• Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag har som jag har skrivit om i flertalet trådar levt på aktivitetsersättning sedan 2010 av anledningar som jag ej kommer att gå in på i denna tråd. sedan sep har jag varit på en daglig verksamhet 12 timmar i veckan fördelat på 2 dagar.

Nu hade vi ett uppföljningsmöte där en person från den dagliga verksamheten deltog tillsammans med min handläggare på kommunen och min handläggare på FK.

I Min planering från tidigare i höstas står det att planen är att jag ska föras över till arbetsförmedlingen runt årsskiftet och komma ut i arbetsträning vid ca. jan/feb

Jag har själv de senaste månaderna mer och mer funderat på att det bästa kanske är att börja studera i och med att jag saknar en gymnasieutbildning.

Försäkringskassan och de andra som deltog på mötet var dock inte av samma åsikt. Detta baserade de på att det i så fall kommer att bli knepigt med min framtida försörjning i och med att jag fyller 30 i början på juni 2019.

Handläggaren på FK anser att jag enkelt skulle kunna få förlängd aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga nu i dec då mitt nuvarande beslut på samma bidrag grå ut. Detta skulle kunna gå relativt fort att bevilja enligt henne. Förutsättningen för att FK ska bevilja detta bidrag fram till min 30-årsdag är att jag är kvar på daglig verksamhet.

Jag skulle kunna börja studera och ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång om jag vill. Problemet då är att det kommer en längre tid att handlägga detta.

När jag sedan fyller 30 trodde handläggaren dessutom att jag inte skulle kunna söka något annat än sjukpenning. Sjukersättning får man bara om det kan styrkas att arbetsförmågan aldrig någonsin kommer att kunna höjas för resten av mitt liv. Så ligger det inte till i mitt fall utan jag kan höja min arbetsförmåga. För att få sjukpenning måste man ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket jag bara kan få genom att arbeta.

Dessutom kan man, vad jag har förstått det som, bara ha sjukpenning i ungefär ett år och sedan kan FK tvinga en att byta arbetsplats för att hitta något där man kan öka arbetstimmarna och minska sjukskrivningen.

För att få ett arbetet måste de kunna se vad jag klarar av eller ej i och med att jag aldrig någonsin har jobbat i hela mitt liv tidigare. Så är jag kvar på denna dagliga verksamhet fram till som dom tyckte maj ja då kommer jag lättare kunna få ett arbete eller arbetsträning lagom till min 30-årsdag vilket också betyder sjukpenning för tiden jag ej kan arbeta.

Skulle jag börja studera nu med det bidrag som finns kommer jag vid mig 30-årsdag bli utan bidrag och tvingas till CSN. För att få fullt CSN trots att man ej studerar 100% måste man som minst studera 75% samt ha svårigheter och diagnoser som gör att man ej klarar högre studietakt.

Detta är så som de förklarade det förför mig på mötet. Och av den anledningen anser dem inte att jag bör börja att studera nu i jan.

Jag är osäker på om jag kan studera 75% just nu utan vill helst först testa att studera en endaste kust på 25% vilket jag tar upp i en annan tråd. Detta kan jag ev. göra nu, men då blir det problem sedan med min framtida försörjning när jag har passerat 30-årsdagen.

En väg till är att jag studerar samtidigt som jag är på denna dagliga verksamhet, det är jag tveksam till om jag kommer att orka med. Skulle jag välja det alternativet kommer försäkringskassans mål vara att se till så att jag klarar av den dagliga verksamheten i första hand och inte studierna. Jag kommer ju i ett sådant läge vilja att lägga all kraft på studierna och då kommer den vägen inte att fungera.

Jag är fortfarande sugen på att börja studera på något vis eftersom att efter min 30-årsdag kommer jag antingen tvingas studera 75% för att få fullt CSN (lån + bidrag) eller jobba och studera samtidigt. Ingen av dessa är jag säker på att jag kommer att klarar av om jag ej har prova först att studera i läge omfattning.

