• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:13:09 följande:

Fast som jag har sagt tidigare så är mitt CSN bara på 50% vilket bara bli ca. 700 kr kvar när hyran är betald.

Då får du söka deltidsjobb eller sluta att studera.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:15:30 följande:

Det hade inte spelat någon roll om jag hade börjat med boken dag 1. Den var för svår att läsa och därmed tog det för mycket energi för att jag samtidigt skulle orka fokusera på kursboken. Hade jag läst boken (romanen) så hade jag missat massor i kursboken istället. Detta kunde jag omöjligt veta innan jag påbörjade kursen.

Varför valde du inte en lättare bok som du hade klarar av? Du har ju satt dig själv i sitsen.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:16:48 följande:

Öh jo, dels kanske man blir extra trött, man kanske har svårt att ta sig till studierna om det inte är på distans, man kanske måste opereras på sjukhus osv osv.

Om man måste opereras går det utmärkt att bli sjukskriven under operationen, då får man behålla sitt csn. Att man blir trött kan man bli även utan bryter ben. Skolan är dessutom skyldig att lägga tillrätta för att man ska kunna studera med brutet ben i likhet med att den handikappad person ska kunna studera.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:29:28 följande:

Jag tänker så jag också. Så då kanske det är LÄTT för mig att få beviljat högre CSN?

Inte säkert det.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:51:03 följande:

Nej, gymmet bytte namn och de äldre medlemmarna har fått behålla det gamla priset. Numera heter gymmet Sats och nya medlemmar betalar runt 4-500 kr/mån för det billigaste priset. Det går att få studentrabatt men mitt pris är redan ny lägre än ordinarie studentrabatt.

Men du har inte råd med ett gymkort i dagsläget. Du får träna ute som alla andra som inte har gymkort gör.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:56:08 följande:

Finns ingen lärare att ha kontakt med i och med att allt sker via NTI-Skolan. Lärarna sitter uppe i Umeå. Lärarna på komvux i min kommun har jag alltså ej tillgång till.

Då skulle du ha valt komvux i din kommun. Dessutom finns inte NTI-skolan i Umeå enligt deras hemsida.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 22:01:46 följande:

Jo dem finns i Umeå, men det har provlokal i Stockholm dit man åker vid slut- och nationella prov.

www.google.com/search&q=nti-skolan+ume%C3%A5&oq=nti-skolan+ume%C3%A5&gs_l=mobile-gws-wiz-serp.3..0j0i22i30l2.2096.3410..3808...0.0..0.162.602.2j3......0....1.........0i71j0i67j0i30.t_-Xn_rQf8Q

Det är.förvisso gymnasiet. Men å andra sidan kan det ju stå fel på NTI skolans hemsida.
  • Tiina87
    Anonym (kp) skrev 2019-07-12 22:08:57 följande:

Det är nog att den inte är valbar som distansutbildning för boende i Umeå. Vanliga NTI finns.

Det är förmodligen så.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 22:08:27 följande:

Jag ser liksom inte vad mer de skulle kunna hjälpa mig med för att jag ska klara högre takt.

Du får helt enkelt inse att distans är inget som fungerar för dig eftersom du behöver mer uppföljning än vad du kan få på distans.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 22:10:53 följande:

Det är inte löpning jag tränar utan muskelbyggande. Jag märker det att jag pluggar mycket bättre efter gymmet än de dagar jag inte tränar alls. Jag tänker bättre efter gymmet osv.

Finns många gratis ställen där man kan träna styrketräning och även olika utegym.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?