldrarna har aldrig förekommit. Vi har båda kläder liggande, skickar med en kasse till den andre när det behövs, köper nya när det behövs. Inga dubbla garderober eller nåt, möjligt att det blir lite mer av strumpor och underkläder. Det är ju BARNENS kläder, inte föräldrarnas. Skulle inte falla mig in att kräva att vissa kläder stannar hos mig t ex.
Så antingen köp kläder som barnen behöver och så får ni föräldrar frakta dem när det behövs eller köp kläder som barnen behlver och ha uppsättning för 5 dagar hos er.
Förstår fullkomligt om föräldrar väljer att ha "kläder hos förälder A & kläder hos förälder B". Vissa föräldrar skickar helt enkelt inte tillbaka det som kommer med från den andra föräldern och i slutändan står ena föräldern helt utan kläder till barnet.. alternativt att enbart trasiga, urtvättade och urvuxna kläder skickas tillbaka..
Man är förälder på heltid MEN man kan inte ensam vara ansvarig för barnen om de lever med båda föräldrarna - speciellt om föräldrarma ifråga inte lever ihop. Om barnet har det så dåligt hos den ena föräldern att de inte ens har kläder så får man, tyvärr, ta till de åtgärder som finns. Om förälder B missköter sig så mkt kommer inget ändras sålänge förälder A "sopar igen spåren".
Den förälder barnet bor hos just då är huvudansvarig för att tillgodose barnets behov, särskilt de basala. Man kan inte ta det huvudansvaret när barnet bor hos den andra föräldern.
Här är det TS sambo som har huvudansvaret vv fredag-onsdag. HAN är ansvarig för att barnet har kläder hos dem. Inte mamman.