• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:03:58 följande:

Så du anser det inte ens värt att försöka se till att få bidrag för den del jag ej kan studera? Man bör alltså ge på direkten vid första motgång som drabbar en?

Varför ska du få bidrag när du själv har valt att enbart studera 50%?

Du väljer att studera halvtid istället för att medverka till den utredning AF och FK vill göra. Du har själv valt detta och så får du själv stå för de ekonomiska konsekvenserna det medför.
  • Tiina87

Du har lallat omkring i 9 år och fått bidrag utan motkrav och nu är du arg för att samhället inte vill betala längre. Välkommen till verkligheten.

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:05:09 följande:

Men då kan jag kanske ändå få 50% av FK och resten av försörjningsstöd.

Varför skulle du det? Du får ju inte med på de krav fk har. Du vill enbart ha bidrag och inte göra någonting resten av livet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:09:39 följande:

Fast ingen kommer ju säkerligen att vilja anställa mig.

Hur många jobba har du sökt och hur många intervjuer har du varit på sista 9 åren?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:11:11 följande:

Nej det vill jag inte, men jag kommer ju inte kunna hitta någon som vill anställa mig därav måste jag leva på bidrag om jag tvingas sluta studera.

Hur måbga jobb har du sökt och hur många intervjuer har du varit på de sista 9 åren? Jobba trillar inte ner i famnen på en utan man måste aktivt söka jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:14:01 följande:

Ja men jag kan ju inte skaffa ett arbete som jag på förhand vet att jag inte kommer orka med. Då ljuger jag ju för arbetsgivaren I och med att denne säkert kommer ställa massa frågor om vad jag klarar av osv. Talar jag sanning får jag ju inte jobbet. Skulle jag ljuga och få jobbet kommer det ju leda till sjukskrivning ändå.

Då har du iallafall försökt. Vet du redan nu att du inte kommer att orka jobba heltid så sök inte heltidsjobb då.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:14:01 följande:

Ja men jag kan ju inte skaffa ett arbete som jag på förhand vet att jag inte kommer orka med. Då ljuger jag ju för arbetsgivaren I och med att denne säkert kommer ställa massa frågor om vad jag klarar av osv. Talar jag sanning får jag ju inte jobbet. Skulle jag ljuga och få jobbet kommer det ju leda till sjukskrivning ändå.

Man får inte sjukskrivning för att man inte orkar jobba heltid. Finns många som inte orkar jobba heltid och därför väljer att jobba deltid eller halvtid. Man får dra in på sina utgifter och se över sin ekonomi. Det borde du med göra.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:15:49 följande:

Det spelar ingen roll om hur jag mår ingen bryr sig ändå. Det är inte deras ansvar hur jag mår utan det är alltid någon annans ansvar.

Vem vill du ska ta ansvar över dig? Du vuxen och ska kunna ta ansvar över ditt egna liv.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:17:07 följande:

Nu pratade jag om deltid 50% och det kommer jag med största sannolikhet inte att klara av inom de yrken där jag ev. kan tänkas kunna få en anställning utan utbildning.

50%räknas som halvtid. Du verkar öht inte ens vilja ha ett jobb eller vilja ordna upp i ditt liv. Du vill ha allt serverat på silverfat utan motkrav.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:17:59 följande:

Hur ska försörjningsstöd kunna veta vilka jobb jag tackar nej till eller ej?

Du redovisar jobben du sökt och dr kan kontrollera att du faktiskt har sökt och om du har fått komma på intervju. De kan också kontrollera hurvida du har tackat nej eller inte till jobb.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-25 19:17:07 följande:

Nu pratade jag om deltid 50% och det kommer jag med största sannolikhet inte att klara av inom de yrken där jag ev. kan tänkas kunna få en anställning utan utbildning.

Vad är det för jobb du vill ha eller kan tänka dig att jobba med?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?