Skulle jag börja studera nu och beviljas bidrag av FK samt att det sedan visar sig att jag ej klarar studier då kommer min 30-årsdag att passera samt att ingen kommer vilja anställa mig. Börjar jag igen på daglig verksamhet efter 30-årsdagen får jag ingen aktivitetsersättning eller sjukersättning, ej heller sjukpenning eftersom denna bara betalas ut om man har en anställning med lön.

Alltså kan jag efter 30-årsdagen hamna utanför både arbetsmarknaden och sjukförsäkringssystemet och då tvingas att söka försörjningsstöd om jag ej har visat hur mycket jag klarar av i ett arbete. 

Jag trivs ju inte heller på den dagliga verksamheten jag är på nu i och med att det är helt fel typ av plats för mig att vara på. Arbetsuppgifterna är heller inget som är min typ av arbete. Sen känner jag att det är slöseri och bortkastad tid att vara där när jag personligen inte få ut något av att vara där. Det känns då liksom bättre att studera och göra något mer effektivt av min tid.

Hur bör jag göra? Jag vill ju så väldigt gärna börja studera efter årsskiftet men allt verkar vara emot mig. Hur hade ni gjort och vad anser ni att jag bör göra i detta läge,

Vill jag börja studera i jan måste jag typ ansöka nu, sista ansökningsdagen är 8 dec i min kommun.

• Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
  • Annita
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 18:29:01 följande:

Jag ska förresten träffa en läkare imorgon, vad bör denne skriva i intyget för att jag ska kunna komma vidare ur min låsta situation och inte falla ännu mer mellan stolarna?

Det viktiga är väl att du är öppen och ärlig, på det sättet kan läkaren hjälpa dig bäst. Om du har begränsningar behöver läkaren veta vilka de är, och hur de gör att du kan/inte kan göra vissa saker.

Har du någon samtalskontakt som kan hjälpa dig i hela den här processen? Du verkar ha väldigt stort behov av att ventilera saker och ting, så det kunde vara till stor hjälp för dig tror jag. Skulle du tex få en kurator inom psykiatrin så skulle hen kunna hjälpa dig att inte falla mellan stolarna, genom att stötta med kontakter du behöver ha, mm. Eller har du kanske redan ett sådant stöd genom kommunen...?

Det är iaf något att ta upp med läkaren.

Hen bör skriva som det är i intyget!
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 20:03:32 följande:
    Allt detta med att myndigheterna vägrar lyssna på mig samt att det är bråttom att bestämma sig för vad jag vill innan vissa datum passerar gör mig skit stressad, så här stressad var mycket länge sedan jag kände mig. Om jag ens någonsin har varit såhär stressad över någonting. Risken är ju om jag gör fel att det påverkar hela mitt resterande liv och att det blir mycket mycket svårt att få ordning på allt igen. Då påverkar det även möjligheten till att bilda familj etc. etc. Kris det inte fråga om just nu utan jag känner mig helt j*vla splittrad.
    Du har haft 9 år på dig att fundera på vad du vill men inte gjort något. Nu när ditt bidrag försvinner om någon månad då först börjar du fundera på framtiden, det är ju inte konstigt om du känner dig stressad men det är ju en stress du själv har skapat dig
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-18 20:29:32 följande:
    Kommer man bak till 1200-talet i släktforskningen så är det inte så stort utredningsarbete bakom det du gjort precis så just det skulle bevisa att du inte är lat. Hade du sagt 1500-talet med vederhäftiga källor för många grenar så är det väl ett stort arbete men 1200-talet, nja den var lite för lätt!
    Öh, 1200-talet är ju längre tillbaka än 1500-talet så hur menar du nu? Mitt släktträd innehåller omkring 7000 personer faktiskt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-18 20:34:07 följande:
    Det viktiga är väl att du är öppen och ärlig, på det sättet kan läkaren hjälpa dig bäst. Om du har begränsningar behöver läkaren veta vilka de är, och hur de gör att du kan/inte kan göra vissa saker.

