• Anonym (Egoist?)

Vill inte utföra ivf

Jag känner mig som en jävla idiot. Jag fråga honom en ganska svår fråga. Om det skulle kännas bra för honom att ha utsatt mig för en massa smärta om vi inte lyckas med ivfn. Jag såg smärtan i ögonen på han. så tala om att jag inte vill göra ivf. För att jag känner mig så rädd för smärtan och rädsla för att misslyckas med försöken. Men jag mår inge bättre efter att ha pratat med honom om det.

• Svar på tråden Vill inte utföra ivf
  • Anonym (Egoist?)

Ursäkta att jag är en jävla idiot. Klart jag vill ha barn men jag vill inte behöva ta spruter och nålar är fruktansvärt nålräd och spruträdd. Han behöver inte göra detta varför ska jag få all jävla smärta. Jag går fan mej hellre barnlös i så fall. Nej nej nej stop min kropp så att säga har vi inte fått barn på naturligt sätt är det nog inte menat att vi ska ha barn. :'(

• Bunny on speed
    Anonym (Egoist?) skrev 2018-11-22 23:14:35 följande:

Ursäkta att jag är en jävla idiot. Klart jag vill ha barn men jag vill inte behöva ta spruter och nålar är fruktansvärt nålräd och spruträdd. Han behöver inte göra detta varför ska jag få all jävla smärta. Jag går fan mej hellre barnlös i så fall. Nej nej nej stop min kropp så att säga har vi inte fått barn på naturligt sätt är det nog inte menat att vi ska ha barn. :'(

Då har du ju tagit ett beslut.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • marräng

Ja då finns ju liksom inget mer att säga.
  • Anonym (Lissan)

Då vill du helt enkelt inte ha barn tillräckligt mycket. Bättre att du säger som det är till din man. Annars finns det ju hjälp att få mot fobier,. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Egoist?) skrev 2018-11-22 17:29:51 följande:

Jag fråga honom en ganska svår fråga. Om det skulle kännas bra för honom att ha utsatt mig för en massa smärta om vi inte lyckas med ivfn.

Dum fråga. Hur skulle du känna om han frågade om det skulle kännas bra för dig att du bestämt att ni inte får barn?
  • Anonym (Nina)

Fattar inte. Det är väl inte HAN som utsätter dig för "massa smärta".

Vad är det för konstigt resonemang?

• Fjäril kär

Du vet att det finns hjälp mot spruträdsla? Kanske du skulle ta reda på alla möjligheter och alternativ som kan hjälpa dig?
  • Anonym (Egoist?)

Nej då vill jag kanske inte ha barn tillräckligt mycket. P.g.a spruträdslan. Och rädslan över att det kommer göra ont med äggutplockning. Jag kommer få någon biverkning av hormonsprutorna. Jag får för många ägg det är ju faligt. Och att vi kanske kommer att misslyckas med alla försök. Och sen gå igenom den psykiska smärtan. alla negativa jävla tankar du kan tänka dig snurrar i huvudet på mig och jag mår psykiskt dåligt utav det innan jag äns har gjort det. Det var därför jag ställde den så enormt korkade frågan om han tycker det är värt mitt mående i order för att vi ska få barn. Det är inte det enligt mig. Som sagt min kropp jag får ta smällen med det värsta. Stressen och ta sprutor ett vist klockslag pressen att veta att vi bara har 3 försök på oss. Rädslan över smärtan och oron över att vi kommer inte bara må psykiskt dåligt om det inte blir något. Utan också kommer vi då gå isär om det inte blir något barn. Allt tynger mig. Så jag gråter dag som natt. Ska jag behöva det?

• askyfullofstars
    Anonym (Egoist?) skrev 2018-11-23 13:07:47 följande:

Nej då vill jag kanske inte ha barn tillräckligt mycket. P.g.a spruträdslan. Och rädslan över att det kommer göra ont med äggutplockning. Jag kommer få någon biverkning av hormonsprutorna. Jag får för många ägg det är ju faligt. Och att vi kanske kommer att misslyckas med alla försök. Och sen gå igenom den psykiska smärtan. alla negativa jävla tankar du kan tänka dig snurrar i huvudet på mig och jag mår psykiskt dåligt utav det innan jag äns har gjort det. Det var därför jag ställde den så enormt korkade frågan om han tycker det är värt mitt mående i order för att vi ska få barn. Det är inte det enligt mig. Som sagt min kropp jag får ta smällen med det värsta. Stressen och ta sprutor ett vist klockslag pressen att veta att vi bara har 3 försök på oss. Rädslan över smärtan och oron över att vi kommer inte bara må psykiskt dåligt om det inte blir något. Utan också kommer vi då gå isär om det inte blir något barn. Allt tynger mig. Så jag gråter dag som natt. Ska jag behöva det?

