Anonym (Egoist?) skrev 2018-11-22 17:29:51 följande:
Jag känner mig som en jävla idiot. Jag fråga honom en ganska svår fråga. Om det skulle kännas bra för honom att ha utsatt mig för en massa smärta om vi inte lyckas med ivfn. Jag såg smärtan i ögonen på han. så tala om att jag inte vill göra ivf. För att jag känner mig så rädd för smärtan och rädsla för att misslyckas med försöken. Men jag mår inge bättre efter att ha pratat med honom om det.
TS jag tycker att det låter som att du mår dåligt och behöver prata med någon. Kanske projicerar du din ångest och oro på just detta med sprutfobin. Att skaffa barn är ganska ångestladdade, särskilt om man behöver ta hjälp. Rent krasst kommer du ju att behöva ta sprutor och blodprov även om du blir gravid naturligt utan IVF så jag tror inte att själva IVF:en är problemet här.
Har fött barn med kejsarsnitt och var superorolig innan men läkare och vårdpersonal är så duktiga på att hantera detta och tar man upp det med dem kan de hjälpa dig. Oro grundar sig ofta i något okänt, kanske behöver du bara prata med någon läkare som förklarar exakt vad processen går ut på så det inte känns lika skrämmande.
Önskar dig all lycka till. Självklart ska du inte ge upp drömmen om ett barn om det är det du vill ha.