Har du någon samtalskontakt som kan hjälpa dig i hela den här processen? Du verkar ha väldigt stort behov av att ventilera saker och ting, så det kunde vara till stor hjälp för dig tror jag. Skulle du tex få en kurator inom psykiatrin så skulle hen kunna hjälpa dig att inte falla mellan stolarna, genom att stötta med kontakter du behöver ha, mm. Eller har du kanske redan ett sådant stöd genom kommunen...?

Det är iaf något att ta upp med läkaren.

Hen bör skriva som det är i intyget!
    Det spelar ingen roll hur mycket mycket stöd och hjälp vården erbjuder mig i from av samtal osv. om inte myndigheterna eller vården lyssnar på mig och vad jag behöver.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 20:42:42 följande:
    Öh, 1200-talet är ju längre tillbaka än 1500-talet så hur menar du nu? Mitt släktträd innehåller omkring 7000 personer faktiskt.

Låter jätteambitiös, men varför har du sysslat med detta i stället för att utbilda dig och göra dig anställningsbar?
  • Annita
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 20:03:32 följande:

Allt detta med att myndigheterna vägrar lyssna på mig samt att det är bråttom att bestämma sig för vad jag vill innan vissa datum passerar gör mig skit stressad, så här stressad var mycket länge sedan jag kände mig. Om jag ens någonsin har varit såhär stressad över någonting. Risken är ju om jag gör fel att det påverkar hela mitt resterande liv och att det blir mycket mycket svårt att få ordning på allt igen. Då påverkar det även möjligheten till att bilda familj etc. etc. Kris det inte fråga om just nu utan jag känner mig helt j*vla splittrad.

Jag förstår att det är stressande, men försök att ta det lugnt och ta till dig hjälpen du får! Jag tror nog att myndigheterna lyssnar, men det finns ju en viss tågordning och vissa regler, och det gör det på goda grunder. Det är inte bra om personer på myndigheterna börjar "skjuta från höften", utan det måste finnas rättssäkerhet för medborgarna. Samma planering ska gälla även om din handläggare slutar och en ny börjar. Då ska det vara dokumenterat vad som gjorts och det som görs ska följa en viss ordning.

Om ni följer reglerna ska det i princip inte kunna bli fel. Du tänker på närmaste datumet kanske, där du skulle kunna söka till Komvux, men det kan du ju faktiskt vänta med. Eftersom FK och kommunen råder dig att gå kvar på verksamheten är det säkrast att göra det, om du inte vill skapa oordning. Det är bra att du är ambitiös, men det kommer gå att studera längre fram, också. Du har redan fått rådet att plugga lite hemmavid - gör det, om du vill känna att du kommer framåt. Går du kursen senare är du ju hjälpt av det du lärt dig, hur som helst!

Det är jättesynd att det blir så bråttom med allt inför att du fyller 30. Du borde fått hjälp att sätta fart på den här processen långt tidigare - men då var du kanske inte redo iofs.

Du tänker rätt när du kollar upp saker, du kommer ju framåt hela tiden faktiskt. Du vet mer om studier och vilka jobb du kan söka än du gjorde för ett år sen, gissar jag. Du vet också mer om olika regler och vad som kommer hända när du blir 30.