Men om du inte tycker det är värt det så ska du ju inte göra det? Men det känns som att du anklagar din man för det och det tycker jag inte känns så schysst. Har ni fått en förklaring till barnlösheten, vad den beror på?
  • Anonym (2 barns mamma)

Nä du vill nog inte det. Jag hade och HAR sprutfobi och tvingat mig igenom fyra ivfer. Första gången jag tog sprutan så svimmade jag. Men jag tog mig igenom allt. Steg för steg. Kliniken kan backa din sprutfobi osså.

Ont gjorde det överhuvudtaget inte och fara och rädsla ja det är livet. Är så nöjd över att jag fixade det. Har två barn idag.
  • Anonym (Egoist?)
    askyfullofstars skrev 2018-11-23 13:17:33 följande:

Men om du inte tycker det är värt det så ska du ju inte göra det? Men det känns som att du anklagar din man för det och det tycker jag inte känns så schysst. Har ni fått en förklaring till barnlösheten, vad den beror på?

Vårs extra kilon men gått ner dom. Annars är inget fel. Han hade lite mindre sperma mängd än normalt men dom rörde sig jätte bra så det skulle inte va några problem
  • Anonym (Till slut)
    Rent krasst ja- du behöver möjligen gå igenom allt det där för att få barn och är du inte beredd på det så är du inte. Men har du aldrig tänkt motsatsen- att du kanske tillhör de där som inte drabbas av allt som går och faktiskt får barn på ett försök? Skulle det inte vara värt det? Varför ta ut all jävelskap som möjligen kan hända, men faktiskt inte gjort det? Ta en dag i taget, ett steg i taget. Annars kan det bli övermäktigt för vem som helst.
  • Anonym (Emmis)
    Anonym (Egoist?) skrev 2018-11-22 17:29:51 följande:

Jag känner mig som en jävla idiot. Jag fråga honom en ganska svår fråga. Om det skulle kännas bra för honom att ha utsatt mig för en massa smärta om vi inte lyckas med ivfn. Jag såg smärtan i ögonen på han. så tala om att jag inte vill göra ivf. För att jag känner mig så rädd för smärtan och rädsla för att misslyckas med försöken. Men jag mår inge bättre efter att ha pratat med honom om det.

TS jag tycker att det låter som att du mår dåligt och behöver prata med någon. Kanske projicerar du din ångest och oro på just detta med sprutfobin. Att skaffa barn är ganska ångestladdade, särskilt om man behöver ta hjälp. Rent krasst kommer du ju att behöva ta sprutor och blodprov även om du blir gravid naturligt utan IVF så jag tror inte att själva IVF:en är problemet här.

Har fött barn med kejsarsnitt och var superorolig innan men läkare och vårdpersonal är så duktiga på att hantera detta och tar man upp det med dem kan de hjälpa dig. Oro grundar sig ofta i något okänt, kanske behöver du bara prata med någon läkare som förklarar exakt vad processen går ut på så det inte känns lika skrämmande.

Önskar dig all lycka till. Självklart ska du inte ge upp drömmen om ett barn om det är det du vill ha.
  • Anonym (Kvinna)

Jag förstår dig TS. Jag har också en fobi.

• Zakopane

Äggplockningen känns ju ingenting eftersom man blir sövd.

Jag har inte gjort IVF men däremot donerat ägg. Gillar generellt sett inte heller sprutor och pallar aldrig att kolla när de sticker en i armen vid blodprov osv. Men jag tycker att de flesta sprutorna jag fick sätta för att grejsa inför äggdonation inte ens kändes.

Man fick öva på kliniken innan också så att man kände sig trygg med tekniken.

• Anonym (Julle)
    Zakopane skrev 2018-11-23 23:49:13 följande:

Jag har inte gjort IVF men däremot donerat ägg. Gillar generellt sett inte heller sprutor och pallar aldrig att kolla när de sticker en i armen vid blodprov osv. Men jag tycker att de flesta sprutorna jag fick sätta för att grejsa inför äggdonation inte ens kändes.

Men uhhh, varför ville du donera?
  • Anonym (Polly)
    Zakopane skrev 2018-11-23 23:49:13 följande:

Jag har gjort tre äggplock och har aldrig blivit sövd! Jag fick lugnande men visst kändes det rejält ändå!
  • Bunny on speed
    Anonym (Polly) skrev 2018-11-23 23:59:48 följande:

Jag har gjort tre äggplock och har aldrig blivit sövd! Jag fick lugnande men visst kändes det rejält ändå!

Det tycks vara vanligt bli sövd utomlands.
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Vill inte utföra ivf