• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:20:20 följande:

Hur går man tillväga då? De nekade ju min sjukskrivning.

Nekar din sjukskrivning? Om du blir sjukskriven av läkare och fk godkänner sin sjukskrivning kan du får försörjningsstöd om du inte har en SGI eller har csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:24:09 följande:

Ja du skriver att man kan vara sjukskriven utan ersättning av FK fast man har SGI på 0. Jag har ju fått avslag på min ansökan om sjukpenning i särskilda fall. Räknas jag ändå som sjukskriven?

Det enda du har fått avslag på är sjukpening i särskilda fall eftersom du enligt fk inte uppfyller de kriterierna som krävs.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 17:39:57 följande:

Hur vore det om du kanske lyssnar på det jag skriver. Jag menar att AF, försörjningsstöd osv kräver att det ska finnas en sjukskrivning hos FK för att man ska undantas från deras regler. T. ex. vill oftast försörjningsstöd att man ska söka x antal arbeten per månad för att kunna beviljas just försörjningsstöd. Men om man har nedsatt arbetsförmåga kan man ju knappast ta ett arbete.

Har man inget arbete vill ju inte FK sjukskriva en. Alltså hur tänker politikerna när det utformar sjukförsäkringssystemet så där dumt och bakvänt.

Det är inte du som sjukskriver utan en läkare som sjukskriver. Fk ska däremot godkänna sjukskrivningen, dvs godkänna att din arbetsförmåga är delvis eller helt nedsatt för att du ska kunna få ersättning. I ditt fall blir det troligen försörjningsstöd då du har 0 SGI.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 18:00:49 följande:

Reglerna är så stelbenta, fyrkantiga och gammeldags.

Klarar man av att studera på halvtid så klarar man även av halvtidsarbete, dvs man är arbetsför. Du visar att klarar av att studera och därmed anser fk att du även är arbetsför.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 19:08:32 följande:

Och vem anställer mig?

Jag försökte en gång för typ 7 år sedan att höra av mig till olika arbetsgivare i typ maj för att fråga om sommarjobb. Då fick jag som svar överallt att de redan hade hittat folk att anställa under sommaren.

Det är väl självklart att man inte kan börja söka sommarjobb i maj! Man söker sommar jobb oftast i januari.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 19:24:00 följande:

Öh, vadå dubblat?

Vissa dagar blir det kanske 4 timmar, andra dagar 7-8 timmar och vissa dagar inte alls. Det var under engelskakursen jag studerade färre timmar per dag eftersom jag inte hade behov av att studera fler antal timmar i den kursen.

Och uppenbarligen så gjorde du en felbedömning eftersom du inte har fått godkänt i kursen.

Dessutom halvtidsstudier beräknas på läsas på halva tiden, dvs 4h per dag.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 20:56:24 följande:

Börjat studera och tagit studielån. Lån ser jag som en typ av självförsörjning I och med att man sedan betalar igen detta plus låg ränta.

Dåså. Du är självförsörjande eftersom du har csn. Då behöver du varken ersättning från fk (som du inte kan få) eller försörjningsstöd.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 20:57:12 följande:

Fast man får inte vara sjukskriven när man studerar enligt FKs mossiga regler.

Jodå, man kan vara sjukskriven från studierna.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:03:54 följande:

Ja men kan man studera samtidigt i det läget, alltså om man får försörjningsstöd på deltid. Jag skulle inte tro det i och med att jag studerar anser dem nog att jag istället kan söka ett jobb på deltid och kanske få en högre deltidslön än CSN och försörjningsstöd tillsamman och så slipper försörjningsstöd mig. Detta är nog vad som skulle hända i ett sådant läge skulle jag tro.

Kravet för att få försörjningsstöd är att försöka bi självförsörjande. Om du inte klarar dig på ett halvt csn så är dein skyldighet att hitta ett deltidsjobb för att bli självförsörjande. Och nej, man kan inte få försörjningsstöd samtidigt som man studerar med csn.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-12 21:08:28 följande:

Fast när jag talade med en handläggare på FK och frågade om man kunde vara sjukskriven om man bröt benet blev svaret nej det går tyvärr inte. Kanske beror det på att min SGI är noll?

Nej, det för att ett brutet ben inte hindrar en att studera.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?