Du skriver här på FL och är vetgirig, du ringer personer och samlar hela tiden kunskap. Försök sitta i båten nu och ha tålamod med processen, så kanske du förhoppningsvis blir mindre stressad.  
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 20:42:42 följande:
    Om du inte förstår skillnaden så visar det bara hur lite du egentligen vet om något som du själv anser att du verkligen kan. Självklart ligger 1200-talet längre tillbaka än 1500-talet det är just det som är orsaken. 7000 är ju inte speciellt många personer om man går långt bakåt. Även om alla i alla generationer bara får två barn, den raka anan och ett syskon så behöver du ju inte gå längre än typ till 1700-talet för att vara uppe i 7000 namn
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-18 20:59:47 följande:

Om du inte förstår skillnaden så visar det bara hur lite du egentligen vet om något som du själv anser att du verkligen kan. Självklart ligger 1200-talet längre tillbaka än 1500-talet det är just det som är orsaken. 7000 är ju inte speciellt många personer om man går långt bakåt. Även om alla i alla generationer bara får två barn, den raka anan och ett syskon så behöver du ju inte gå längre än typ till 1700-talet för att vara uppe i 7000 namn

Ja men jag påstår inte att jag har forskat fram alla mina anättlingar på alla grenar. Det är alla förfäder på alla grenar jag har forskat fram och på vissa grenar har jag kommit ner till medeltid. Och ju längre bakåt man kommer så bör det ju bli fler grenar. Jag har två föräldrar som i sin tur har fyra föräldrar tillsammans, sedan 8, 16 osv. Alltså en fördubbling för varje generation bakåt fäknat från mig. Men detta har inget med tråden att göra.
  • Annita
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-18 20:59:47 följande:
    Sorry det är ju OT men jag fattar inte riktigt heller...? Det enda jag tänker är att det borde vara näst intill omöjligt att släktforska så långt tillbaka som till 1200-talet, framförallt för att det inte finns kyrkböcker som är så gamla, eftersom kyrkan inte förde bok på det sättet. Fanns jordeböcker mm från reformationen, men det handlade nog mest om skatteunderlag.

Är det det du antyder, eller...?
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-18 20:52:25 följande:
    Jag förstår att det är stressande, men försök att ta det lugnt och ta till dig hjälpen du får! Jag tror nog att myndigheterna lyssnar, men det finns ju en viss tågordning och vissa regler, och det gör det på goda grunder. Det är inte bra om personer på myndigheterna börjar "skjuta från höften", utan det måste finnas rättssäkerhet för medborgarna. Samma planering ska gälla även om din handläggare slutar och en ny börjar. Då ska det vara dokumenterat vad som gjorts och det som görs ska följa en viss ordning.

Om ni följer reglerna ska det i princip inte kunna bli fel. Du tänker på närmaste datumet kanske, där du skulle kunna söka till Komvux, men det kan du ju faktiskt vänta med. Eftersom FK och kommunen råder dig att gå kvar på verksamheten är det säkrast att göra det, om du inte vill skapa oordning. Det är bra att du är ambitiös, men det kommer gå att studera längre fram, också. Du har redan fått rådet att plugga lite hemmavid - gör det, om du vill känna att du kommer framåt. Går du kursen senare är du ju hjälpt av det du lärt dig, hur som helst!

Det är jättesynd att det blir så bråttom med allt inför att du fyller 30. Du borde fått hjälp att sätta fart på den här processen långt tidigare - men då var du kanske inte redo iofs.

Du tänker rätt när du kollar upp saker, du kommer ju framåt hela tiden faktiskt. Du vet mer om studier och vilka jobb du kan söka än du gjorde för ett år sen, gissar jag. Du vet också mer om olika regler och vad som kommer hända när du blir 30.

Du skriver här på FL och är vetgirig, du ringer personer och samlar hela tiden kunskap. Försök sitta i båten nu och ha tålamod med processen, så kanske du förhoppningsvis blir mindre stressad.  

Nej jag blir inte mindre stressad av att veta mer. Ju mer kunskap jag får ju mer stressad blir jag av att komma framåt och lösa situationen. Myndigheternas regler känns ju väldigt mossiga.

Bara för att det göra i den ordningen som jag känner skulle passa mig så hindrar ju inte det att myndigheterna dokumenterar förloppet och att en planering upprättas. bara det att planeringen då ser annorlunda ut och passar mig bättre.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?