Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Ja men vem har sagt att det är den fysiskt ansträngande biten som är problemet för mig?
Ja men vem har sagt att det är den fysiskt ansträngande biten som är problemet för mig?
Felet är att Fk inte krävt eller ansett att Ts skulle ha en riktig arbetsträning på en arbetsplats som liknar de krav som ställs på en arbetstagare. DV sköter caféer på arbetsplatser, tvättar kommunens bilar och sysslar med återvinning bland annat så nog borde det funnits en bättre DV i en stor stad än vad Ts varit på
Nu har Ts uppgett att Af inte kunde hjälpa till med något som praktik eller arbetsträning utan DV och inte ens en sådan DV där människor klarar mycket var det som fanns för Ts så då bör ju Af bedömt att mer krav än så inte var aktuellt.
Jag vill ha ett arbete som jag mentalt klarar av, men dessa kräver att man har mer kunskap, kompetens och utbildning än vad jag har. Detta är något som jag kan få genom utbildning. Jag tycker att det är jätte kul och motiverande att studera. Om jag någonsin ska få ett jobb som skulle fungera i längden och som jag stulle orka med så är det studier som gäller.
Ett sätt är ju att försöka få hel ersättning av FK och sedan studera på egen hand utan inblandning av någon skola eller lärare. Sedan gör jag bara en prövning och hämtar ut betyget. Dock är detta ett sämre alternativ sett till kostnader för samhället eftersom dem då tvingas betala full ersättning till mig och jag ej kan betala tillbaka det som motsvarar summan jag borde ha lånat av CSN.
I intyget nämns även, vilket också är en sanning, följande:
"Stor krav- och stresskänslighet ex. vis vid tidspress eller överkrav utifrån förmåga."
Detta I kombination med det övriga jag har nämnt ger att flera kurser på en gång blir rörigt och skulle troligtvis inte fungera.
Då vet du väldigt lite om hur jag fungerar. Det är jobbigare att memorera än att tillämpa redan i lärd kunskap och att applicera detta i arbetslivet. Dock går inte ett arbete ut på endast det. Men ändå. Dessutom söker jag ju endast jobb som jag vet att jag klarar av.
Nej inte I dagsläget. Men med mer och högre utbildning kommer det finnas arbeten som jag kan klara av.
Därför att jag då, om jag kan studera färdigt, har möjligheten att söka de jobb som jag orkar att arbeta med. Enkel ekvation som en femåring kan räkna ut.
Det spelar ingen roll för det är inte aktuellt för mig att jobba som det.
Det är skillnad på jobb och jobb. Att jobba i en verkstad/snickeri eller att jobba på kontor. Eller kanske jobba hemifrån, eller på annat sätt jobba lite mer fritt som an själv vill. Självklart kan man ju inte helt göra som såvida man inte är sin egen chef och ar ett eget företag.
Troligtvis "sjukpenning i särskilda fall", men helt säker på att jag beviljas det kan jag ju inte vara. Anledningen nu till varför jag ej kan ha någon ersättning från FK för den tid jag ej studerar trotts att min arbetsförmåga är nedsatt beror på att man ej får ha ersättning från den när man studerar. Detta gäller även om det är deltidsstudier och ansökan till FK endast avser t. ex 50%.